Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Sv: Säga NEJ på ett NH/parelli sätt???

Eller så är det så många av oss blivit "skolade" på ridskolan. "sparka till där nu!", "skänkla mer!", "kortare tygel!" ingen förklaring, varför ska vi rida på volten, varför ska tyglarna vara kortare, om hästen böjer på nacken går den på tygeln :idea:
Klart man tror man kan jaga hästen i en cirkel tills den sänker huvudet = lydig och snäll häst :idea:

Och som du skrev i ett tidigare inlägg: att man "jag runt hästen på volt" när man markarbetar...

Det är ju pga sån här inställning man blir så less på "nh-fanatikerna". :(

Du måste ha blivit skolad på en EXTREMT dålig ridskola, med extremt dåliga instruktörer. Det visar också att du inte har mycket kunskap om att arbeta hästar, vare sig i markarbete eller i ridning.

Att lära sig rida så bra att man kan få hästen att arbeta rätt med sin kropp är SVÅRT. Det är också svårt att lära sig ex tömkörning för att få hästen att jobba bra i markövningar. Det är INTE att jaga runt den på volt.

Jag har aldrig hört att man på en någorlunda bra ridskola får lära sig att "sparka till" eller att hästen jobbar rätt för att den böjer på nacken... Jisses! Men jag har förstått att det är sån här negativ marknadsföring man använder sig av inom vissa delar av nh:n. Och såklart - ju fler som köper det desto mer pengar till Parelli m fl.

Men det finns en hel del bra saker i nh:n också. Mycket man kan ta till sig och använda. Ett bra och respektfullt förhållningssätt gentemot hästen, så jag är inte negativt inställd till filosofin. Men många gånger slås jag av att nh:ns grundtanke inte skiljer så himla mycket från den sk "traditionella" hästhanteringen. Man gör på lite olika sätt, men slutmålet är det samma. Jag går gärna nh-kurser eftersom jag tycker att de är bra, de kompletterar den sk "traditionella" hästhanteringen på ett bra sätt anser jag.

Jag har reagerat på att så många nh-fanatiker inte rider sina hästar. De verkar ha fastnat i markövningarna.

Jag har också reagerat på att nh:n är en rätt liten värld. Det är förhållandevis enkelt att få hästen lydig från marken. Jag ser att det går snabbt och lätt att bli "guru" inom nh-världen. Betydligt enklare än inom "traditionell" ridning, där krävs det betydligt mer för att bli duktig.

Tilll sist - det är också oftast inom nh:n jag sett sk "naturliga" Strasserverkade hästar (eller liknande) stappla omkring... Det har jag inte sett inom den "traditionella" hanteringen.
Eller hästar som i ur och skur året runt står på en äng utan täcke odyl, för det är inte "naturligt" med täcken. Det har inte de vilda mustangerna i Klippiga bergen, typ... :cool: Där METODEN blir det viktiga, inte att se till individen och dess behov...

Norrland

Senast ändrad:

KL

Jag har just suttit och frossat i hästannonser på nätet, och slås än en gång av det förbryllande faktumet att så många (och inte alls purunga) hästar är NH-tränade - men inte ridna, antingen inte alls eller inte på mycket länge?
Varför är det så mycket "NH-folk" som inte rider på sina hästar? Jag vet även många exempel på detta från verkligheten, och har också hört andra hästmänniskor fundera över detta. Blir det så mycket markhantering att man till slut inte vågar sitta upp? Är det kanske många osäkra ryttare i sig som söker sig till NH? Eller vad beror detta underliga fenomen på?

Ditt argument hade varit bra om man utgår ifrån att alla vill samma sak som dig med sina hästar.

Alla vill förstås inte tävla eller sattsa på sin ridning. För vissa räcker det med att skritta ut i skogen ridmässigt.
Somliga har hästar av andra anledningar än ridning, och det är upp till dom vad de vill göra med sin egen häst.
En häst måste inte ridas, så länge dess dagliga behov av rörelse blir tillgodosett på andra sätt, exvis genom att gå i en stor hage med kompisar.
Håller de dessutom på med NH och aktiverar sina hästar på detta sätt så får hästen bra med hjärngympa och får tänka. Och ska man vända på ditt resonemang så är det en skillnad från många som bara rider och inte alls är inne på NH-biten och dessutom inte låter sin intelligenta häst tänka utan ger hästen en monotom dag.
Vad jag vill ha sagt med just det är ju att alla människor är individer liksom hästarna. Att säga att NH är på ett sätt är inte rätt, eftersom det inte finns någon fast ram på vad NH är.
NH är precis som allt annat hästeri, upp till individen som håller på med det.

Att säga att NH är på ett sätt är som att jag skulle säga att alla dressyrryttare håller på med HF och att alla hoppryttare barerar sina hästar.
Det gör långt ifrån alla ryttare inom sin respektive kategori, men visst finns de.
Precis som det finns okunskap hos de som "håller på med NH". Men visst vill du väll påstå, liksom jag, att de som barerar sina hästar i hoppningen inte egentligen håller på med hoppning utan djurplågeri?
Och ja, alla som gör fel inom NH är nära djurplågeri dom med, fast gränsen är ännu finare här än den är när du barerar en häst.
Därför krävs det änmer kunskap inom NH för att inte bryta ner en häst, och det är därför jag alltid rekommenderar att den som behöver hjälp och vill försöka finna sina svar inom NH-biten, tar hjälp av en tränare.
NH är de små fina signalerna, och dessa är lätta att missa om du inte vet vad du ska titta efter.
Missar du de fina signalerna blir det repvifteri som vi döpt det till här på Buke. Det är när någon ex gått på en kurs och sett vad som hänt, men inte förstått, och sedan åker hem och viftar frenetiskt med repet utan att förstå det stora "Varför" som är det allra viktigaste.

Nu blev det lite OT på det du skrev. Hur som helst, det du skriver utgår ifrån att hästen behöver ridas, och att alla vill rida. Så behöver inte fallet vara.
Och att köpa en häst som är över 6 och inte inriden är inte fel. Den kan bli en lika bra ridhäst för det, annars skulle en travare aldrig kunna bli inriden, och de flesta som har travhästar vet ju att de kan bli det...

Alla vill som sagt inte rida och bara för det behöver man inte skaffa hund.
Varför ha en hund när du gillar hästar? Hästar är som sagt inte gjorda för att ridas (det vet vi alla), de är skapta för ett stäppliv och vår avel kan förbättra förutsättningen för att bli riden, men aldrig ändra hästen som levande varelse. (förhoppningsvis).

Och som du skrev i ett tidigare inlägg: att man "jag runt hästen på volt" när man markarbetar...

Det är ju pga sån här inställning man blir så less på "nh-fanatikerna". :(

Återigen, snälla sära på de olika inrikningarna inom NH. De är helt olika varandra på mångt och mycket.
Jag arbetar ex inte med join up io att jag inte tycker om det.
Däremot har jag arbetat i rundcorall men inte med join up då heller. Du kan arbeta i en rundcorall utan att arbeta med join up, det är ett område där hästen och du kan utveckla er kommunikation utan repgrimman på.

Du måste ha blivit skolad på en EXTREMT dålig ridskola, med extremt dåliga instruktörer. Det visar också att du inte har mycket kunskap om att arbeta hästar, vare sig i markarbete eller i ridning.

Då har jag också bara ridit på dåliga ridskolor, i norrland...
Jag har dessutom gått NBS där och då fick vi lära oss bla att piska fram den lata hästen så att den inte slöade. Allt under en skämtsam ton, men fullt allvarligt menat.

Att lära sig rida så bra att man kan få hästen att arbeta rätt med sin kropp är SVÅRT. Det är också svårt att lära sig ex tömkörning för att få hästen att jobba bra i markövningar. Det är INTE att jaga runt den på volt.

Jo, jag håller med dig om att det är svårt att lära sig att rida med kroppen, det var därför jag bytte till Akademisk ridning eftersom jag inte fick vad jag sökte inom den traditionella svenska ridningen.
Fast här är du lite fel ute när du säger att du inte lär dig att använda din kropp med NH (vilket jag uppfattar att du menar med markövningar).
Inom NH lär du dig att hantera din egen kropp en hel del så där kan jag inte hålla med dig alls.
Åtminstånde mina elever får lära sig att tänka på hur dom själva, och deras kropp omedvetet, reagerar när hästen gör ngt.
Det börjar med de små sakerna, som höfter och axlar och går över till de mer subtila reaktionerna, som små spänningar.

Jag har aldrig hört att man på en någorlunda bra ridskola får lära sig att "sparka till" eller att hästen jobbar rätt för att den böjer på nacken... Jisses! Men jag har förstått att det är sån här negativ marknadsföring man använder sig av inom vissa delar av nh:n. Och såklart - ju fler som köper det desto mer pengar till Parelli m fl.

Som sagt, allt beror på vilken ridskola du rider på men långt ifrån alla ridskolor har ett bra synsätt där du inte ska piska hästen frammåt.
Och det där med negativ marknadsföring är väll bara fånigt. Varför skulle vi som har tagit till oss NH försöka med nagativ marknadsföring mot andra "grenar", utan dom andra grenarna så är det många elever som inte har ngt mål med att ha häst. Åtminstånde jag lever efter att mina elever får blanda hej villt, så länge hästen och de själva mår bra.
De tar till sig vad de vill från mig, så länge de förstår tanken med NH och inte bara repvifteriet. Å andra sidan kan jag tillägga att ingen elev sagt "Jag vill inte hålola på med just den där övningen).
Jag har haft elever från skogsmullenivå upp till elitnivå som sattsat hårt på dressyr.

Men det finns en hel del bra saker i nh:n också. Mycket man kan ta till sig och använda. Ett bra och respektfullt förhållningssätt gentemot hästen, så jag är inte negativt inställd till filosofin. Men många gånger slås jag av att nh:ns grundtanke inte skiljer så himla mycket från den sk "traditionella" hästhanteringen. Man gör på lite olika sätt, men slutmålet är det samma. Jag går gärna nh-kurser eftersom jag tycker att de är bra, de kompletterar den sk "traditionella" hästhanteringen på ett bra sätt anser jag.

Ja visst gör det?
Kom bara ihåg att inte dra alla över en kam. NH är så mkt mer än en sak.

Jag har reagerat på att så många nh-fanatiker inte rider sina hästar. De verkar ha fastnat i markövningarna.

Fast måste man rida sin häst? Som jag skrev i posten innan, hästar måste inte ridas så länge deras behov av rörelse tillgodoses på annat sätt (ex stor hage med kompisar).
Alla är inte intresserade av ridning och det är ju upp till dom vad de vill göra med sin häst?

Jag har också reagerat på att nh:n är en rätt liten värld. Det är förhållandevis enkelt att få hästen lydig från marken. Jag ser att det går snabbt och lätt att bli "guru" inom nh-världen. Betydligt enklare än inom "traditionell" ridning, där krävs det betydligt mer för att bli duktig.

Ja tyvärr är det så. Alla som är instruktörer inom NH har inte utbildning på det.
Det är därför det blir så många som håller på med fel sorts NH också.
Men självklart ska inte det dras över en kam heller! Med tiden kommer det säkert att komma något sorts utbildningssystem som kan matcha ridtränarna. Någonstans måste det börja... :)

Tilll sist - det är också oftast inom nh:n jag sett sk "naturliga" Strasserverkade hästar (eller liknande) stappla omkring... Det har jag inte sett inom den "traditionella" hanteringen.
Eller hästar som i ur och skur året runt står på en äng utan täcke odyl, för det är inte "naturligt" med täcken. Det har inte de vilda mustangerna i Klippiga bergen, typ... :cool: Där METODEN blir det viktiga, inte att se till individen och dess behov...

Norrland

Strasser är strängeligen förbjudet på mina hästar, jag låter inte någon komma i närheten av mina hästars hovar utan utbildning! Det är som att skriva på ett papper om att få problem.
No hoof no horse, jag låter hellre mina hästar gå över tiden än att låta en icke utbildad peta på hovarna. Det är så att jag själv tvekar att dra av skorna på en häst om de hänger på trekvart, och då har jag ändå tappskokompetens (som iof inte säger så mkt).

Jag har mina hästar utan täcke på lösdrift, men då har jag å andra sidan kallblod med tjock päls, en mammut skulle bli avundsjuk.
De har också tillgång till att gå in i ett jättefint vindskydd.
Jag har mina hästar barfota så länge de kan gå barfota. Just nu har ena skor fram pga att den är liiite känslig om den går på en ensam sten.

Jag är för "natural", så länge det inte är negativt för hästen. Det är en vågskål som måste kontrolleras konstant. Vad som funkade igår funkar kanske inte idag...

Jag kan ärligt säga att jag ALDRIG hört instruktörer på ridskolor säga att man ska piska fram den lata hästen.
Tvärtom - om någon använder spöt fel eller är för hård i handen, säger instruktörerna genast ifrån - "sluta med det".

Det blir så löjliga diskussioner. "Inom traditionell hästhantering är hästarna bara tävlingsmaskiner som ska piskas, sparkas och tvingas fram... Men inom nh:n är allt naturligt, fint och mjukt... "

Angående markarbetet så tolkade jag att Skuggi menar att det finns så många variationer inom pnh:n att jobba sin häst från marken, medan man inom traditionell hantering "bara jagar den runt på volten"...

Också det ett dumt påstående. Att tömköra hästen på ett bra sätt är defintivt inte att "jaga den runt på volten". Det är ett utmärkt sätt att låta hästen jobba på igenom utan belastning från ryttaren. Det är en konst att lära sig tömköra.

Dålig hästhållning finns inom alla grenar och filosofier. Men utifrån min egen erfarenhet är de värsta exemplen inom "det naturliga". (Hårdverkade barfota hästar som blockhalta ska dras runt för att "rörelse läker och hoven ska vara naturlig)... m.m.
Ofta då "naturliga utövare" som bor avskilt och sällan åker iväg med hästarna.

Norrland

Jag kan ärligt säga att jag ALDRIG hört instruktörer på ridskolor säga att man ska piska fram den lata hästen.
Tvärtom - om någon använder spöt fel eller är för hård i handen, säger instruktörerna genast ifrån - "sluta med det".

Jag vet inte vilka ridskolor du ridit på men våra erfarenheter skiljer sig uppenbarligen. Bra att du har bra erfarenheter från ridskolor.
Jag har arbetat som ridlärare och det första mina elever fick som regel var "är ni elaka mot hästen säger jag till en gång, lyssnar ni inte så får ni ställa upp på medellinjen och gå in med hästen". Jag hade snälla ryttare, aldrig att jag behövde säga till ngn. Men det beror nog lika mkt på att de i grunden var snälla ryttare som min regel.

Det blir så löjliga diskussioner. "Inom traditionell hästhantering är hästarna bara tävlingsmaskiner som ska piskas, sparkas och tvingas fram... Men inom nh:n är allt naturligt, fint och mjukt... "

Fast många gör ju tvärt om, att NH är elakt och den traditionella är det aldrig fel på...
Jag vill påstå att det är en balans och att det inte är pga vilket sätt du följer som är orsaken utan på individen som följer...
Men sen måste jag rätta dig lite, NH är en filosofi och inte en metod. Har någon NH som en metod så är det repviftning. (du skrev metod någonstans tror jag)

Angående markarbetet så tolkade jag att Skuggi menar att det finns så många variationer inom pnh:n att jobba sin häst från marken, medan man inom traditionell hantering "bara jagar den runt på volten"...
Också det ett dumt påstående. Att tömköra hästen på ett bra sätt är defintivt inte att "jaga den runt på volten". Det är ett utmärkt sätt att låta hästen jobba på igenom utan belastning från ryttaren. Det är en konst att lära sig tömköra.

Såg inte vart Skuggi skrev det. Du kanske missuppfattade henne.
Jag är fullt medveten om hur svårt det är att rätt arbeta en häst på tömmarna, eller ens på longering, och det tror jag Skuggi är med. :)

Och så länge man gör rätt med tömkörning så är det ett bra kompliment till att rida/köra.

Dålig hästhållning finns inom alla grenar och filosofier. Men utifrån min egen erfarenhet är de värsta exemplen inom "det naturliga". (Hårdverkade barfota hästar som blockhalta ska dras runt för att "rörelse läker och hoven ska vara naturlig)... m.m.
Ofta då "naturliga utövare" som bor avskilt och sällan åker iväg med hästarna.

Norrland

Men återigen, bara för att man är "natural" så behöver man inte vara en strasserföljare. Jag tar starkt avstånd från Strassermetoden då jag är medveten om vad ett par skillnads grader på vinklar gör för hästen och hur viktigt det är att det blir rätt. Jag anser inte heller att man efter att ha gått en helgkurs kan verka sin häst, oavsett hur "naturligt fallen" du är.
Likamycket som jag själv raspar tänderna på hästen så verkar jag mina hästars hovar, dvs inte alls...

Men sen är inte alla som håller på med strasser NH-intresserade.
Och sen är det ju lite det som är grejjen, låter man sin häst frysa och stå ute utan regnskydd i en hage dygnet runt så är det inte NH, då är det repvifteri, dvs du har inte förstått "Varför" eller "Hur"...
NH är att ta hänsyn till hästens naturliga, så att hästen mår bra, inte att slaviskt följa något man tror är bra bara för att ngn sagt det eller för att man tror det, oavsett hur hästen mår. Det är repvifteri som sagt. :)

Senast ändrad:

Sorry för lån av knapp:angel:
Ursprungligen postat av skuggi
Eller så är det så många av oss blivit "skolade" på ridskolan. "sparka till där nu!", "skänkla mer!", "kortare tygel!" ingen förklaring, varför ska vi rida på volten, varför ska tyglarna vara kortare, om hästen böjer på nacken går den på tygeln
När man skriver såhär så undrar jag
A. Hur länge red man på ridskola
B. Red man på flera stycken för att få mer bredd?
C. Var det en auktoriserad ridskola eller annat?

Jag ser många ridskoleelver som har blivit riktigt riktigt duktiga på ridskola- tävlar YR SM o kan hantera hästar på en naturligt o avslappnat sätt.

Det är upp till eleverna att vilja lära sig både ridning o hantering- om man nu verkligen har intresse.
Tror däremot att det grundar sig i att det blir dyrt om man vill rida flera ggr/ v o att man nu tycker sig vara kapabel att ha en egen.

Sen visar det sig att den nyinköpta hästen inte är så trött o världsvan som ridskolehästen i sin hemmamiljö o vad gör man då?

Till på köpet beror även åldern på hästen på pengar o man köper en riktigt ung häst. Inte sällan en icke inriden- fullkomligt vanvett.
Hur stoppar man folk från att köpa en häst som de inte har tillräckligt med kunskap för att ha?:eek:

Ett gott tips!
INNAN man köper häst ser man till att finna en stallplats, där man kan få hjälp med allt som man kan tänkas behöva, men alltsomoftast åker de till den nya ägarens stora dröm- hästgården mitt ute i intet.

Ett ännu bättre är att prova på som medryttare.
OM hästen då inte funkar- kan man inte skylla på den då den troligen fungerar med ägaren. Då kan man ju prova en annan o se hur det funkar-

Ångerrätt utan att hästen tar skada o måste skickas på uppfostringsanstalt;)

Senast ändrad:

Nu har jag Läst igenom Skuggis inlägg och om det är så att du syftade på ditt citat så pratar Skuggi alltså inte om traditionell longering eller tömkörning utan om NH som missuppfattats av folk som inte idats lära sig vad NH är ordentligt och ändå utövar det (dvs repvifteri).

Eller så är det så många av oss blivit "skolade" på ridskolan. "sparka till där nu!", "skänkla mer!", "kortare tygel!" ingen förklaring, varför ska vi rida på volten, varför ska tyglarna vara kortare, om hästen böjer på nacken går den på tygeln
Klart man tror man kan jaga hästen i en cirkel tills den sänker huvudet = lydig och snäll häst

Detta är felaktigt använd rundcorallsarbete som Skuggi pratar om.
Hon menar (om jag förstår henne rätt) att om man inte har grunden och insikten i vad NH är så kan man tro att "så länge hästen sänker huvudet när jag jagar runt den i rundcorallen (ex join up) så är allt bra" vilket det givetvis inte är och det är det Skuggi menar.

Jag tror att många NH-fantaster blir lite "besatta" av sina metoder. Kanske skaffar dom sig hästar för att öva klicker eller lekar med...inte för att rida och tävla på. Dock vet jag många som kombinerar båda delarna, men tyvärr är det för många enligt mig som är totalt insnöade på hur många steg hästen ska backa för att dom ska känna sig som ledare:angel:

Fast klickerträning är inte NH utan trickträning...
Blanda inte ihop termerna.

Klickerträning arbetar inte med den sociala delen av hjärnan utan matdelen av hjärnan och har inget med ledarskap att göra.
Däremot kan du få en mycket bra kommunikation ändå med hästen via klickerträning och en häst som älskar att umgås med roliga matte.
Men det är inte NH.

Den allmänna synen verkar tex vara att man tar till ett skarpare bett bara, om hästen är "het". Inom NH vill man lösa detta, jag ska kunna rida min häst utan några hjälpmedel alls, och det går bara om hästen VILL lyda mig.
Och gör man då ett bra grundarbete från marken så får man en häst som man kan rida i bara grimma eller inget alls, i alla situationer. DET målet har jag inte sett inom traditionell ridning, men jag kanske missat det bara..
Nej man byter inte till ett skarpare bett, utan lär sig rida bättre.

Grimmfasonerna låter som ngn saga- den ultimata flickdrömmen med håret som fladdrar i vinden.
Det funkar säkert på Prärien, där inga motorleder, crosshojar, Pitbulls eller paraplyer finns:grin:

Jag har iofs bara sett en helikopter med en bettlöst ridande skadad ryttare i. Den blev jagad av hundar. Oddsen är iallafall bättre med bett i munnen.
Skador kan hända ändå.

En lös häst kan dessutom döda bilister.

Man ska vara skall aldrig vara dumdristig, utan har man ett normalt säkerhetstänk så behöver man inte immunicera flyktdjuret mot ALLT.
De funkar inte så.

Ni ger hästarna alldeles för lite credit, troligen därför att de känner av osäkerhet.

Fast klickerträning är inte NH utan trickträning...
Blanda inte ihop termerna.

Klickerträning arbetar inte med den sociala delen av hjärnan utan matdelen av hjärnan och har inget med ledarskap att göra.
Däremot kan du få en mycket bra kommunikation ändå med hästen via klickerträning och en häst som älskar att umgås med roliga matte.
Men det är inte NH.
.
Det finns ingen matdel av hjärnan:rofl: utan det är en del av att få träning positiv.

Jag ser inga som helst problem med att hästen får medinflytande till en viss gräns. Man vill ju ha den på sin sida- tycka att man är trevlig, rättvis o beskyddande.

Nh är att man etablerar ett signalsystem som hästen ska lyda o folk säger- vilken kontakt ni har.:bow:
Det rä ju så beundran för Gurus börjar- att folk blir imponerade av hur cowboysarna jobbar. Det finns några enstaka kvinnor, men de har INTE den naturliga pondus som den stora hästkarlen med erfarenhet av hundratals hästar. det handlar om att försöka imitera PONDUS. Antingen har du det o uppträder rätt i alla situationer eller så får du försöka övertyga kusen med NH

Varför är allt i US så gudomligt:mad:

Tänkte som nu i helgen.
Vi kan inte ens bevara All Helgonahelgen till förmån för kommersialismens Halloween:crazy: eller Allahjärtans dag- som nytt påfund- att sälja.

Helt plötsligt äter en av fem svenskar..... pumpa:rofl:

När kommer vi att anamma Thanksgiving?
Då blir handlarna glada.

Sorry för OT.

Jag kan svara på vissa saker, för statistikens skull...

När man skriver såhär så undrar jag

A. Hur länge red man på ridskola.
Om man inte räknar de yngre åren, dvs när man åkte runt på hästenryggen och blev ledd, så har jag ridit på ridskola i 6 år varav 3 år dessutom NBS med ridning och körning 1- 2 ggr/vecka.
Efter det gick jag över till privatridning och senare gled jag över på AR.
Jag har, speciellt lägre upp i åren när jag började rida för tävling, fått lära mig bla att den lata hästen ska få sig ett rapp för att den ska kvickna till.
När jag började rida privat försvann direkt dessa "slå hästen" men då kunde jag å andra sidan välja min instruktör på ett annat sätt.

Men långt ifrån alla privatinstruktörer tar avstånd från våld, vi hade en tränare som fick massor av elever bara för att denna var från "söderutifrån", denna tappade dock snabbt då hon var väldigt hård och elak mot hästarna.

B. Red man på flera stycken för att få mer bredd?
Ja det har jag, i den mån det fanns möjlighet. Uppe hos oss fanns det, när jag började rida, inte så många ridskolor att välja på.

C. Var det en auktoriserad ridskola eller annat?
Ja det var auktoriserad ridskola med utbildade ridlärare. Även på NBS.

Sen tycker jag du själv generaliserar på samma sätt som du tycker att andra inte ska.

Jag har en bredd på elever som täckt allt ifrån elitdressyr som inte kunde lasta sin häst under 2 timmar och bråk, till travtränare som inte klarat av de 2 nyinkomna unghästarna.
Jag träffade fö travtränaren för ett år sen (jag tränade hästarna för 4 år sedan) och han stormade (fullkomligen) ut ur bilen när jag stod på gödselstacken och trampade skit, klev i finskor ut på gödselstacken till en förskräck sammet för att tacka mig och berätta hur det gått för hästarna. Detta var en tränare som har rätt bra med hästar som går bra.
(fast det var lite OT)

Jag tycker att du generellt att så länge det inte kommer till NH så har du bra saker (oftast) att säga kunskapsmässigt. Jag förstår inte varför du allt som oftast måste säga elaka saker till folk men det i sig ska inte påverka vad jag tycker om din kunskap.
När det kommer till NH får jag uppfattningen av att du sett felaktig NH och därefter låst din hjärna på att All NH är dålig NH, vilket inte är rättvist eller openminded tyvärr.

Som det är nu tycker jag dina inlägg bara är tråkiga och bakåtsträvande, och framförallt visar de en stor brist på okunskap.

Om du kunde bli mer openminded och se vad vi egentligen skriver, och faktist visade intresse att lära dig om den egentliga NH´n så skulle jag se fram emot dina inlägg.
Jag är helt säker på att om du Ville skulle du kunna ändra åsikt om NH, för det du skriver om NH är inte NH, det är repvifteri. Men tyvärr har du, hittills, inte velat ta till dig av den vetskapen trotts att vi ofta skriver det till dig.

(lite blandade svar)

Det finns ingen matdel av hjärnan:rofl: utan det är en del av att få träning positiv.

Vad jag ville ha sagt med "matdelen" är att det inte är samma del som NH delen.
Jag sa aldrig någonsin att det var dåligt med klickerträning utan tvärt om. Vissa hästar passar bättre med klickerträning.

Jag ser inga som helst problem med att hästen får medinflytande till en viss gräns. Man vill ju ha den på sin sida- tycka att man är trevlig, rättvis o beskyddande.

Och det får man inte med NH?

Nh är att man etablerar ett signalsystem som hästen ska lyda o folk säger- vilken kontakt ni har.:bow:
Det rä ju så beundran för Gurus börjar- att folk blir imponerade av hur cowboysarna jobbar. Det finns några enstaka kvinnor, men de har INTE den naturliga pondus som den stora hästkarlen med erfarenhet av hundratals hästar. det handlar om att försöka imitera PONDUS. Antingen har du det o uppträder rätt i alla situationer eller så får du försöka övertyga kusen med NH

Nej, NH är inte lydnad, det är kommunikation. Repvifteri är lydnad och underkastelse. Jag håller inte på med repviftning, jag håller på med NH.

Varför är allt i US så gudomligt:mad:

Tänkte som nu i helgen.
Vi kan inte ens bevara All Helgonahelgen till förmån för kommersialismens Halloween:crazy: eller Allahjärtans dag- som nytt påfund- att sälja.

Helt plötsligt äter en av fem svenskar..... pumpa:rofl:

När kommer vi att anamma Thanksgiving?
Då blir handlarna glada.

Sorry för OT.

Ingen aning varför andra tycker att US är så fantastiskt. Jag själv tycker inte det och är utbildad i sverige, av svensk kvinna.
När det kommer till alla dessa högtider så förändras de efter våra egna behov och som du själv skrev, handlarna.
Tror du på gud och jesus? Firar du jul? Om du inte tror på gud och jesus, får du inte då fira jul? Självklart firar de flesta jul trotts att de inte är religösa. Dte har blivit en familjehögtid, en tradition. Precis som din födelsedag är om vänner och Dig, och inget med jesus...

Nu beger jag mig av för att hålla lektion och fördärva ännu en människans syn på hästeri, så hon får en bra kommunikation och ett bra förhållande med sin häst... elaka jag...

Jag brukar inte racka ner på nytt utan undersöka vad det handlar om.

97 var jag o såg Curt Pate ta hand om en massa hästar med diverse problem. HAN löste dem snabbt, men sen finns inget som säger att ägarna kunde förvalta det.
Alla problem hade byggts upp hos hästarna av ägarna eller tidigare dito.

såna problem kunde vilken karl som helst lösa, men det krävs underhåll.

Nej jag såg ingen Magic, utan bara att han visste hur han skulle hantera dem.

Det enda jag tyckte var bra var att böja på halsen vid uppsittning. Hästen ser dessutom vad som sker. Det har jag använt då jag alltid satt upp själv då min 180+ skulle ridas in. Har efter det ALDRIG haft ngn som har hållt i. Man blir väl betraktad som ohövlig när man tackar nej på tävlingsplatser- Kan själv:o eller så ser det oöverstigligt ut:bump:

Samma med lastning- bara jag- ju fler kockar....

En sak vara faktiskt bra- ju mer energisk ryttare- energimässig dito häst.
Är man då nervös blir hästen dito. Cool ger cool.

Om man nu gör hästen flegmatisk o inte lär den rätt från början- kan det bli synd om den eller så börjar man med AR- lullar runt.:o

Genom Parelli har jag lärt mig att bli mer påhittig och kunna variera markarbetet väldigt mycket, det jag lärt mig via den "traditionella vägen" är typ att jaga runt dem på en volt

SAMMET (och Skuggi) - jag tolkar inte uttalandet som att det handlar om sk join up. Jag tolkar som att "den traditionella vägen" är just det, den sk traditionella hästhanteringen á la ridskolor.

Norrland

Nej, NH är inte lydnad, det är kommunikation. Repvifteri är lydnad och underkastelse. Jag håller inte på med repviftning, jag håller på med NH.
Det är ingen kommunikation där hästen har ngt att säga till om- tillsägelser- som ska ge underkastelse.

Nej jag gillar inte kadaverdisciplin.

Hur använder du NH till häst?

Sen fattar jag inte varför man alltid ska ha den bakom sig.
I samma minut som du hoppar upp överger man ledarrollen till den. -Nu får du klara dig själv. Den är van att alltid ha ngn som går före.
Tro 17 att den inte vill gå. Det blir konflikt i hjärnan på djuret som mest går på instinkter.

Hej! Jag har precis börjat träna min häst med en NH-tränare. Hon säger "OJ" när han gör fel. fast det uttalas mer som OI. Han har aldrig tränats innan men fattade att det betydde nej rätt så snabbt. Lycka till! :)

Lägge rihop båda posterna till en.

Jag brukar inte racka ner på nytt utan undersöka vad det handlar om.

97 var jag o såg Curt Pate ta hand om en massa hästar med diverse problem. HAN löste dem snabbt, men sen finns inget som säger att ägarna kunde förvalta det.
Alla problem hade byggts upp hos hästarna av ägarna eller tidigare dito.

Nu får jag, och fler med mig (vet jag med säkerhet) inte den uppfattningen av dig. Snarare ser vi det som om du har en helt skev bild på vad NH är och den har du sedan låst fast dig vid.
Du har rätt i att vad en elev gör kan inte en lärare belastas för, MEN... det kan inte heller belastas på inrikningen... Det är inte NHs fel att Somliga gör fel... eller hur?
Och det är inte bara de som har problem som tar hjälp utav H. Min unghingst arbetar jag med efter denna princip, och han är trygg, uppvuxen i flock, har inga problem att gå ifrån andra hästar och bli själv osv. Han har aldrig haft det heller. Han är mer som en hund än en häst, när han var 1 så liten att inridning inte var att arbeta med ännu och vi var ute och gick så uppförde han sig mer som en hund där han gick och nosade på allt och sket i de andra hästarna som lämnades i stallet. Han är trygg själv och han är trygg med mig. Han kan stå själv i hage, han kan stå själv i stallet. Men då har jag å andra sidan varit noga med att han fått växa upp i flock, och avlat på lynne lika mkt som på exteriör.
Trots det arbetar jag med kommunikation för att jag vill utvecklas tillsammans med honom.
I dagsläge kan jag tyvärr inte arbeta så mkt som jag vill iom skola och för långt till hästarna (full sköttsel) men målet är att kunna det. Hellre än att sälja till någon som jag inte tror kan ta hand om mina hästar, så låter jag dom vara på lösdrift och leva livet, tills matte kan börja arbeta med dom igen.
Min utbildning till tapetserare är snart klar (december i år) och då ska jag se efter en lösning som innebär att jag kommer närmare dom och kan åka ut regelbundet, ofta.

såna problem kunde vilken karl som helst lösa, men det krävs underhåll.

Njah, det tvivlar jag faktist starkt på, och jag tvivlar änmer på att nästan alla män kan det.
Ju mer du arbetar med hästarna, ju mer faller allt naturligt för en så klart, men det spelar ju ingen roll om det är en kvinna eller man. Män är mer frammåt och mer konsekventa, men jag vet många tjejer som är bättre än killar. Och många killar som är bättre än tjejer. Det är inte könsbaserat.

Nej jag såg ingen Magic, utan bara att han visste hur han skulle hantera dem.

Nh är inte magi, ingen har sagt det heller? :confused:
Det är sund hästhantering, inget annat.
Alla övningar är till för dom som inte har det naturligt, eller för dom som ska utbilda andra och skall ha övningar för andra människor som inte har det naturligt i sig.
Så är det iallafall i min NH-värld. Vad andra NHare har det som kan varken jag eller NH belastas för.

Det enda jag tyckte var bra var att böja på halsen vid uppsittning. Hästen ser dessutom vad som sker. Det har jag använt då jag alltid satt upp själv då min 180+ skulle ridas in. Har efter det ALDRIG haft ngn som har hållt i. Man blir väl betraktad som ohövlig när man tackar nej på tävlingsplatser- Kan själv eller så ser det oöverstigligt ut

Jag ser inte det konstiga i det?
Att behöva ha ngn som håller i hästen när du rider in den är "traditionell inridning", inte min inridning.

Samma med lastning- bara jag- ju fler kockar....

Javisst?
Ser fortfarande inget konstigt i det. Gammelhingsten travar in i transporten om jag ber om det. Står kvar när jag går runt och stänger.

Unghingsten har jag tyvärr inte haft möjlighet att "träna" att lasta utan att gå före då jag inte har egen transport men den dagen jag har det så kommer jag att se till att jag inte behöver gå in med honom.

Det är väldigt praktiskt att stå på sidan om och be hästen gå in själv.

En sak vara faktiskt bra- ju mer energisk ryttare- energimässig dito häst.
Är man då nervös blir hästen dito. Cool ger cool.

Fats dte där är inte Helt sant, det är från individ till individ. Det finns superbra handikapphästar, och det finns toppenhästar som är perfekta för den nervösa hästen. Det gäller att kombinera rätt. Är du nervös, ska du undvika en nervös häst.

Om man nu gör hästen flegmatisk o inte lär den rätt från början- kan det bli synd om den eller så börjar man med AR- lullar runt.
Återigen en av dina felaktiga åsikter som präntats in i dig. Påstår du att Bent, Cristina Drangel, Jegra (här på Buke) mfl är AR-lullare?
Isåfall vill jag gärna se en bild där du gör en levad i balans, eller en caprioll, eller om inte annat, en piaff...
AR är ett alternativ, som har fallit i god smak hos många och några av dom råkar vara skogsmullar. Men måste alla vara elitsattsande? Vem ska då ha den mediokra hästen, dvs 90% av alla hästar som avlas fram?

Det är ingen kommunikation där hästen har ngt att säga till om- tillsägelser- som ska ge underkastelse.

Jag förstår inte vad du menar? Vad är inte en kommunikation?
En kommunikation är när två röster gör sig hörda, hästens och människans, och så sker åtminstone i min NH och det gör den säkerligen i både LIAs och Skuggis med.
Att inte ha något att säga till om är underkastelse och nedbrytning och det sker aldrig i min NH, och jag tvivlar starkt på att LIA eller Skuggi bryter ner sina hästar.
Det är okunskap till Varför man gör en sak som får folk att tro att alla som håller på med NH förbjuder sina hästar att uttrycka sig.
Hade du läst alla mina svar här i posten så hade du sett att jag just skrivit om det, att säga Nej, dvs förbjuda en häst, är inte NH. (däremot kan ordet Nej ha en annan innebörd än ett förbud).
Det finns förstås situationer där tom jag skriker Nej med min kropp, om hästen, som LIA skrev, börjar backa mot ett stup finns det inte någon tid att säga "kan du tänka dig att".
Koncekvent men flexibel, förbud kan inträda om fara för livet finns men, åtminstånde i min NH, endast då.

Nej jag gillar inte kadaverdisciplin.

Bra det gör inte jag heller. Jag påstår inte heller att den traditionella ridningen och hanteringen innebär det, men jag liksom du vet att den finns där. Men... det innebär inte att det är traditionell hantering, det är "terrorism" under falskt namn.

För att göra en jämförelse för att markera vad jag vill:

En ryttare är klädd i vita tävlingsbyxor, en svart ridkavaj (traditionell klädersel för hoppryttare), hästen har engelsk sadel och träns, och ryttaren använder sig av ord som "volta", "skänkelvikning" och oxer.
Samma ryttare har sylvassa sporrar (och blodig häst), piska med piggar på och ett bett som har taggar i mun på hästen. Benskydden har nubbar i sig så att hästen ska lyfta på benen när den slår i bommar. Denna ryttare sliter hästen i munnen och slår den på sidorna med pisk och sporrar.
Är detta en hoppryttare efter traditionell mening?
Så klart inte! Ingen ryttare, varken dressyr eller hopp, vill att denna ryttare ska vara "en av dom" eller höra till samma gren som denna.

Lika lite som någon som kan ord som repgrimma och leadrope påstår sig hålla på med NH per automatik behöver vara det.
Bara för att någon har tagit redskap och uttryck från en gren behöver denna person ha förstått filosofin, eller verkligen hålla på med denna gren. Det är inte grenens fel, det är individens fel!

Hur använder du NH till häst?

Sen fattar jag inte varför man alltid ska ha den bakom sig.
I samma minut som du hoppar upp överger man ledarrollen till den. -Nu får du klara dig själv. Den är van att alltid ha ngn som går före.
Tro 17 att den inte vill gå. Det blir konflikt i hjärnan på djuret som mest går på instinkter.

Du förutsätter att hästen alltid ska gå bakom dig iomd detta.
Den "sanna" ledarpositionen, dvs den position som hästen visar tydligast huruvida du är ledare eller ej, är inte framifrån hästen, den positionen är faktiskt Väldigt bekväm för hästen. Då behöver den bara följa och inte tänka själv.

Den position som är mest visande är att skicka hästen före dig, att be hästen att lita på att du litar på den nog mycket för att gå först.

Vilda hästar gör detta liksom tama.
Ett exempel från naturen är att det vilda ledarstoet skickar unghästarna först att kontrollera ex vattenhålet eller betesplatsen.
Den unga hästen får kontrollera av två orsaker, den själv växer i självförtroende "Jag klarade det" och den unga hästen är inte lika viktig för flockens överlevnad som ledarstoet är.
De kan alltid få en till unghäst, men kunskap är svår att få. Ledarstoet har kunskap om var vatten, mat, skugga, skydd osv finns, och hon har kunskapen att hålla flocken trygg och tillsammans, hon är inte lätt att byta ut.

Stoet skickar alltså unghästen, vi skickar våra hästar.
Att hoppa av hästen när något läskigt ska förbi är ok om man vill ha en quickfix, men hästen växer inte för det mentalt, istället blir det den lätta vägen för hästen.

Sedan måste jag säga att NH är långt ifrån en quickfix för mig. Det räcker inte med en lektion på en timma, eller två.
Snarare så vill jag påstå att NH är ett sätt som kräver ständig uppdatering, både att människan lär sig mer, och att hästen ständigt kommer att kontrollera, "sitter ditt ledarskap idag med?"

SAMMET (och Skuggi) - jag tolkar inte uttalandet som att det handlar om sk join up. Jag tolkar som att "den traditionella vägen" är just det, den sk traditionella hästhanteringen á la ridskolor.

Norrland

I mina ögon skriver hon om felaktigt utförd Join Up, och att de som inte lärt sig att läsa av hästen tror att ett sänkt huvud (mm) är att hästen accepterar, medans det kan vara det, men också att hästen visar underkastelse och att det är beroende på Hur den visar det, och varför, som säger vad den egentligen visar... *invecklat*

Senast ändrad:

Jag tror inte att NH "definieras av några enstaka oskickliga hanterare". MEN ,det finns faktiskt ganska många sådana, inte bara några enstaka. Och min fundering är om ni som är duktigare inom detta område verkligen når ut till de nyblivna mindre erfarna hästägarna som tror att detta är den rätta vägen. Det är ju faktiskt inte "bara" att börja snurra runt stressade hästar, backa, flytta o dona. Det är A och O att man verkligen läser av hästen, eller i alla fall försöker läsa av.

Sedan inom parentes sagt så vill man naturligtvis ha sin ridhäst så känslig o följsam som möjligt. Jag har själv förmånen att äga o rida ett enormt känsligt o vaket sto. MEN, det innebär inte per automatik att man vill "leva friluftsliv" o rida runt i bara grimma. Det skulle jag för övrigt aldrig göra, vare sig hästen är lugn eller ej, helt enkelt av respekt för både mitt eget liv o hälsa samt även för omgivningen , då jag värdesätter säkerheten väldigt högt. Det är många många år sedan jag lämnade barbackalivet.
Sedan är det ju naturligtvis upp till var o en hur man vill rida, med eller utan utrustning. Men att påstå att hästen inte är känslig om den inte rids i enbart grimma tycker jag låter lite "gröna vågen"-aktigt. Ursäkta.

Å andra sidan så finns det de som är nybörjare och inte har inriktat sig på NH och gör lika fel ändå...
Så att det märks mer av NH är inte NHs fel eller orsak.
Bara att det sker en hettsjakt på NH och så fort ngn inte kan hantera sin häst och tror sig börja med NH som lösning, men itne klarar av det, så blir det "Ja det är för att du håller på med NH", men vad är då orsaken om denna inte håller på med NH och ändå inte klarar av sin häst och det blir pannkaka ändå? För sånt sker precis lika mkt, om inte mer...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar