Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns inte en NH-människa som går bakom sin häst o inte andra heller.Du förutsätter att hästen alltid ska gå bakom dig iomd detta.
Den "sanna" ledarpositionen, dvs den position som hästen visar tydligast huruvida du är ledare eller ej, är inte framifrån hästen, den positionen är faktiskt Väldigt bekväm för hästen. Då behöver den bara följa och inte tänka själv.
Den position som är mest visande är att skicka hästen före dig, att be hästen att lita på att du litar på den nog mycket för att gå först.
Är tvungen att reagera på att det är NH hästar som i ur och skur står i sina hagar utan täcken. Du får det att låta som om det är fruktansvärt synd om dessa hästar utan täcken. Tolkar jag dig rätt?
Hej! Jag har precis börjat träna min häst med en NH-tränare. Hon säger "OJ" när han gör fel. fast det uttalas mer som OI. Han har aldrig tränats innan men fattade att det betydde nej rätt så snabbt. Lycka till!
Orkar bara ta dettaDet finns inte en NH-människa som går bakom sin häst o inte andra heller.
Varför släpar då folk på kusen- jo de tror att de är boss då.
Visst har en del tår gått när man leder på sidan, men man har inte blivit omkullsprungen.
Curt ledde framför, MEN hade stenkoll på var hästens huvud var- för att den inte skulle springa förbi på fel sida o då ta den högerhänte i en spinn- grimskaftet runt ryggen.
Man ser inte vad hästen gör eller om den reagerar på ngt.
Vad trisst att du har ett sådant mål med din hantering, det har inte jag iallafall.Men målet är väl att få en helt utan reaktioner- lobotomerad slav.
Jag går bakom för att jag har en före o en på släp, men jag ser inte att positionen är så viktig- bara praktisk- bara man kan hålla en kommunikation med den- om det behövs.
Den svänger, backar eller vad som helst på diverse kommentarer o den har varit Guld värt när unghästen har trasslat- föregår med gott exempel. Dvs den tänker själv.
Det tar tid att lära känna sina vänner, make/ maka, arbetskollegor m.fl
Ja t o m ens barn växlar i sin uppväxt.
Varför vill man inte lära känna hästen o se dess guldkorn från busig fölung, läcker unghingst, testande 4-ring osv. Låta den vara lite häst.
Det är Horsemanship för mig- att man ger den bara förutsättningar att utvecklas som individ o givetvis med artfränder.
Vett o etikett räcker.
Varje ålder har sin charm- OM man är intresserad att studera o umgås med den lite mer på dess villkor där man ser till personligheten. Inte vara om det är vä. introvert mm( ja usa termer igen) eller en starkare individ. Det finns en hel oändlighet däremellan.
Ingen häst är den andra lik.
Det kan det vara. Hästar är olika, det är poängen.
Endel klarar sig alldeles utmärkt utan täcken året runt. Endel är mer frusna och behöver ett täcke vid vissa väderförhållanden.
DET är poängen, inte att alla hästar ska behandlas lika utifrån en metod. Gott hästmannaskap, för mig, är att se individen - inte metoden.
Norrland
Det kan det vara. Hästar är olika, det är poängen.
Endel klarar sig alldeles utmärkt utan täcken året runt. Endel är mer frusna och behöver ett täcke vid vissa väderförhållanden.
DET är poängen, inte att alla hästar ska behandlas lika utifrån en metod. Gott hästmannaskap, för mig, är att se individen - inte metoden.
Norrland
"Ojjet" lärde jag mig i England när jag bodde där. Det betyder "Hörredu" typ
De använder det i vardagsspråket tex till sina barn när de gör något som de inte ska hehe
Det var inte min mening att verka dryg, pedagogisk får du nog leva med dock för det är en del av min personlighet, ibland, när jag känner att jag inte pratar med en stenvägg. Tyvärr har stenväggar inte riktigt förmågan att se pedagogik så den är bortkastad på dom...Du behöver inte vara så pedagogiskt dryg i dina inlägg. Jag är inte helt dum!
Det är inte din hästhållning jag avser, jag tvivlar inte på att du har bra hästhållning.
Egentligen är vi inte så långt ifrån varandra, jag håller med om mycket av vad du skriver. Jag är inte renodlad i något läger, jag står snarare med en del av en fot i flera.
Diskussionen började bl a med att jag, utifrån min högst personliga erfarenhet, har sett fler hästar fara illa inom det naturliga lägret. Hästar som stapplar runt barfota hårt verkade utifrån någon metod, och hästar som står i ur och skur, året runt, på ängar utan täcke bara för att det är naturligt... Inte alltid det finns vindskydd heller. Det är INTE bra hästhållning, enligt mig.
Jag har inte sett en sån motsvarighet bla de sk tävlings- eller ridmänniskohästarna. Däremot kan hagarna vara väl små i många stallar, eller utevistelsen för kort. Så myntet kan ha flera sidor, såklart. Men de hästar som ofta åker iväg på träningar och tävlingar och sånt visas för många fler människor, det blir svårare att dölja felaktigheter.
Men för att förtydliga. Jag tycker att lösdrift är bra. Jag skulle gärna vilja ha en rejäl, välbyggd lösdrift här hemma. Där hästarna får täcken odyl efter väder och behov och där de faktiskt kan få stå inne i stallet när det är extra j*****t väder.
Jag tycker även att nh är ett bra komplement till sk "traditionell" hantering. Jag tar till mig det jag tycker verkar vara bra, och gör en egen tolkning av det.
Det jag reagerar på är den svart/vita diskussionen. Allt "traditionellt" handlar om att piska, sparka tvinga hästen medan nh:n står för det mjuka, milda samarbetet. Den diskussionen tycker jag blir löjlig, för den speglar inte verkligheten alls.
Nh, Strasser, naturlig hästhållning mm. är olika filosifier och metoder, det är jag medveten om. Men faktiskt - ofta tycker jag att de sammanstrålar hos vissa hästägare.
(Om man nu ska kalla det nh-filosofi, det är ett sätt att träna hästar - varken mer eller mindre.)
Här är du (tyvärr) lite fel ute.
NH är ju just precis Inte att träna. Om någon har tron att NH är att träna, och bara just tränar det men sedan inte lever efter det, så är det inte NH.
NH är allt du gör i hästväg. Hur du har dina hästar (så de mår bra, inte utan täcke i kallt väder och kort päls, eller strasser), hur du tränar, hur du fodrar, hur du hanterar, hur du umgås. Allt från planering, att tänka, att sätta foten på stallplan, i stallet, på väg till och från hagen, i ridhuset, på ridturen och att läsa av hästens beteende mm.
NH är inte bara att ta ut hästen på plan och träna. Det är långt ifrån det och det är just det så många missuppfattar, både bland de som "tror sig hålla på med NH" och de som "tror att de sett vad NH är (men sett felaktig) och tagit avstånd".
Har du inte Nhn med dig i det dagliga livet, i stallet, i boxen, när du leder in och ut, så har du inte NH.
Sorry för lån av knapp
Ursprungligen postat av skuggi
När man skriver såhär så undrar jag
A. Hur länge red man på ridskola
Från 7-årsåldern till 20-årsåldern, så ca 13 år.
B. Red man på flera stycken för att få mer bredd?
Ja, det gjorde man, tre stycken närmare bestämt. En var faktiskt lite bättre än de andra två.
C. Var det en auktoriserad ridskola eller annat?
Jag var liten, tänkte nog inte på vad auktoriserad kunde innebära, dock var alla tre mycket stora med åtminstone ett 40-tal hästar, så hyfsat "auktoriserade" skulle jag tro
Jag ser många ridskoleelver som har blivit riktigt riktigt duktiga på ridskola- tävlar YR SM o kan hantera hästar på en naturligt o avslappnat sätt.
Det finns garanterat både bra och dåliga ridskolor, och säkert kan man bli en bra ryttare även på en dålig ridskola, man har kanske känslan ändå.
Det är upp till eleverna att vilja lära sig både ridning o hantering- om man nu verkligen har intresse.
Det är ganska svårt att vilja lära sig något man inte har en aning om existerar. En kort tid hade vi en ridlärare som höll på med centerad ridning, det älskade vi, men hon försvann
Nu har jag Läst igenom Skuggis inlägg och om det är så att du syftade på ditt citat så pratar Skuggi alltså inte om traditionell longering eller tömkörning utan om NH som missuppfattats av folk som inte idats lära sig vad NH är ordentligt och ändå utövar det (dvs repvifteri).
Detta är felaktigt använd rundcorallsarbete som Skuggi pratar om.
Hon menar (om jag förstår henne rätt) att om man inte har grunden och insikten i vad NH är så kan man tro att "så länge hästen sänker huvudet när jag jagar runt den i rundcorallen (ex join up) så är allt bra" vilket det givetvis inte är och det är det Skuggi menar.
.
Det finns några enstaka kvinnor, men de har INTE den naturliga pondus som den stora hästkarlen med erfarenhet av hundratals hästar. det handlar om att försöka imitera PONDUS.
Orkar bara ta dettaDet finns inte en NH-människa som går bakom sin häst o inte andra heller.
Det där är ett helt felaktigt påstående vill jag svära på.
Dels eftersom DU inte sett ALLA NH-människor,
och dels eftersom jag vet att jag själv räknar mig som "NH-människa" och jag har OFTA ena eller båda hästarna framför mig. Av olika skäl i olika situationer. Och ibland går de bakom, om de är för långsamma
Varför släpar då folk på kusen- jo de tror att de är boss då.
Men målet är väl att få en helt utan reaktioner- lobotomerad slav.
Jag går bakom för att jag har en före o en på släp, men jag ser inte att positionen är så viktig- bara praktisk- bara man kan hålla en kommunikation med den- om det behövs.
Den svänger, backar eller vad som helst på diverse kommentarer o den har varit Guld värt när unghästen har trasslat- föregår med gott exempel. Dvs den tänker själv.
Men sen har den varit hos mig en hel livstid- vi känner varandra utan o innan.
Det tar tid att lära känna sina vänner, make/ maka, arbetskollegor m.fl
Ja t o m ens barn växlar i sin uppväxt.
Varför vill man inte lära känna hästen o se dess guldkorn från busig fölung, läcker unghingst, testande 4-ring osv. Låta den vara lite häst.
Det är Horsemanship för mig- att man ger den bara förutsättningar att utvecklas som individ o givetvis med artfränder.
Vett o etikett räcker.
Varje ålder har sin charm- OM man är intresserad att studera o umgås med den lite mer på dess villkor där man ser till personligheten. Inte vara om det är vä. introvert mm( ja usa termer igen) eller en starkare individ. Det finns en hel oändlighet däremellan.
Ingen häst är den andra lik. Det är tjusningen med varje ny häst man skaffar o man sparar minnena från de andra o jämför deras alla olika manér, talang osv..