Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag klickade på länken till FOI men på den sida jag kommer till finns det bara information om vad som är FOIs uppdrag och hur dom jobbar. Har du tips på någon sida där man kan läsa mer om hur exempelvis Sverige skulle kunna påverkas av att andra länder använder kärnvapen i krig?

Jag är rätt rädd för kärnvapen och skulle vilja lära mig mer.
Den här videon är informativ utan att vara sensationell. De har också alla sina källor öppna:

Jag klickade på länken till FOI men på den sida jag kommer till finns det bara information om vad som är FOIs uppdrag och hur dom jobbar. Har du tips på någon sida där man kan läsa mer om hur exempelvis Sverige skulle kunna påverkas av att andra länder använder kärnvapen i krig?

Jag är rätt rädd för kärnvapen och skulle vilja lära mig mer.

Sorry, jag måste ha råkat klicka mig vidare ett hack innan jag kopierade länken. Här finns den riktiga sidan: https://www.foi.se/nyheter-och-pres...derWith=kärnvapenladdning,kärnvapensprängning

Inte lika pedagiskt och heltäckande som det som finns på tex YT, men det kan ju även vara skönt att läsa vad de som är ansvariga för den här forskningen i Sverige anser om läget.

Kommer hackare kunna öppna upp Facebook, tro? De som har Facebook har kanske i och för sig även Instagram och TikTok och kan få en del information från omvärlden därifrån hoppas jag. Samtidigt kanske detta gör att en del av befolkningen vaknar?
975483E4-A944-4689-8C57-C34BCDCB7FAA.webp

Kommer hackare kunna öppna upp Facebook, tro? De som har Facebook har kanske i och för sig även Instagram och TikTok och kan få en del information från omvärlden därifrån hoppas jag. Samtidigt kanske detta gör att en del av befolkningen vaknar?
Visa bifogad fil 86870
Det som skulle behövas, är något som kan ge ocensurerat internet utanför rysk kontroll. Satelliter är ju en lösning, men problemet då är ju att det krävs antenner, och att det inte är direkt billigt. VPN går nog, men det är en katt-och-råtta-lek.

Alla journalister fick en inbjudan, en knutpunkt att träffas på, allt på egen risk, sen blev de därifrån efter en rigorös säkerhetskontroll, eskorterade till den plats presskonferensen var på.

Källa: Bild Zeitung (pappersdelen så kan ej länka)

Jag är garanterat korkad men om Putin nu vill ha ihjäl Zelenskyj hur liksom funkar detta då? Det är väl massa strider i Kiev? Vet inte ryssarna var han är/att denna skulle hållas eller tillåter man sådana här saker?

Jag kan liksom inte greppa att i vissa fall verkar det vara helt laglöst krig (tänker lite mer allmänt än just i Ukraina nu) och i andra fall kan sådant här styras upp. Min hjärna får ej ihop detta.

Jag kan förstå när båda sidor är överens om humanitära korridorer osv att man lämnar det utanför. Men inte detta?

Jag är garanterat korkad men om Putin nu vill ha ihjäl Zelenskyj hur liksom funkar detta då? Det är väl massa strider i Kiev? Vet inte ryssarna var han är/att denna skulle hållas eller tillåter man sådana här saker?

Jag kan liksom inte greppa att i vissa fall verkar det vara helt laglöst krig (tänker lite mer allmänt än just i Ukraina nu) och i andra fall kan sådant här styras upp. Min hjärna får ej ihop detta.

Jag kan förstå när båda sidor är överens om humanitära korridorer osv att man lämnar det utanför. Men inte detta?
Som tur är behöver ju inte alla förstå hur allt funkar under brinnande krig eller hur allt styrs upp när det kommer till att få ut lägesrapporter till omvärlden.

Ibland får man liksom bara acceptera att saker man själv inte förstår är fullt genomförbart.

Som tur är behöver ju inte alla förstå hur allt funkar under brinnande krig eller hur allt styrs upp när det kommer till att få ut lägesrapporter till omvärlden.

Ibland får man liksom bara acceptera att saker man själv inte förstår är fullt genomförbart.
Eller så kan den som vet faktiskt förklara lite, så att de som inte riktigt har koll kan få en förståelse. Istället för att vara överlägsen och dryg, menar jag.

Min uppfattning är att det INTE är massa strider i Kiev.

De elittrupper de skickade in i stan för att hålla den redan tagna staden (nåt gick fel i planeringen, så Kiev togs aldrig vid det initiala Blitzkriget), blev uppätna. Se'n dess har staden bombats och skjutits på med artilleri. Och lite sabotagetrupper har figurerat på marken - men det går inte att kalla det för regelrätta strider.

De elittrupper de skickade in i stan för att hålla den redan tagna staden (nåt gick fel i planeringen, så Kiev togs aldrig vid det initiala Blitzkriget), blev uppätna. Se'n dess har staden bombats och skjutits på med artilleri. Och lite sabotagetrupper har figurerat på marken - men det går inte att kalla det för regelrätta strider.

Där kan min miss vara ja! Tack för annat perspektiv, då låter det ju inte lika konstigt :)

Såvitt jag vet byter han ju ställe hela tiden, dock alltid i Kiev och han bevakas ju av massor av livvakter och militär.

Nej, det verkar som ryssen kört fast för tillfället. Dock verkar fler trupper rekryteras för nya anfall, och samtidigt stänger man av facebook, twitter och de flesta andra kanaler för annan info än regimens propaganda.

Nej, det verkar som ryssen kört fast för tillfället. Dock verkar fler trupper rekryteras för nya anfall, och samtidigt stänger man av facebook, twitter och de flesta andra kanaler för annan info än regimens propaganda.
Fler rekryterade trupper kommer inte hjälpa nånting för ryssen.
Det är så mycket som är fucked up i den ryska krigsmaskineriet, så mer gubbar kommer bara betyda mer döda.

Det är därför de fallit tillbaka till nåt som absolut aldrig var meningen i broderlandet - och det enda de är bra på; terrorbomba/terrorartilleri - kriga på håll.

Fler rekryterade trupper kommer inte hjälpa nånting för ryssen.
Det är så mycket som är fucked up i den ryska krigsmaskineriet, så mer gubbar kommer bara betyda mer döda.

Det är därför de fallit tillbaka till nåt som absolut aldrig var meningen i broderlandet - och det enda de är bra på; terrorbomba/terrorartilleri - kriga på håll.
Jo, verkar ju så tyvärr. Gamla metoder och medel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka