Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Reagerar inte folk i Ryssland på att de inte längre kommer åt stora delar av sociala medier, trots att de blir matade med propaganda om hur den "militära operationen" är så lyckosam? Hur motiveras detta, säger Putin o co att plattformarna innehåller fake news? Nu kanske ryssarna är så hjärntvättade och vana vid censur att de inte reagerar, men jag tycker ändå att det borde så ett frö hos dem om att något uppenbarligen inte stämmer och att regimen vill dölja något.

Jag misstänker starkt att Putin inte har haft korrekt information om hur statusen på Rysslands armé och materiel faktiskt ser ut. Han har förmodligen matats med budskap om hur starkt deras militära försvar är och hur överlägsna de kommer att vara Ukrainas dito. Det är troligen inte nyttigt för den egna karriären att lämna negativa besked till presidenten. Eller också har de varit så övertygade om att det räcker med ett par timmars krig att uppnå målet, att de har sett det som helt onödigt att se till att styrkorna har tillräckligt med mat och bränsle.

Det man inte får glömma är att tsarist Ryssland/SU/Putin och hans oligarker alltid spelar 'the long con' De expanderade väst under tsarerna, de expanderade och organiserade ett antal satellit stater under kommunism och det är vad Putin vill ha tillbaka. Även om de delar av Ukraina som fortfarande är självständiga (Krim har de redan förlorat) och Putin faller så kommer det att komma en till Peter den Store, en till Stalin och en Putin II. Om historien har lärt oss någonting så är det att man aldrig kan räkna ut Ryssland.

Troligtvis maktbegär, inget ovanligt bland människor. Problemen brukar uppstå när det inte finns någon/några som kan hålla dessa personer ansvariga. Även om demokrati är fullt av brister och fel, är det oftast aningen lättare att bli av med dessa typer när det finns hyfsat fria val.
Jag vågar knappt tänka på om det hade varit bara för två år sedan eller så när den där orange trumpen satt vid makten, tackolov för demokrati (trots republikanernas försök)!

Hur ser ni på det som händer just nu med det kraftigt försämrade läget? Tror ni att Ryssland kommer ta över Ukraina?
Är ni oroliga? Blir det storkrig i Europa? Det verkar ju så.

Ryssland (aka Putin) törs inte ge sig på länder som har försvars alians inom Tex NATO.

Sverige och Finland som enbart är medlemmar i EU kan ligga pyrt till då EU inte har en policy där övriga EU länder kommer till undsättning militärt.

NATOs åtagande gällande Sverige och Finland är precis samma som för Ukraina, Skicka vapen och ekonomiskt stöd utan att ingripa fysisk.

OM Norge och Danmark skulle ingripa (hjälpa Sverige/Finland) med militärt stöd skulle dessa från NATO´s sida ses som angripare och därför inte kunna påräkna stöd från NATO.

Kort konklution: Sverige och Finland ligger pyrt till om Ryssland väljer att gå över Östersjön.

En pensionerad rysk general har skrivit en debattartikel om varför det är en dålig idé för Ryssland att anfalla Ukraina.
Daterat nån månad före krigsutbrottet. Här publicerat på engelska 2022.02.07

General Khodarenok hade mer än ett rätt.

https://russiandefpolicy.com/2022/02/07/mass-fire-strike-on-ukraine/
Wow. Om man hade flera generaler som honom..!

Lade notis till några små bitar i texten.
significantly revamped and upgraded forces
Innebär detta att den ryska armén var ännu värre utrustad förut? :cautious:
They already drew the maps, thought out the personnel contingent for the future city and regional administrations, worked out state flags.
Detta roade mig bara, tänker mig några gubbar som ritar på flaggor, kartor och drömmer, som små barn.
This arsenal is completely insufficient to wipe a state on the scale of France with a population of more than 40 million from the face of the earth.
Jag tolkar detta som att en kompetent (iallafall låter som det) rysk general, dvs på insidan, anser att Ryssland (åtminstone nyligen) inte har tillräckligt med vapen för att ta över och kontrollera Ukraina. Det bådar gott, låt oss hoppas på det!

Jösses vilken video. Människan är bra dum som uppfann en sådan bomb :banghead::arghh:
Oppenheimer och Einstein anses ju ändå som genier som tyglade kärnkraften.

Utan deras bidrag till Fysikens värld skulle vi fortfarande vara beroende av vattenkraften, vilken i Sverige aldrig klarat täcka behovet av el fullt ut pga alla protester vid ut/ny byggnad av vattenkraft.

I dagsläget där vattenkraften skal genomgå nya prövnings tillstånd kommer vi bli än mer beroende av kärnkraften.

Det man inte får glömma är att tsarist Ryssland/SU/Putin och hans oligarker alltid spelar 'the long con' De expanderade väst under tsarerna, de expanderade och organiserade ett antal satellit stater under kommunism och det är vad Putin vill ha tillbaka. Även om de delar av Ukraina som fortfarande är självständiga (Krim har de redan förlorat) och Putin faller så kommer det att komma en till Peter den Store, en till Stalin och en Putin II. Om historien har lärt oss någonting så är det att man aldrig kan räkna ut Ryssland.
Jag tänker dock att folk och länder kan förändras. Sverige var ju en krigarnation i åtminstone hundra år, beroende på hur man ser det, jag kan tänka mig att det fanns någon människa då som tänkte att det kommer aldrig att sluta. Och tittar man på hur klimatet sett ut i Sverige de senaste hundra åren så är det nästan raka motsatsen.

Tyskland återhämtade sig efter ww2 och hade minst sagt en stor arvsynd, men numera är det återställt på makalöst kort tid. Men det är ju för att man gav dem chansen.

Nu förstår jag att Ryssland har en längre historia men allt jag menar är att man inte kan låta ett lands historia utdöma landets möjliga framtid innan den ens är här. Absolut kan och bör man vara försiktig och cautious, men de behöver också få chansen. Att döma framtida ryssar efter vad tidigare ryssar har gjort känns fel.

Nu har jag info från en privat källa inuti Ryssland att landet förbereder en lagändring som tar bort rätten till privatliv (det vill säga totalövervakning av medborgarna). HBTQ-personer kommer troligen fängslas eller dödas vilket redan skett i vissa delstater. Och hur fan ska vi få ut dem i tid eller få ut dem alls just nu?

Återigen, detta är änsålänge privat info/rykte. Men fy helvete om det är sant. Då begår Ryssland dubbelt folkmord (utrotningen av Ukrainsk kultur räknas som folkmord).

Jag tänker dock att folk och länder kan förändras. Sverige var ju en krigarnation i åtminstone hundra år, beroende på hur man ser det, jag kan tänka mig att det fanns någon människa då som tänkte att det kommer aldrig att sluta. Och tittar man på hur klimatet sett ut i Sverige de senaste hundra åren så är det nästan raka motsatsen.

Tyskland återhämtade sig efter ww2 och hade minst sagt en stor arvsynd, men numera är det återställt på makalöst kort tid. Men det är ju för att man gav dem chansen.

Nu förstår jag att Ryssland har en längre historia men allt jag menar är att man inte kan låta ett lands historia utdöma landets möjliga framtid innan den ens är här. Absolut kan och bör man vara försiktig och cautious, men de behöver också få chansen. Att döma framtida ryssar efter vad tidigare ryssar har gjort känns fel.
Nu blir det OT men jag känner samma sak för länderna i Mellanöstern. Jag känner en stor sorg för all historia från den islamska guldåldern som gått förlorad. Om de hade kunnat fortsätta i fred (både från europa och innerbördes strider) så hade Mellanöstern idag varit otroligt framgångsrika och utvecklade länder av oanade nivåer.

Därav de förtjänar också den där chansen, de har varit där och de kan nå dit igen. Det är inte omöjligt.

Slut på OT. Ursäkta :o

Nu har jag info från en privat källa inuti Ryssland att landet förbereder en lagändring som tar bort rätten till privatliv (det vill säga totalövervakning av medborgarna). HBTQ-personer kommer troligen fängslas eller dödas vilket redan skett i vissa delstater. Och hur fan ska vi få ut dem i tid eller få ut dem alls just nu?

Återigen, detta är änsålänge privat info/rykte. Men fy helvete om det är sant. Då begår Ryssland dubbelt folkmord (utrotningen av Ukrainsk kultur räknas som folkmord).

Skit snack skulle jag säga, om du då inte har en källa inuti Putins 3 närmsta men.

Finns ingen utom Putin och dessa 3 som vet vad som händer (eller planeras) närmsta timmarna innan ordern ges.

Oppenheimer och Einstein anses ju ändå som genier som tyglade kärnkraften.

Utan deras bidrag till Fysikens värld skulle vi fortfarande vara beroende av vattenkraften, vilken i Sverige aldrig klarat täcka behovet av el fullt ut pga alla protester vid ut/ny byggnad av vattenkraft.

I dagsläget där vattenkraften skal genomgå nya prövnings tillstånd kommer vi bli än mer beroende av kärnkraften.
Jo men jag kan undra om det var värt atombomben. Det räcker med att tänka på Hiroshima och Nagasaki för att fundera på om det var värt det.

Lite av tankeexperimentet - ska man offra några människor för massans väl?

(Dock så är det inte mycket vi kan göra något åt det givetvis :D Bara en stilla fundering.)

Skit snack skulle jag säga, om du då inte har en källa inuti Putins 3 närmsta men.

Finns ingen utom Putin och dessa 3 som vet vad som händer (eller planeras) närmsta timmarna innan ordern ges.
Skulle jag inte vara så säker på. Har inte bl.a USA hunnit varna inom kort tid innan något skett hittills? Har för mig att det har påtalats ett par gånger iallafall. Fast det är klart, ordern kan ju ha hunnit ges då.

Det är klart att det finns tusentals människor som jobbar med att verkställa lagar och förordningar som kan läcka information. Jag vill inte skriva öppet om min källa här av säkerhetsskäl men jag har ingen anledning att tvivla på trovärdigheten.

Det är heller inget nytt att Ryssland förföljer HBTQ-personer, och inget nytt att de kränker sina egna medborgares privatliv. Det är ingen jätteorder/omvälvande förändring. Bara en förvärring.

Det är klart att det finns tusentals människor som jobbar med att verkställa lagar och förordningar som kan läcka information. Jag vill inte skriva öppet om min källa här av säkerhetsskäl men jag har ingen anledning att tvivla på trovärdigheten.

Det är heller inget nytt att Ryssland förföljer HBTQ-personer, och inget nytt att de kränker sina egna medborgares privatliv. Det är ingen jätteorder/omvälvande förändring. Bara en förvärring.
Kanske ingen tröst (då de kan nog vara samma typ av människor tänker jag mig) men jag kan tänka mig att de isåfall satsar mera på att slå tillbaka på de som protesterar mot kriget. Att det är de som är prioriteten just nu. De vill slå tillbaka alla som kan sprida missnöje och återta kontrollen.

Kanske ingen tröst (då de kan nog vara samma typ av människor tänker jag mig) men jag kan tänka mig att de isåfall satsar mera på att slå tillbaka på de som protesterar mot kriget. Att det är de som är prioriteten just nu. De vill slå tillbaka alla som kan sprida missnöje och återta kontrollen.
Tyvärr likställs HBTQ-personer med landsförrädare i Ryssland sedan länge, och till skillnad från de som protesterar är det få som vill hjälpa HBTQ-personer inne i Ryssland. Risken är att landet tar tillfälle i akt nu när internationella medier lämnat, att göra något i stort skala som de innan gjort i smyg (det vill säga förfölja HBTQ-personer). Inte för att protestanterna går säkra heller - samma förtryckarmaskin äter dem.

Tyvärr likställs HBTQ-personer med landsförrädare i Ryssland sedan länge, och till skillnad från de som protesterar är det få som vill hjälpa HBTQ-personer inne i Ryssland. Risken är att landet tar tillfälle i akt nu när internationella medier lämnat, att göra något i stort skala som de innan gjort i smyg (det vill säga förfölja HBTQ-personer). Inte för att protestanterna går säkra heller - samma förtryckarmaskin äter dem.
Jag hoppas (låter nog fel) iallafall att de är alltför upptagna av kriget just nu och protesterna mot det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka