Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det så? Vad tror ni? Jag har lite problem med att tänka mig att just en no fly zone skulle leda till det, men jag kanske missar något?

(Första gången på länge som amerikanare är rörande överens om något, jag erkänner att jag höjde överraskat på ögonbrynen över antalet procent.)
Hörde samma när jag lyssnade på P1, att en no fly-zone skulle kräva att NATO sköt ner (i alla fall ett par) ryska plan. Alltså att NATO går in som stridande part.

Så ja, det verkar vara så.

Logiskt, har ju inte direkt funkat hittills att bara snacka med Putin så tror inte han skulle "nähä NATO, ni vill inte att vi flyger bombplan över Ukraina? Okej då struntar jag i det".

Ryssland (aka Putin) törs inte ge sig på länder som har försvars alians inom Tex NATO.

Sverige och Finland som enbart är medlemmar i EU kan ligga pyrt till då EU inte har en policy där övriga EU länder kommer till undsättning militärt.

NATOs åtagande gällande Sverige och Finland är precis samma som för Ukraina, Skicka vapen och ekonomiskt stöd utan att ingripa fysisk.

OM Norge och Danmark skulle ingripa (hjälpa Sverige/Finland) med militärt stöd skulle dessa från NATO´s sida ses som angripare och därför inte kunna påräkna stöd från NATO.

Kort konklution: Sverige och Finland ligger pyrt till om Ryssland väljer att gå över Östersjön.

Jag hoppas verkligen att Sverige och Finland går med i NATO så snabbt som möjligt!! SD har börjat svänga i frågan och öppnar för att prata om medlemskap. De som röstar på S börjar också svänga. Snart är det bara V och Mp som vill att vi ska stå utanför och vara lika ensamma som Ukraina är nu.

Man undrar ju lite vad som är på gång.... Finlands president åker till USA för möte med Pres Biden... Under mötet hålls också telefon kontakt med Sveriges statsminister.... Och idag Lördag reser Stats+Försvarsministern till Finland för ytterligare förhandlingar/diskussioner........ NATO nästa månntro....

Putin, var det här verkligen nödvändigt? 🥴

Förstår Zelenskyjs frustration över att inte kunna få hjälp att stänga luftrummet.

Har Ryssland obegränsat med vapen? Om flera länder hjälps åt att mota tillbaka Ryssland, klarar Ryssland av att attackera dem då? Har de (Ryssland) resurser till det?

Putin, var det här verkligen nödvändigt? 🥴

Förstår Zelenskyjs frustration över att inte kunna få hjälp att stänga luftrummet.

Har Ryssland obegränsat med vapen? Om flera länder hjälps åt att mota tillbaka Ryssland, klarar Ryssland av att attackera dem då? Har de (Ryssland) resurser till det?
Ryssland har resurserna för att trycka på den förbjudna röda knappen som skulle starta ett kärnvapenkrig mellan Väst och Öst....

Ryssland har resurserna för att trycka på den förbjudna röda knappen som skulle starta ett kärnvapenkrig mellan Väst och Öst....
Följdfrågan är om de/han verkligen skulle trycka på den röda knappen på riktigt. Fast har man på riktigt startat ett krig så är kanske steget inte lika långt.

Följdfrågan är om de/han verkligen skulle trycka på den röda knappen på riktigt. Fast har man på riktigt startat ett krig så är kanske steget inte lika långt.
Plus, efter Ukraina, vad gör han då? Hotet om den röda knappen, hotet om Sverige och Finland går med i NATO, osv

Jag tror att Putin vet att han är körd i hela världen. Han har inget att vinna... inget att förlora. Även om han mot förmodan skulle dra tillbaka alla sina styrkor nu så kommer han att behandlas som paria, ingen vill ta i honom ens med tång längre.... Så nu kör han till "the bitter end."

Det är en klappkasst dålig idé.
Som läget ser ut i Ukraina idag, så skulle bara de närliggande NATO-länderna ge Ryssland ett genuint kok stryk på nolltid.
Det skulle tvinga en förnärmad Putin att ta till sitt ultimata triumfkort; Rysslands kärnvapenarsenal.

Det är en klappkasst dålig idé.
Som läget ser ut i Ukraina idag, så skulle bara de närliggande NATO-länderna ge Ryssland ett genuint kok stryk på nolltid.
Det skulle tvinga en förnärmad Putin att ta till sitt ultimata triumfkort; Rysslands kärnvapenarsenal.
Ukrainas President vädjar till Nato om just detta. Så jag vet inte om det är något som är på gång att ske eller om det är som du säger en skitdålig idé och som inte kommer ske oavsett vad

Ukrainas President vädjar till Nato om just detta. Så jag vet inte om det är något som är på gång att ske eller om det är som du säger en skitdålig idé och som inte kommer ske oavsett vad
Det kommer ske i form av frivilliga soldater som går in i Ukraina under Ukrainskt flagg,
och öststater kommer uppgradera sitt flyg genom att parkera sina äldre flyg nära Ukrainska gränsen, och på så sätt få nya (ihopswischat av övriga NATO) - medan Ukrainska piloter flyger in de fullt funktionsdugliga planen över gränsen.

Men NATO som NATO genomföra militära operationer på Ukrainsk mark, i Ukrainsk luftrum - NEJ, det kommer inte hända.

Jag ser ljusare på Rysslands framtid än vad många andra här ser ut att tycka.

Den unga generationen har växt upp med Internet, och har vant sig att åtminstone få smaka på västs överflöd - i många fall också resa i väst. De kommer INTE vilja cementera den gamla Sovjetmentaliteten. Den friheten betyder alldeles för mycket för varje individ.

Om 20 år, då kalla-kriget-generationen bildligt sagt är begraven - då kommer Ryssland se helt annorlunda ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka