Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det så? Vad tror ni? Jag har lite problem med att tänka mig att just en no fly zone skulle leda till det, men jag kanske missar något?

(Första gången på länge som amerikanare är rörande överens om något, jag erkänner att jag höjde överraskat på ögonbrynen över antalet procent.)

För upprätta en no fly zon måste man in med flyg i luftrummet och dessutom antingen hota ryssarna tillräckligt mycket eller skjuta ner några ryska plan. Dvs vinna luftherraväldet. Vilket är detsamma som att förklara ett direkt krig mellan i det här fallet USA/NATO och Ryssland

Fast jag är ändå lite tveksam till om Sverige i dags läget ska gå med i NATO. Det känns som att de skulle skicka ännu mer bränsle på elden för tillfället.
Som jag brukar säga - för vår del kan vi lika gärna vara med i Fantomenklubben.
Det har ungefär lika mycket effekt som att vara med i NATO, sett med Svenska ögon.

Och skälet till det är Gotland.
En av världens just nu mest strategiska punkter över huvud taget.

Det har ungefär lika mycket effekt som att vara med i NATO, sett med Svenska ögon.

Du menar att det är helt värdelöst för Sveriges del att gå med i Nato?
Hur tänker du om Finland beslutar sig för att gå med?

Kan du vara snäll och utveckla ditt resonemang, jag förstår inte riktigt vad du menar.

Ukraina hade — så vitt jag vet — också hoppats på amerikansk militär hjälp, men som det ser ut nu får de humanitär hjälp.

Utan NATO så står vi rätt ensamma om vi blir attackerade. Med NATO får vi uppbackning av NATO.

Gotlands närhet till Stockholm är dessutom en sak att beakta. Likaså Åland.
Tar man nån av öarna är det inte speciellt långt till den svenska huvudstaden.

Du menar att det är helt värdelöst för Sveriges del att gå med i Nato?
Hur tänker du om Finland beslutar sig för att gå med?
Kan du vara snäll och utveckla ditt resonemang, jag förstår inte riktigt vad du menar.

Ukraina hade — så vitt jag vet — också hoppats på amerikansk militär hjälp, men som det ser ut nu får de humanitär hjälp.
Fast är vi med i Nato, så kanske det inte är lika stor risk att även de bombar sönder Gotland.
Utan NATO så står vi rätt ensamma om vi blir attackerade. Med NATO får vi uppbackning av NATO.

Jag har tidigare nämnt Gotland 15 gånger i den här tråden. Och åtskilliga gånger tidigare.
Jag tänkte att jag inte skulle upprepa det jag brukar säga, men ok - här kommer en återigen en crash course i vad Gotland är för något.

Nej, Gotland är inte en semesterö för stockholmare. Jo, för stockholmare då - men ute i världen är det någonting annat.
Världspolitiskt är Gotland är ett osänkbart hangarfartyg i en framtida curlingmatch mellan NATO och Ryssland.

Gotland var strategiskt intressant också tidigare, men efter att Sovjetunionen kollapsat, och femton Sovjetiska Rådsrepubliker blev femton fristående stater - och tre av dem skakade yrvaket på huvudet, tittade sig omkring, insåg att de plötsligt och oväntat var fria att göra vad de ville. Och det de ville göra - Estland, Lettland och Litauen - det var att fortast möjligt gå med i NATO, här och nu: "Säg vad vi ska göra, och vi gör det omedelbart!"

Från att blivit självständiga stater 1992, så hade de blivit antagna i NATO 2004. Och i och med detta faller de under NATO's berömda Artikel 5 - anfaller någon ett NATO-land anses hela NATO vara anfallet.

Nu är det dags för en geografilektion, att titta på en karta.

ostersjon.webp

ramble fortsätter när ni tittat klart.

Jag tror att det du skrivit i ditt inlägg är bekant för de flesta i tråden.
Förstår fortfarande inte hur du tänker angående Nato.

Är din poäng att Gotland är så viktigt att ingen kommer att inta Gotland, av respekt för Gotlands betydelse i Östersjön?

Eller är poängen att Gotland är så viktigt att alla grannländer kommer att rusa till Sveriges försvar vid ett angrepp? Även om det inte finns något formellt avtal om saken?

Jag tror att det du skrivit i ditt inlägg är bekant för de flesta i tråden.
Förstår fortfarande inte hur du tänker angående Nato.

Är din poäng att Gotland är så viktigt att ingen kommer att inta Gotland, av respekt för Gotlands betydelse i Östersjön?

Eller är poängen att Gotland är så viktigt att alla grannländer kommer att rusa till Sveriges försvar vid ett angrepp? Även om det inte finns något formellt avtal om saken?
Nej. Och nej.

Menar: USA för en tämligen pragmatisk linje mot Ryssland trots allt, och blandar sig ändå inte militärt i alla konflikter.
Vad är det som säger att USA skulle komma till Sveriges undsättning vid ett ryskt anfall?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka