Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte heller att Ryssland är hopplöst för alltid. Den generation som föddes efter Glasnost och Berlinmurens fall, har ingen relation till Sovjetunionen. De är vana vid det relativa välstånd som kom efter kommunismens fall. Idag är de också vana vid sociala medier från väst och information därifrån. På så vis så vet de att det finns ett alternativ till diktatur, förtryck och censur. Varför skulle unga ryssar vara positiva till ett återupplivat Sovjetunionen, såsom det var då? Matköer, arbetslöshet, förtryck och annat elände följde i dess spår. Det vet kanske iofs inte de om som inte var med då, men deras föräldrar och far/morföräldrar vet det och har kanske berättat. Nej, jag tror att om 20-30 år har de flesta Sovjetivrarna dött undan och då finns det goda möjligheter till ett annat politiskt synsätt även i Ryssland.

Såg ett inslag från en by där en rysk militärkonvoj passerat, de sköt ihjäl en bybo som gått ut och sedan läkaren med son som försökte hjälpa den förste. Ingen vågar ta rätt på kropparna i bilen för de var rädda att den var försåtsminerad. :cry:

Nu varnas brittiska medborgare för att de kan åtalas om de åker för att hjälpa till i kriget, samtidigt som britternas utrikesminister stödjer de som åker.

Finlands president var i Washington igår och träffade Biden samt flera andra toppar.
Kommer Finland nu att inleda den ganska många månader långa processen det krävs för att bli Natomedlem?

Det ska man ha klart för sig, ett ev medlemskap är inget som kan fixas till i rödaste rappet. Pratade med en insatt vän som sa att det tar ca 9-11 månader av diplomatiska förhandlingar om ett land vill ansluta sig till alliansen.

Alla existerande Natoländer har en möjlighet att säga nej till ett land som vill bli medlem. Därav lång process med diskussioner och förhandlingar.

Finlands president var i Washington igår och träffade Biden samt flera andra toppar.
Kommer Finland nu att inleda den ganska många månader långa processen det krävs för att bli Natomedlem?

Det ska man ha klart för sig, ett ev medlemskap är inget som kan fixas till i rödaste rappet. Pratade med en insatt vän som sa att det tar ca 9-11 månader av diplomatiska förhandlingar om ett land vill ansluta sig till alliansen.

Alla existerande Natoländer har en möjlighet att säga nej till ett land som vill bli medlem. Därav lång process med diskussioner och förhandlingar.
Det var inget som framkom idag bara att de ligger längre fram än Sverige vad gäller Nato. Men de har inte inlett någon ansökan än om medlemskap

Det var inget som framkom idag bara att de ligger längre fram än Sverige vad gäller Nato. Men de har inte inlett någon ansökan än om medlemskap
Så som jag förstått det vill man (dvs både Sverige, Finland och NATO) helst ha Sverige och Finland tillsammans/samtidigt också.

Sveriges och Finlands samarbete på försvarsområdet ska väl ha varit nära under en lång tid.

Så som jag förstått det vill man (dvs både Sverige, Finland och NATO) helst ha Sverige och Finland tillsammans/samtidigt också.

Sveriges och Finlands samarbete på försvarsområdet ska väl ha varit nära under en lång tid.
Fast å andra sidan - om vi tänker oss att Sverige inte vill gå med i Nato. Då måste ju Finland ändå kunna göra vad de vill?

Med väldigt lång gräns mot Ryssland och erfarenheter av krig förstår jag om de funderar på saken.

Mitt i allt detta känns det ändå betryggande att Sverige och Finland är så sammansvetsat och fortsätter utveckla samarbetet militärt.

Edit: och mer med USA vilket troligen knappast hade skett med förra presidenten
Jag hoppas att det framkommer mer vilken ful fisk Trump är som utpressade Zelenskyj att gräva fram skit om Bidens son, kan inte han och Putin dö snart?

Tänker om Finland går mer och mer mot ett Natomedlemskap som de också har gjort så är frågan hur Svenska socialdemokraterna kommer att förhålla sig till det. Sverigedemokraterna är numer för ett Natomedlemskap vilket de inte var tidigare. Sedan är det moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna som är för. (Och liberalerna) så ja vi får se hur det utvecklar sig och snart är det val så frågan kanske blir än mer viktig just i detta valet.

Jag hoppas att det framkommer mer vilken ful fisk Trump är som utpressade Zelenskyj att gräva fram skit om Bidens son, kan inte han och Putin dö snart?
Håller helt och hållet med dig!

Ännu förra veckans onsdag ansåg Trump att putin är "a tremendous leader" — detta dagen innan kriget var ett faktum.
Alla insatta såg vart det barkade, och tidigare presidenter har definitivt mer information än vanliga medborgare.

Men putin och trumpeten delar väl verklighetsuppfattning — en alternativ sådan!

Håller helt och hållet med dig!

Ännu förra veckans onsdag ansåg Trump att putin är "a tremendous leader" — detta dagen innan kriget var ett faktum.
Alla insatta såg vart det barkade, och tidigare presidenter har definitivt mer information än vanliga medborgare.

Men putin och trumpeten delar väl verklighetsuppfattning — en alternativ sådan!
Jag undrar ofta vilken hållhake Putin har på Trump. Nakenbilder? Filmer från sexuella äventyrligheter i Ryssland? Nåt sånt, misstänker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka