Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänker om Finland går mer och mer mot ett Natomedlemskap som de också har gjort så är frågan hur Svenska socialdemokraterna kommer att förhålla sig till det. Sverigedemokraterna är numer för ett Natomedlemskap vilket de inte var tidigare. Sedan är det moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna som är för. (Och liberalerna) så ja vi får se hur det utvecklar sig och snart är det val så frågan kanske blir än mer viktig just i detta valet.

Just nu är det bara två partiers väljare som är emot NATO-medlemsskap: V och Mp. Resten är för. Undra när SD och S ändra partilinjen.

Ah ja det stämmer! Inte för utan ska prova det först inom partiet:o
Min tanke gled i väg och jag förstod för en stund inte vad du menade att de skulle prova. Kärnvapen? Jamen visst, DET kan de ju prova inom partiet, så blir nog många nöjda, ett parti mindre att kunna samsas med! :o

Men så hämtade min hjärna sig igen och jag förstod vad du egentligen skrev, aha, ok. På så vis. :)

Fast nja, jag tror det handlar om makt. Pengar och makt. Båda vill styra och härska och vara allt, båda vill ha pengar i överflöd. De har funnit varandra i det.
Möjligt, men det motsäger (tyvärr?) inte att Trump är en dumskalle som manipuleras av Putin :grin:

Först kommer Trump, sen det vita USA, han bryr sig inte så mycket om resten av världen.
Ah ja NATO kan ju kräva lite pengar eller soldater... Du har nog en poäng.

Han funderade nog även på att gå ut ur FN efter ha blivit skrattad åt under sitt tal där 😅

Finlands president var i Washington igår och träffade Biden samt flera andra toppar.
Kommer Finland nu att inleda den ganska många månader långa processen det krävs för att bli Natomedlem?

Det ska man ha klart för sig, ett ev medlemskap är inget som kan fixas till i rödaste rappet. Pratade med en insatt vän som sa att det tar ca 9-11 månader av diplomatiska förhandlingar om ett land vill ansluta sig till alliansen.

Alla existerande Natoländer har en möjlighet att säga nej till ett land som vill bli medlem. Därav lång process med diskussioner och förhandlingar.

Natos uttalande om att de skulle beskydda Sverige och Finland med trupper om det behövs under en ansökningsperiod är ju ganska talande för läget.

(De uttalanden som UK gjort om militär hjälp ska inte tolkas som löfte om truppförstärkning. Troligare att de gör som nu; bistår med vapenleveranser och eventuellt skydd på internationellt vatten/luftrum.)

Jag har inte varit så positiv till Natomedlemskap tidigare, men rent krasst börjar jag tycka att om vi vill ha någon chans till medbestämmande om Gotlands framtid så kanske vi bör vara det. Om vi inte ser Gotlands befolkning som något vi kan ge bort till andras styre i nödfall... (Dessutom kan man ju tycka att det är rimligt att bidra till den organisation man tänker förlita sig på om det skiter sig. Hur hade vi sett på free riders som vill ha hjälp utan att vara med? Där får man ju egentligen ge Ukraina mer rätt till hjälp än oss, de VILL bli medlemmar så fort det bara går.)

Det är dessutom dyrt att vara med i internationella organisationer.

Trump är framförallt en person som räknar på vilken nytta han har av olika saker. Och medlemskap i organisationer har i hans ögon knappast någon hög avkastning sett till priset.
Förutom klubben på Mar-a-Lago! Det medlemskapet är högt prisat och eftersökt bland alla som betyder något! :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka