Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej nu tar jag en paus från allt vad gäller Ryssland och Ukraina. Har spenderat alldeles för mycket tid idag med att läsa på. Titta på klipp. Sett någon dokumentär. Läst i trådar osv. Visst det är bra att ha lite koll på vad som händer men nu börjar det nästan bli lite överdrivet och jag får massa tankar om det och det händer så sker detta och detta. Tankarna blir bara märkligare och märkligare 😅

Så på återseende en annandag 🙏

Visar hur tappade religösa är. Tror han verkligen att hans bön ska få Putte att ändra sig? 🤣
Vilket hemskt sätt att uttrycka sig kring något som för så många är en livlina och en tröst. Många här på forumet önskar livet ur Putin, inte för att de tror att deras artikulerade önskan kommer göra något, utan för att vi måste få uttrycka våra känslor. Att välja att be för någon om en tror på Gud är något av det mest generösa och själastärkande en kan göra. Låt alla hantera krisen på det sätt som hjälper dem./inte religiös men imponerad av de som väljer medkänsla framför hat

Jag känner något liknande, jag är inte odelat positiv till NATO men fan vet om vi egentligen har något val efter det här. Som sagt, ska vi förvänta oss att de ska försvara oss så bör vi ju faktiskt bidra.

Sedan har vi ju det här med Putins varning till oss om vi går med... då kommer den trotsiga lilla ungen inom mig fram och vill gå med bara för att ge honom fingret :p

Samma känner jag här i Finland, jag blev oerhört provocerad att höra att de varnat oss för att gå med utan att Ryssland först godkänt det, de är f*n inte någon förälder som vi måste be om lov från :rage:

Övriga tankar såhär långt: jag har följt med tråden, först sporadiskt, sedan mera frekvent efter invationen var ett faktum.
Min mormor dog ifjol och jag kan känna en viss lättnad att hon han dö före allt detta började hända.
Hon pratade aldrig om kriget, hon pratade aldrig illa om ryssarna, men har man växt upp i östra Finland, haft en man som var krigveteran och flera svågrar och släktingar som stupat, så behöver man ju inte vara raketforskare för att förstå att kriget måste ha påverkat henne.
Själv har jag en sambo och flera släktingar som är i "bästa" krigsförande ålder, och en nära anhörig som är svårt sjuk (där coronan varit en prövning redan den).
Jag är arg på putin för att han tagit bort en så viktig del, känslan av grundtrygghet.

Jag är ju klart medveten om att Ukrainarnas situation är hundra gånger värre just nu, men mina känslor om situationen utgår ju från mig själv.
Har varit tvungen att köra lite strutsmetod och begränsa nyhetsintaget, bara för att kunna känna ens lite glädje juat nu.

Det ohämmade delen av mig önskar att man kunde skanna av och upptäcka människor som putin (och hans gelikar) och utföra lobotomi på dem i en tidig ålder. Jag önskar att någon i hans inre krets vaknar upp och "avsätter" honom snarast. Fram tills det hoppas jag att han skulle skita ner sig tre gånger om dagen. Totalt utan förvarning, och riktigt sådär så han måste byta både kalsonger OCH byxor, varje gång.

Meanwhileinrussia
Upp till 3 års fängelse för anti krig inlägg på sociala media

Upp till 6 års fängelse för anikrig posters

Upp till 6 års fängelse för anti krig protester.

Upp till 15 års fängelse för att tala sanning om Putins armé och kriget i ukriana.

Ryska myndigheter har stängt ner oberoende media och även Facebook, Instagram och twitter.

8000 ryssar har blivit arresterade under den gångna veckan för att ja protesterat mot kriget, däribland flera barn.

Meanwhileinrussia
Upp till 3 års fängelse för anti krig inlägg på sociala media

Upp till 6 års fängelse för anikrig posters

Upp till 6 års fängelse för anti krig protester.

Upp till 15 års fängelse för att tala sanning om Putins armé och kriget i ukriana.

Ryska myndigheter har stängt ner oberoende media och även Facebook, Instagram och twitter.

8000 ryssar har blivit arresterade under den gångna veckan för att ja protesterat mot kriget, däribland flera barn.

Men något positivt i misären kanske att det verkar googlas frekvent på Facebook och Ikea, verkar ju som att det orsakar saknad i alla fall och någon slags ansats att söka efter uppgifter om stängningarna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...glar-nu-de-tre-storsta-soktrenderna-pa-google

Sedan ska det "bara" kopplas ihop med funderingar på hur det egentligen kan komma sig att västvärlden engagerar sig så samlat och så hårt i ett land som styrs av nynazister och mördare; för var inte de flesta MOT nazismen när det begav sig senast? :confused: Så skulle det inte vara enklast och snabbast om Den Store Ledaren bara la fram lite tydlig information med alla fakta som visar på de där nynazistiska illgärningarna, så skulle ju till och med väst förstå hur nödvändig Spetzialoperationen är, och så kunde Ikea öppna igen åtminstone till nästa helg? :idea:

Visar hur tappade religösa är. Tror han verkligen att hans bön ska få Putte att ändra sig? 🤣

Och vad fick du ut av att håna någon som vill väl?

Jag är inte kristen men det finns inte en suck i helvetet att jag skulle uttrycka mig sådär om en människa som inte vill mig något ont. Mina föräldrar uppfostrade mig bättre än så.

Senast ändrad:
Frågan var, vad vi tycker och det är vad jag tycker. Noll verklighetsförankning (hur väl man än vill).
Det enda han uttrycker är att han hoppas att det finns något inom Putin också, som det finns inom de flesta människor, så att han backar, vänder om och inte fortsätter med det han gör just nu. Samma sak som många andra uttrycker men man använder ordet "hoppas" istället för "ber för". Så alla som hoppas att Putin ska ta sitt förnuft tillfånga är lika jävla tappade och har noll verklighetsförankring då. En troende tror inte att just den personens bön gör någon skillnad, men man gör ju ingen skada när man ber för någon. Alla som ber för Ukraina är väl då lika tappade, vad gör böner? Alla som uttrycker "jag hoppas att" är väl lika tappade för vad hjälper det att just du hoppas att...?

Det är inte konstigt det finns krig när folk inte kan hantera att andra människor helt lugnt ber för andra och uttrycker en vilja att en person ska ändra på sig och att man ber för den.

Kan du göra nåt annat för en stund, så att du kan bryta och byta tankar för en stund? Nånting som du mår bra av, som känns tryggt?
Finns det nån du känner som du kan ringa och prata strunt med?
Jag tänker tillbaka på samtalen jag haft med veteraner, när de har pratat om sina mardrömmar och alla hemskheter de såg och hur de årtionden efter fortfarande led. det sker igen och till vilken nytta? Jag förstår att ukraina försvarar sig, det gör jag verkligen. men det fanns ingen verkligen ingen anledning för ryssland att göra detta. såg på nyheterna om skadade barn och jag klarar inte att se sådant. nej nu måste jag landa lite.

Såg att jag avbröt mig mitt i när jag skrev ett svar på inlägget nedan :o Så återkoppla lite kort bara, vi behöver ju inte prata om det igen om tråden gått vidare från samtalsämnet.
Det är väl där Putins smarta kommer in, Trump är mest bara en fjant, en dåre liksom, jag tycker inte Putin är en galning som så många uttrycker utan smart och logisk. Självklart säger han inte saker som kan ligga honom så i fatet, medan Trump gärna ger uttryck för sin välvilliga inställning till Putin, eftersom det är till fördel för honom från Putins sida, men missar vad andra än Ryssland tänker om hans uttalanden.
Jag tror inte att Putin beundrar Trump ett dugg, bara för att tydliggöra. Som du säger så är han listig (fast galen på ett annat sätt kan jag tycka, man kan ju vara både och på samma gång) och utnyttjade/-ar Trump till fullt. Medan Trump beundrade Putin och försökte utnyttja kontakten lite men utan att lyckas.
Det är alltför stora skillnader mellan dem.

Men jag tror att vi är rätt överens ändå, och vad de två egentligen tänker vet väl bara de själva och de kan vi ju inte fråga :D

Rent allmänt till de som grubblar på detta. Det är helt okej att gå ifrån världen och dess nyheter de stunder man behöver för att slippa tänka på detta. Det är inte värt ens psykiska hälsa att gå och tänka på det hela dagarna. Det påverkar ingen utom dig själv och ev de runt dig.

Jag försöker notera att jag kan tänka på andra saker när jag gör något annat än läser nyheterna. Ha roligt eller mysa eller vad man än mår bra av. Jag tror att om man märker att man börjar grubbla på detta så pass att det stör dessa egenstunder så är det dags att försöka ta en ordentlig paus. Stäng av nyheterna för en dag kanske om man kan.
Bara en vänlig omtanke.

Vänlig tanke och bra bön om man ska be om något för Putin.
Tyvärr tror jag att den där fröet som man hoppas på ska finnas inom Putin är rutten. Han är själv alldeles för indoktrinerad av sina egna ord, tankar, uppväxt och arbete. Det där lilla tvivlet som han möjligen haft till en början är borta sedan länge.
Om något sånt skulle ske så skulle det behöva vara något riktigt världsomvälvande för honom, typ att han fick en religiös uppenbarelse eller nåt.

Intressant att journalisten frågade om Putins tro, jag undrar om Putin ser sin makt som något som Gud gett honom på något vis? Eller att han har rätten till den? Eller är han tillräckligt pragmatisk för att tänka att han gjorde allt det själv och att det har inget med religionen att göra? 🤔 Bara en liten fundering.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka