Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju lite poängen med sanktioner... De ska vara obekväma för de mäktiga och underminera förtroendet hos folket för dem.

Så länge bomber faller på ukrainare har jag inte jätteproblem med att ryssar får vardagsproblem (även om jag inte har något emot Svensson-ryssar sas). Det är lite olika grader av obekvämhet om en säger så.
Jo jag vet. Jag förstår det.

Jag har bara inte så svårt att känna med de oskyldiga ryssarna som ju inte direkt är med i detta, likväl som för soldaterna som krigar nu i tron att det handlar om något annat. Bara för att Putin saknar empati tror jag inte varenda ryss gör det.
Men jag förstår att det inte kan jänställas med vad som sker i Ukraina, och det gör jag inte heller, och jag förstår att detta är tanken och enda vägen att gå.

Jag tror att något har hänt med Putin, och jag hör till dem som inte tycker att han agerar logiskt eller rationellt längre. Jag tänker t.ex. på hur det har beskrivits att han agerade under pandemin, dvs att han inte tillät NÅGON att träffa honom om de inte först hade suttit i karantän i två veckor (plus tagit tre olika coronatest, vill jag minnas att jag hörde på radion). Den ev förvandlingen skrämmer mig.
Ja jag har märkt det också. Läste någon teori om att det är en bieffekt av covid-19, men jag tänker mig att det är mera en paranoia som blivit nästan tvångsmässig. De där långa borden är ju något som man fått planera, beställa och betala för. Knappast något bara för designens skull.
Om han blivit mera paranoid så kan det ju innebära att andra drag gått till överdrift också.. Jag hoppas på att de omkring honom blivit mera vaksamma pga denna förändring och därmed tvekar mera inför hans beslut, blir mera betänksamma.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3g2wB/putin-sanktionerna-ar-en-krigsforklaring

"Sanktionerna är lika med en krigsförklaring" säger Putin nu, men har än så länge inte lett till krig?

Vi/västvärlden ska alltså inte få göra något alls för då är det en krigsförklaring? Putin ska få härja helt fritt Forever and ever?
Det är klart att han säger så. Han trodde troligen att det här skulle gå lätt både militärt och diplomatiskt och att ingen skulle reagera. Nu slåss han för att inte tappa ansiktet och tar då till alla medel han kan komma på.

Men något positivt i misären kanske att det verkar googlas frekvent på Facebook och Ikea, verkar ju som att det orsakar saknad i alla fall och någon slags ansats att söka efter uppgifter om stängningarna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...glar-nu-de-tre-storsta-soktrenderna-pa-google

Sedan ska det "bara" kopplas ihop med funderingar på hur det egentligen kan komma sig att västvärlden engagerar sig så samlat och så hårt i ett land som styrs av nynazister och mördare; för var inte de flesta MOT nazismen när det begav sig senast? :confused: Så skulle det inte vara enklast och snabbast om Den Store Ledaren bara la fram lite tydlig information med alla fakta som visar på de där nynazistiska illgärningarna, så skulle ju till och med väst förstå hur nödvändig Spetzialoperationen är, och så kunde Ikea öppna igen åtminstone till nästa helg? :idea:

Jag hoppas också att styrkan i sanktioner från många fler aktörer än dem som måste enligt beslut från EU, som enskilda företag, ger effekten att vanliga ryssar försöker få reda på mer information. Tyvärr finns det ju stor risk att det ligger nära till hands att än starkare köpa det narrativ som byggts upp under lång tid, att väst hatar Ryssland. Och att vi måste ta oss igenom dessa konsekvenser för att segra på längre sikt (dvs exakt samma argument som vi använder när vi säger att vi behöver acceptera högre el-priser för att kunna bojkotta rysk gas), att väst vill förgöra Ryssland men att de inte ska lyckas osv.

Gällande synen på väst som nazister, så är det nog även där lite skillnad vilken historiebeskrivning man har med sig sedan tidigare. Jag vet inte hur narrativet sett ut i Ryssland idag, men vid utbrottet för WW2 så var det ju många i Europa som kände att det var ett val mellan kommunistisk revolution (som i dåvarande Ryssland) och nazismen. Många i Europa stöttade nazismen på den tiden, och Hitler och NSDAP valdes i demokratiska val, så västvärlden i Europa HAR en historia av att inte lyckas hålla nazismen borta. Ingvar Kamprad själv var på möten med ett svenskt nazistiskt parti (något som han själv beklagat senare i livet). På senare år HAR extremhögervindar blåst i Europa, och så även i Ukraina.

Så det finns ett frö, som är extremt uppblåst av Putins propaganda - och olika lätt eller svårt att se igen beroende på vilken historiebeskrivning man själv har.

- - -

Jag hyser inget hat mot vanliga ryssar, men jag är faktiskt för sanktioner som drabbar dem. Vad jag har läst så gör de företag som stängt sin verksamhet i Ryssland undantag för mat och mediciner och sånt. Sen kommer det såklart vara så att något blir stoppat som slår orättvist hårt mot någon privatperson, och att många får det svårt pga ekonomin. Men då får det vara så, deras land befinner sig i krig och det kommer att drabba folket precis som att ett annat folk just nu flyr för sin överlevnad. Ja, det är stor risk för en själv och ens nära och kära att protestera mot styret, men deras land befinner sig nu i krig och på samma sätt som det ukrainska folket riskerar sina liv för att avsluta kriget så måste även det ryska folket göra det. Det är oerhört tragiskt att det har gått så långt, men nu när vi väl är där så finns inga alternativ.

I ett större perspektiv är det här för mig ett krig för demokratin, både som rättighet och som skyldighet. Det är ibland jobbigt med demokrati, och kan vara lockande och bekvämt med en auktoritär ledare (undersökningar visar att det är oroväckande många som längtar efter det även i Sverige) men för att värna demokratin så måste vi orka upprätthålla den. Och demokrati kan aldrig påtvingas ett folk om det ska fungera, det måste önskas av folket.

Detta är lite OT, men för ett gott ändamål samt att i krigstider har musik varit ett viktigt verktyg för att bära budskap, och i fred för att föra vidare historia och kultur. Detta är en soldat/musiker som framför en Ukrainsk folksång som sedan remixats av The Kiffness. Det här samarbetet finns på streamingplattformer, och enligt Kiffness går alla royalties oavkortat till stöd till Ukrainas armed forces. Länkar finns om man klickar in på Youtube.

Jag tror att något har hänt med Putin, och jag hör till dem som inte tycker att han agerar logiskt eller rationellt längre. Jag tänker t.ex. på hur det har beskrivits att han agerade under pandemin, dvs att han inte tillät NÅGON att träffa honom om de inte först hade suttit i karantän i två veckor (plus tagit tre olika coronatest, vill jag minnas att jag hörde på radion). Den ev förvandlingen skrämmer mig.

Jag tror att han regerar Ryssland med hjälpa av skräck. Detta har lett till att få (om ens någon) vågar säga vad hen tycker till honom. Troligtvis har han fått höra att deras militär är stark och överlägsen. Även om den inte är det. Osv. Detta har lett till den här situationen. Det vore inte första gången i Rysslands historia.

Detta är lite OT, men för ett gott ändamål samt att i krigstider har musik varit ett viktigt verktyg för att bära budskap, och i fred för att föra vidare historia och kultur. Detta är en soldat/musiker som framför en Ukrainsk folksång som sedan remixats av The Kiffness. Det här samarbetet finns på streamingplattformer, och enligt Kiffness går alla royalties oavkortat till stöd till Ukrainas armed forces. Länkar finns om man klickar in på Youtube.

Lyssnade på den hela dagen igår 💙💛

Jag undrar hur Ukraina ska kunna bli medlem i EU eller Nato med tanke på de i januari antog en lag som i princip gör det väldigt svårt för den ryskspråkiga minoriteten i Ukraina.

"The provision, which entered into force on January 16, is stipulated in article 25 of the law. It requires print media outlets registered in Ukraine to publish in Ukrainian. Publications in other languages must also be accompanied by a Ukrainian version, equivalent in content, volume, and method of printing. Additionally, places of distribution such as newsstands must have at least half their content in Ukrainian.

The state language law requires that Ukrainian be used in most aspects of public life. The law was adopted and signed by former President Petro Poroshenko in 2019, as he was leaving office, with several provisions scheduled to come into force in subsequent years."

Både EU och faktiskt Nato har som krav att deras medlemsstater förbinder sig att ta hand om minoriteter.

Jag förstår att frågan är svår, och att det ur ukrainskt perspektiv är ett sätt att försöka stärka sitt språk och sin stat. Men för de rysktalande medborgarna i Ukraina (typ 25 %) lär det knappast uppfattas så. De flesta ukrainier är dessutom tvåspråkiga har jag förstått.

Jag förstår att frågan är svår, och att det ur ukrainskt perspektiv är ett sätt att försöka stärka sitt språk och sin stat. Men för de rysktalande medborgarna i Ukraina (typ 25 %) lär det knappast uppfattas så. De flesta ukrainier är dessutom tvåspråkiga har jag förstått.
Såvitt jag förstått så har invasionen gjort en absolut majoritet av den rysktalande befolkningen (utanför det ockuperade Donbass och Krim) nu fullständigt vänt Ryssland ryggen.

Så vad som var ett problem för två veckor se'n, kanske inte alls är det idag.
Typ tack Putin för åtminstone nåt, att bomba bort dina etniska ryssar från din värld.

Senast ändrad:
Jag undrar hur Ukraina ska kunna bli medlem i EU eller Nato med tanke på de i januari antog en lag som i princip gör det väldigt svårt för den ryskspråkiga minoriteten i Ukraina.

"The provision, which entered into force on January 16, is stipulated in article 25 of the law. It requires print media outlets registered in Ukraine to publish in Ukrainian. Publications in other languages must also be accompanied by a Ukrainian version, equivalent in content, volume, and method of printing. Additionally, places of distribution such as newsstands must have at least half their content in Ukrainian.

The state language law requires that Ukrainian be used in most aspects of public life. The law was adopted and signed by former President Petro Poroshenko in 2019, as he was leaving office, with several provisions scheduled to come into force in subsequent years."

Både EU och faktiskt Nato har som krav att deras medlemsstater förbinder sig att ta hand om minoriteter.

Ett ytterligare problem är Azov-bataljonen, ett militärförband som faktiskt är nazister. Västvärlden och i förlängningen Zelensky har inte råd att det sprids foton på västs vapen i händerna på den.

Men nynazister förnekar ju sig inte, eftersom Zelensky är jude har inte nynazister från resten av världen flockats dit (inkl svenskar) som de gjorde 2014.

Extremhögern är dessutom splittrad, en del av dem är pro-ryska.

Ett ytterligare problem är Azov-bataljonen, ett militärförband som faktiskt är nazister. Västvärlden och i förlängningen Zelensky har inte råd att det sprids foton på västs vapen i händerna på den.
Jag tror att det här är ett mindre problem, om det är just en EU-ansökan vi pratar om.
Det är ju inte den nuvarande regeringen som skapat denna avart, och innan en officiell ansökan - efter kriget - kan de väldigt fort göra den olaglig.

Jag tror att det här är ett mindre problem, om det är just en EU-ansökan vi pratar om.
Det är ju inte den nuvarande regeringen som skapat denna avart, och innan en officiell ansökan - efter kriget - kan de väldigt fort göra den olaglig.

Ja men ett problem likafullt. Plus att i dagsläget en potentiell PR/propagandamardröm.

Jag säger inte att vi inte ska stödja Ukraina men återigen, två tankar samtidigt... allt med Ukraina är inte oproblematiskt.

Ja men ett problem likafullt. Plus att i dagsläget en potentiell PR/propagandamardröm.

Jag säger inte att vi inte ska stödja Ukraina men återigen, två tankar samtidigt... allt med Ukraina är inte oproblematiskt.
Nej jag tror att man ska akta sig för att tänka på Ukraina som en duvunge utan egna skelett i garderoben.

Givetvis finns det ingenting som ursäktar Rysslands angrepp, det vill jag göra helt klart.

Men Ukraina har problem att reda upp. Ukraina är inte offer utan handlingskraft vad gäller sin egen inrikespolitik. Nu måste jag dock medge att mina kunskaper om den ukrainska inrikespolitiken är — ähum — aningen grunda, så jag är långt ifrån någon expert på det.

Men saken är knappast så svartvit som att Ukraina är ett land helt utan inre spänningar, klara för EU etc som "råkade" bli attackerat av Ryssland.

Nej jag tror att man ska akta sig för att tänka på Ukraina som en duvunge utan egna skelett i garderoben.

Givetvis finns det ingenting som ursäktar Rysslands angrepp, det vill jag göra helt klart.

Men Ukraina har problem att reda upp. Ukraina är inte offer utan handlingskraft vad gäller sin egen inrikespolitik. Nu måste jag dock medge att mina kunskaper om den ukrainska inrikespolitiken är — ähum — aningen grunda, så jag är långt ifrån någon expert på det.

Men saken är knappast så svartvit som att Ukraina är ett land helt utan inre spänningar, klara för EU etc som "råkade" bli attackerat av Ryssland.
Nej, det finns absolut problem med Ukraina, och jag tror att det nog kan vara önskvärt att vänta med EU-inträde innan de fått en mer stabil demokrati. Finns helt klart några länder där jag är lite fundersam över huruvida ansökan egentligen borde ha godkänts av den anledningen.

Hm, true. Jag tänkte inte på orsakerna och motiven bakom plundrarnas val. Även om jag förstår ukrainarnas reaktion och tyckte att det var ett sätt som inte resulterade i blod.
Ska betänka mig nästa gång.
Blod är inte det enda sättet att skada människor. Att avhumanisera andra människor är första steget som möjliggör krig, och att binda en naken människa vid en lamppost, minusgrader eller ej, är tortyr. Ingen människa förtjänar det, i krig eller utanför. Två fel gör inte ett rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 602
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka