Vilka koncentrationsläger minns du? (Utan att googla först).

Ehhh ... Jag viste inte att det fanns konsentrations lager i SVERIGE forran nu. Dessutom kan man ju se fran mitt inlagg att jag pratar om att Amerikanska Japaner, Tyskar, och Italienare blev satta i lager har i USA under WWII ... sa hur du kan fa ut ur det inlagget att jag inte visste att det funnits konsentrations lager, eller till och med tillhor de som fornekar dem :jawdrop: forstar jag inte.
Förlåt jag missuppfattade
Jag ber om ursäkt
Men du svarade inte på inlägget som handlade om just svenskt koncentrationsläger därför missförstod jag dig
Jag trodde därför felaktigt att du svarade på trådstarten
Och du nämner amerikanska läger jag missförstod återigen och trodde du menade att det var hemskt att folk sattes i läger utan anledning överhuvudtaget vilket det såklart är men har varit mycket vanligt genom historien
Och jag har träffat folk som inte vill kännas vid koncentrationsläger som förnekar förintelsen tyvärr eller det faktum att det funnits i väldigt många fler länder än de som det talas mest om

Senast ändrad:
I Spanien hittar de också fortsatt massgravar från Francos tid. Hela byar har bara.... försvunnit.

Och till skillnad från resten av Västeuropa så ledde franco landet fram till 80-talet.

Det är lätt att tro att det liksom slutade med ww2 men för många fortsatte eländet mycket längre än så.

Sverige fanns det väl ett 20tal koncentrationsläger? Tror också man måste skilja på koncentrationsläger och förintelsen/förintelseläger.och nazistisks och icke-nazistiska läger. Koncentrationsläger användes väl tidigt 30-tal och framåt speciellt för politiska fångar, främst socialdemokrater. Och så byggdes det på med andra personer. Sedan blev några förintelseläger.
Själv har jag läst ganska mycket om Treblinka och Gulag. Även utställning från Auswitch/Birkenau.
Människan kan verkligen skapa en vidrig historia genom sitt agerande.

I mitt nyvakna tillstånd och på Alimenazin ( :D ) kan jag komma på dessa:

° Auschwitz & Auschwitz-Birkenau
• Treblinka
° Theresienstadt
• Buchenwald
° Majdanek
° Dachau
° Sobibor
° Bergen-Belsen
° Płaszów

I övrigt håller jag med @Red_Chili – det viktiga är inte att kunna rabbla alla koncentrationsläger utan att kunna se de samhällsskiftningar, de diskurser och den dehumanisering som leder fram till sådan ondska som koncentrationslägren och Förintelsen vittnar om.

När jag läste historia på universitetet upplevde jag det väldigt mycket som 'Namnge alla koncentrationsläger du kan, ett poäng per rätt svar', medans idéhistoria på universitsnivå var betydligt mer inne på samhällsrörelser, diskurser och allmänt nyfiken på varför, vad vi kan lära oss av historiska skeenden och varningstecken i vår samtid och framtiden. Jag tycker tyvärr att vi ser en skrämmande polarisering och dehumanisering av 'den andre' redan nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka