Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bara inte så svårt att känna med de oskyldiga ryssarna som ju inte direkt är med i detta, likväl som för soldaterna som krigar nu i tron att det handlar om något annat. Bara för att Putin saknar empati tror jag inte varenda ryss gör det.
Det är givet att det finns ryssar som stöttar Putin och stöttar de Putin så är de såklart med i detta.

Undrar varför de valt att binda upp dem istället för att döda plundrarna? Finns det någon plan med det?
1, vi vet inte ens om det är plundrare. 2, det är inte så lätt att döda som många verkar tro. 3, tortyr är ofta ett sätt för de som torterar att hantera egna känslor av maktlöshet. 4, avhumanisering är extremt vanligt i krig och där rättsstaten havererar. 5, återigen, vi vet inte den faktiska bakgrunden till bilderna och det är därför svårt att göra en korrekt analys.

EDIT: Källan är inte heller särskilt trovärdig: https://mediabiasfactcheck.com/BizPac-Review/

Ja ? Det framkom av ditt inlägg. ?? Du skrev det som att alla ryssar typ är oskyldiga- så är det inte.
Jisses! Måste man skriva ut allt här på buke? Kära nån! Givetvis vet jag att inte alla är oskyldiga, Givetvis vet jag att det finns de som stöttar honom och kallt står bakom honom i vad som än händer. Givetvis vet jag att det likväl finns de som inte stöttar honom och som är helt oskyldiga i det här, soldat som civil ryss. Jag ska väl inte behöva vara extremt tydlig? Jag skrev inte som att ALLA ryssar är oskyldiga, men av alla de många miljoner invånare som bor i Ryssland i dag är nog mer än 2-3 personer oskyldiga.

Precis som i Sverige. Vi kan väl inte döma alla svenskar efter sverigedemokraternas agerande och åsikter?!

Intressant?

Jag tycker det är totalt vidrigt. Plus att har du ens kollat upp sidan du länkar till? De är vad jag skulle kalla på gränsen till Alt-Right och stödjer Trump... Resten av inläggen på sidan i länken är vidriga exempel på mobbmentalitet och vad jag som icke-jurist misstänker är krigsbrott (iaf vissa av dem).

Har du någon som helst kunskap om Genève-konventionen, utöver att det är något en hör om i händelse av väpnad konflikt?

Senast ändrad:
1, vi vet inte ens om det är plundrare. 2, det är inte så lätt att döda som många verkar tro. 3, tortyr är ofta ett sätt för de som torterar att hantera egna känslor av maktlöshet. 4, avhumanisering är extremt vanligt i krig och där rättsstaten havererar. 5, återigen, vi vet inte den faktiska bakgrunden till bilderna och det är därför svårt att göra en korrekt analys.
Hmm… ja så kan det nog vara. Känslor som går helt överstyr och leder till sånt där onödigt lidande. Vet inte vad som är märkligast. Att göra det eller att filma och sprida det.

Om jag får lägga till en tanke, att binda upp dem så gör också att de själv inte "fattar något avgörande beslut" om hur det blir för offret. De har alltså inte dödat personen- och slipper ansvarskänslor på samma vis.

Precis som i Sverige. Vi kan väl inte döma alla svenskar efter sverigedemokraternas agerande och åsikter?!
Ehh? Jämför du SD’ s ”makt” med Putins……. Nåväl jag lämnar din jämförelse där och vill bara förtydliga att ja det är jättebra att sanktioner drabbar det ryska folket vilket du inte riktigt höll med om. Det ska svida att hålla en sådan ledare bakom ryggen.

Ehh? Jämför du SD’ s ”makt” med Putins……. Nåväl jag lämnar din jämförelse där och vill bara förtydliga att ja det är jättebra att sanktioner drabbar det ryska folket vilket du inte riktigt höll med om. Det ska svida att hålla en sådan ledare bakom ryggen.
Jag skrev bara en tanke, att jag förstår att sanktioner är bra och att det är den enda vägen att gå i det här läget, men samtidigt att jag känner med de oskyldiga som faktiskt drabbas av dem. Vilket betyder de som inte står bakom Putin, vilket jag absolut tror är många. Så "att jag inte höll med om" att sanktionerna är bra är fel.

Och nej, jag jämför inte, jag tog det som exempel. Varför döma hela Rysslands befolkning efter de som står bakom Putin när man inte dömer Sveriges befolkning efter de som står bakom Sverigedemokraterna. Varför döma ALLA människor efter en grupp människor med korkade åsikter var poängen, som gick dig förbi.

Jag skrev bara en tanke, att jag förstår att sanktioner är bra och att det är den enda vägen att gå i det här läget, men samtidigt att jag känner med de oskyldiga som faktiskt drabbas av dem. Vilket betyder de som inte står bakom Putin, vilket jag absolut tror är många. Så "att jag inte höll med om" att sanktionerna är bra är fel.

Och nej, jag jämför inte, jag tog det som exempel. Varför döma hela Rysslands befolkning efter de som står bakom Putin när man inte dömer Sveriges befolkning efter de som står bakom Sverigedemokraterna. Varför döma ALLA människor efter en grupp människor med korkade åsikter var poängen, som gick dig förbi.

Jag tänker att de man vill komma åt med sanktioner som gör att vanliga ryssars vardagsliv drabbas ordentligt, är dem som inte riktigt bryr sig. De som inte direkt gillar Putin, men inte heller direkt aktiverar sig mot honom och det icke-demokratiska styrelsetraditionen man har i Ryssland. Man har det tillräckligt bra och vill helst inte behöva riskera det genom att bry sig om vad som händer på en plats långt bort ifrån dem själva. Särskilt inte om man har en tradition av att efterfråga starka ledare som säger sig agera för folket snarare än individen, och särskilt när man med skygglapparna på kan fortsätta leva i uppfattningen att de där borta förtjänar det de får eftersom de hotar oss och vill våra landsmän illa.

Självklart ska inte alla ryssar antas vara för Putin, men SD är det part som flest svenskar aktivt ogillar och inte vill se ett samarbete med. Jag tycker det blir en konstig jämförelse, av flera skäl än så.

Hörde på radion när jag var till hästarna att de arresterar folk i 21 städer där de protesterar mot kriget. Det finns modiga ryssar, i synnerhet med tanke på de nya lagarna som förbjuder allt negativt som yttras om invasionen. :heart

Hoppas hoppas att det för varje arresterad kan komma ut tiofalt fler...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 602
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka