Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, och som när man rakade håret av och spottade på franska kvinnor som "bjudit ut sig" till Tyska soldater under ockupationen av Frankrike.
Inte bara i Frankrike, överallt. Annefrid i ABBA är en tysketös och mobbades under sin uppväxt i Norge, hur det var för hennes mamma som ung och ensamstående är inte så svårt att räkna ut. Sen ska vi inte heller glömma att när tyskarna slogs tillbaka och de allierade kom så var inte heller de några änglar, även om det inte direkt var våldtäck alla gånger så hade unga kvinnor inte så mycket val än att ställa upp även om de fick en chokladkaka eller ett par nylonstrumpor.

Krigsförbrytelser begås inte enbart av motståndarna. Det har varit en del skandaler även när det gäller trupper FN skickat in till oroshärdar runt om i världen.

Inte bara i Frankrike, överallt. Annefrid i ABBA är en tysketös och mobbades under sin uppväxt i Norge, hur det var för hennes mamma som ung och ensamstående är inte så svårt att räkna ut. Sen ska vi inte heller glömma att när tyskarna slogs tillbaka och de allierade kom så var inte heller de några änglar, även om det inte direkt var våldtäck alla gånger så hade unga kvinnor inte så mycket val än att ställa upp även om de fick en chokladkaka eller ett par nylonstrumpor.

Krigsförbrytelser begås inte enbart av motståndarna. Det har varit en del skandaler även när det gäller trupper FN skickat in till oroshärdar runt om i världen.

Min lärare i engelska på Komvux kom från Tyskland och var i övre tonåren 1945... hennes mamma tyckte inte om vare sig britter eller jänkare och höll sin dotter under uppsikt. Sedan träffade hon en svensk biståndsarbetare och det var så hon kom till Sverige.

Jag är så glad att vi fick chansen att höra hennes berättelse och att hon ville berätta. Det blir annorlunda när en får höra av någon som faktiskt var där.

Jag tror att jag kanske skrev tidigare i tråden om att USA vägrar ratificera det internationella avtal som gör det möjligt att ställa deras soldater inför rätta för krigsbrott. USA är inte heller medlem i ICC (internationella domstolen som handhar brott mot mänskligheten). Detta kommer sällan fram i Hollywood-produkter där USA räddar världen och är världspolis. 🙄

Soldater från alla sidor begår grymheter i krig. Punkt.

Att det sprids videor där ukrainska soldater bjuder på te och låter ryssar ringa sina mormödrar är propaganda. Varken mer eller mindre.

Jag undrar hur Ukraina ska kunna bli medlem i EU eller Nato med tanke på de i januari antog en lag som i princip gör det väldigt svårt för den ryskspråkiga minoriteten i Ukraina.

"The provision, which entered into force on January 16, is stipulated in article 25 of the law. It requires print media outlets registered in Ukraine to publish in Ukrainian. Publications in other languages must also be accompanied by a Ukrainian version, equivalent in content, volume, and method of printing. Additionally, places of distribution such as newsstands must have at least half their content in Ukrainian.

The state language law requires that Ukrainian be used in most aspects of public life. The law was adopted and signed by former President Petro Poroshenko in 2019, as he was leaving office, with several provisions scheduled to come into force in subsequent years."

Både EU och faktiskt Nato har som krav att deras medlemsstater förbinder sig att ta hand om minoriteter.

Jag förstår att frågan är svår, och att det ur ukrainskt perspektiv är ett sätt att försöka stärka sitt språk och sin stat. Men för de rysktalande medborgarna i Ukraina (typ 25 %) lär det knappast uppfattas så. De flesta ukrainier är dessutom tvåspråkiga har jag förstått.
Har du reflekterat över hur man skriver om språk i andra länder? I Sverige skall all information finnas på svenska i första hand, därefter kommer minoritetsspråk. Det finns en pågående diskussion om språk på undervisning på universitetet. Att det egna språket används är nödvändigt för att det inte ska dö ut och prioritera sitt eget språk är något som görs i alla länder. Det hindrar inte att man samtidigt tar hänsyn till minoritetsspråk.

Har du reflekterat över hur man skriver om språk i andra länder? I Sverige skall all information finnas på svenska i första hand, därefter kommer minoritetsspråk. Det finns en pågående diskussion om språk på undervisning på universitetet. Att det egna språket används är nödvändigt för att det inte ska dö ut och prioritera sitt eget språk är något som görs i alla länder. Det hindrar inte att man samtidigt tar hänsyn till minoritetsspråk.

Absolut men översättningarna måste fungera. MSB har verkligen tappat bollen där: https://www.svt.se/nyheter/sapmi/samisktalande-uppmanas-ga-ut-nar-andra-ska-ga-in

Att hitta någon som kunde verifiera översättningen borde inte varit så himla svårt, trots allt finns det rätt många i Sverige som talar nordsamiska...

Om du menar det som står på AB så är det en professors tyckande, ingen utredning har ännu slutförts kring Putin och Rysslands agerande i kriget. Man har dock inlett en utredning, men dessa brukar ta tid att genomföra.
Okej det var ju synd. Då hoppas jag att utredningen går lite fortare och att han blir fälld.

Okej det var ju synd. Då hoppas jag att utredningen går lite fortare och att han blir fälld.

Även om man kommer fram till att han är skyldig till krigsbrott (vilket inte är helt säkert, värt att minnas) så är chansen att han kan ställas inför rätta i Haag ytterst liten så länge han har någon som helst makt kvar och befinner sig i Ryssland. Som sagt, domstolen har inget eget polisorgan och kan inte "gå in och hämta" någon. Jag tror nog att Putin, som gammal KGBare inte kommer låta fienden ta honom levande. Men den som lever får se.

Jag har tänkt på saken. "Ett rike, ett språk" är en föråldrad, nationalromantisk tanke från slutet av 1800-talet.

Så vitt jag vet har det bott rysktalande i Ukraina sedan ca 1500-talet. Att utesluta deras språk från det offentliga rummet är ett väldigt starkt ställningstagande. Det är inte heller någon liten minoritet det handlar om, ca 30 % av befolkningen har ryska som modersmål. (Kollade nyss andelen).

Vet inte om det är jämförbart, men många länder har flerspråkig förvaltning. T.ex Finland, Belgien, Schweiz, Kanada.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att lagstiftarna i dessa länder plötsligt börjar kräva att t.ex minoritetsmedia måste översättas till majoritetens språk.

Blod är inte det enda sättet att skada människor. Att avhumanisera andra människor är första steget som möjliggör krig, och att binda en naken människa vid en lamppost, minusgrader eller ej, är tortyr. Ingen människa förtjänar det, i krig eller utanför. Två fel gör inte ett rätt.
Jag vill bara påpeka att de jag såg inte var helt nakna. Jag uppfattade det som att man band dem där och sedan ringde polisen för dem att hämta dem. Men som sagt så ska jag betänka mig nästa gång.

Intressant?

Jag tycker det är totalt vidrigt. Plus att har du ens kollat upp sidan du länkar till? De är vad jag skulle kalla på gränsen till Alt-Right och stödjer Trump... Resten av inläggen på sidan i länken är vidriga exempel på mobbmentalitet och vad jag som icke-jurist misstänker är krigsbrott (iaf vissa av dem).

Har du någon som helst kunskap om Genève-konventionen, utöver att det är något en hör om i händelse av väpnad konflikt?
Jag besparar mig från att svara på detta då jag redan svarat tidigare att jag ska tänka mig för nästa gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 595
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka