Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Snurrfian jag har inte sagt att språk på något sätt är oviktigt. Om mina inlägg tolkats så, har jag uttryckt mig otydligt.

Jag vidhåller fortfarande att det inte är så enkelt som att säga att den ukrainska befolkningen ska återta sin identitet. Om det bott ryskspråkiga i Ukraina sedan 1500-talet, så har även den delen av befolkningen varit med om att forma det som idag är Ukraina.
Jag anser inte att det är rätt att frånta de rysktalande i Ukraina deras språkliga rättigheter.

Jag förstår att det är en svår fråga med många dimensioner och jag ska än en gång medge att jag inte är någon expert på ukrainsk inrikespolitik eller deras relationer med grannländerna. Bör kanske tillägga: relationer i fredstid.
Helt enkelt för att jag inte följt med ukrainsk politik annat än ytligt innan detta hände.

Är det någon särskild undersökning som du hänvisar till? Är nyfiken då allt om ww2 intresserar mig.

Nu var det inte just detta jag läst tidigare, men här har vi lite mer modern statistik som berör psykologiska sidoeffekter men också lite sociala effekter hos hemvändande soldater. Här tycks det också som att det finns en trend där modern krigsföring orsakar en högre grad av psykologiska efterföljder, av någon anledning.
https://www.pewresearch.org/social-...lt-transition-from-military-to-civilian-life/

Inte för att jag inte håller med om resten du skriver, men Mexico? Har för mig att man saknar officiellt språk och att man på högsta nivå godkänner rätt många olika.
Okej förträngde Mexico, de är verkligen ett specialfall som inte har deklarerat ett officiellt språk. Även om spanskan är det i praktiken. :)

Nu var det inte just detta jag läst tidigare, men här har vi lite mer modern statistik som berör psykologiska sidoeffekter men också lite sociala effekter hos hemvändande soldater. Här tycks det också som att det finns en trend där modern krigsföring orsakar en högre grad av psykologiska efterföljder, av någon anledning.
https://www.pewresearch.org/social-...lt-transition-from-military-to-civilian-life/
Har inte läst allt ännu, men tack för länken, verkar intressant!
Angående moderna och tidigare veteraner. Jag kan tänka mig att folk var lite mera religiösa förr (som i ett högre antal) och de verkar ju klara sig bättre enligt sidan. Tänkte även på utbildningen, men denna statistik gäller väl usa och där är det väl fortfarande ganska vanligt att det är unga från religiösa familjer som hoppar in i militären istället för college. Intressant effekt 🤔
Kanske beror på hur samhället ser på veteranerna när de kommit hem? Jag kan tänka mig att ww2 veteraner togs emot mera som hjältar än senare veteraner (tänk bara på Vietnam kriget).
Ska läsa färdigt nu :D

@Snurrfian jag har inte sagt att språk på något sätt är oviktigt. Om mina inlägg tolkats så, har jag uttryckt mig otydligt.

Jag vidhåller fortfarande att det inte är så enkelt som att säga att den ukrainska befolkningen ska återta sin identitet. Om det bott ryskspråkiga i Ukraina sedan 1500-talet, så har även den delen av befolkningen varit med om att forma det som idag är Ukraina.
Jag anser inte att det är rätt att frånta de rysktalande i Ukraina deras språkliga rättigheter.

Jag förstår att det är en svår fråga med många dimensioner och jag ska än en gång medge att jag inte är någon expert på ukrainsk inrikespolitik eller deras relationer med grannländerna. Bör kanske tillägga: relationer i fredstid.
Helt enkelt för att jag inte följt med ukrainsk politik annat än ytligt innan detta hände.
Du påstod att det kunde ställa till problem i ansökningar till EU och Nato att man har deklarerat att ukrainska ska vara officiellt språk, vilket det inte gör. Att man sen ska vara noga med minoritetsspråk i landet är en annan fråga. Romani chib har talats i Sverige sen 1500-talet, Meänkieli har ännu djupare rötter, jiddisch finns dokumenterat från 1700-talet men har antagligen talats tidigare. Men jag tror inte att du tycker att de borde officiella språk i Sverige? Däremot är det viktigt att de skyddas just som minoritetsspråk. Att utse ett officiellt språk betyder inte att minoritetsspråken förtrycks. När det gäller Ukrania så är det som sagt ytterligare en dimension där de kastar av sig ett förtryckar språk samtidigt som det skyddas som minoritetsspråk.

Du påstod att det kunde ställa till problem i ansökningar till EU och Nato att man har deklarerat att ukrainska ska vara officiellt språk, vilket det inte gör. Att man sen ska vara noga med minoritetsspråk i landet är en annan fråga. Romani chib har talats i Sverige sen 1500-talet, Meänkieli har ännu djupare rötter, jiddisch finns dokumenterat från 1700-talet men har antagligen talats tidigare. Men jag tror inte att du tycker att de borde officiella språk i Sverige? Däremot är det viktigt att de skyddas just som minoritetsspråk. Att utse ett officiellt språk betyder inte att minoritetsspråken förtrycks. När det gäller Ukrania så är det som sagt ytterligare en dimension där de kastar av sig ett förtryckar språk samtidigt som det skyddas som minoritetsspråk.
Var god och lägg inte ord i min mun.

Jag har inte sagt ett ord om Sveriges situation och kommer inte att göra det nu heller.

Jag spekulerade i hur EU kommer att förhålla sig till det faktum att Ukraina valt att gå den vägen att ryskan — som de facto talats i landet i över 500 år — får minskade rättigheter i och med den nya lagen.

Jag tänker inte gå in i en diskussion om "förtryckarspråk" med dig eftersom du tillskriver mig åsikter jag inte har.

Idag har det arresterats 4000 ryssar i 21 städer i Ryssland när de protesterat mot kriget, totalt har det arresterats 12000 ryssar sedan kriget bröt ut. :( Antagligen är det väldigt många fler som vill men inte vågar protesterar. :(
Hur har dom plats i häktet undrar jag.
Det här är nog bara början. Förhoppningsvis är det här kriget det sista Putin gör.

Wtf, New York Times har publicerat ett foto av en mördad familj på fyra helt öppet, inga blurrade ansikten eller så samtidigt som de skriver att de på fotot arbetar på pappan som är den enda med puls :crazy: Jag fattar att man kanske vill visa krigets brutala verklighet men det känns som en slags sensationsjournalistik? Tänk på familjen och eventuella anhöriga! :cry:

Wtf, New York Times har publicerat ett foto av en mördad familj på fyra helt öppet, inga blurrade ansikten eller så samtidigt som de skriver att de på fotot arbetar på pappan som är den enda med puls :crazy: Jag fattar att man kanske vill visa krigets brutala verklighet men det känns som en slags sensationsjournalistik? Tänk på familjen och eventuella anhöriga! :cry:
Var nu bara för det tvungen att kolla in bilden. Så hemskt ❤️
Och jag håller med om att den inte känns jätte-etiskt korrekt med tanke på som du säger att det kan finnas anhöriga mfl som ser detta.

Jag hade en mycket intressant träff med min kompis idag som är fd svensk officer och har åkt på många FN-uppdrag sedan han var i Bosnien. Han är i Sverige för att tömma ett hus han sålt så nu har han inga band kvar, förutom en tomt i skärgården som han skulle bygga ett hus på, men med dagens situation så blir det inget bygge så när huset är tömt kan det dröja år innan vi ses igen då han flyger härifrån till annat land.

Vi hann prata en hel del om världsläget och Putin, Sverige och Ukraina där han var 2017 för att utbilda ukrainarna. Tror han försa sig lite när jag pratade om Arlanda i händelse av krig, men samtliga flygplatser som det går att starta/landa större flyg kan komma att användas för antingen landsättning eller bombas för att hindra flyg att lyfta. Det sas mer saker som inte direkt lugnade mig, men vi var rörande överens om att det bästa vore om Putin fick en stroke och det är konstigt att han inte supit ihjäl sig redan, däremot så trodde han inte så mycket på lönnmord.

Det sas mer saker som inte direkt lugnade mig, men vi var rörande överens om att det bästa vore om Putin fick en stroke och det är konstigt att han inte supit ihjäl sig redan, däremot så trodde han inte så mycket på lönnmord.
Det hade varit väldigt konstigt om Putin hade supit ihjäl sig, då han är övertygad nykterist.
Stroke vore mycket mer sannolikt, och meda lönnmord inte är det, med tanke på hans paranoia och totala undvikande av att träffa andra människor.

Det behövs en revolution av nåt slag i Ryssland, och det ligger nog och puttrar under ytan.

Tolkar det som är ryssar ändå kan använda Tiktok, och vad som publiceras om kriget från andra länder.

Bifogade filer

• 913FEE62-B9F7-4C65-B256-3446CB82D58C.webp
    913FEE62-B9F7-4C65-B256-3446CB82D58C.webp
    68 KB · Visningar: 55
Jag hade en mycket intressant träff med min kompis idag som är fd svensk officer och har åkt på många FN-uppdrag sedan han var i Bosnien. Han är i Sverige för att tömma ett hus han sålt så nu har han inga band kvar, förutom en tomt i skärgården som han skulle bygga ett hus på, men med dagens situation så blir det inget bygge så när huset är tömt kan det dröja år innan vi ses igen då han flyger härifrån till annat land.

Vi hann prata en hel del om världsläget och Putin, Sverige och Ukraina där han var 2017 för att utbilda ukrainarna. Tror han försa sig lite när jag pratade om Arlanda i händelse av krig, men samtliga flygplatser som det går att starta/landa större flyg kan komma att användas för antingen landsättning eller bombas för att hindra flyg att lyfta. Det sas mer saker som inte direkt lugnade mig, men vi var rörande överens om att det bästa vore om Putin fick en stroke och det är konstigt att han inte supit ihjäl sig redan, däremot så trodde han inte så mycket på lönnmord.
Apropå flygplatserna så märks det redan i Ukraina, antingen försöker ryssarna ta över dem eller bomba dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
222
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 039
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 591
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka