Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh fanken... VISA och Mastercard avbryter verksamheten i Ryssland.

Bla fungerar inga Mastercard utfärdade i Ryssland utanför landet och inga från utanför landet fungerar där. VISA kommer att göra likadant.

Allt enligt SVT. Men frågan är hur stor marknadsandel de har i Ryssland?
Jag antar att de är stora, även i Ryssland om du handlar med kort. Att ta ut sina rubel i kontanter är nog inte så enkelt nu när det varit rusning och många rika ryssar runt om i världen svär nog högt om de inte har sina kort utfärdade utanför Ryssland.

Åh fanken... VISA och Mastercard avbryter verksamheten i Ryssland.

Bla fungerar inga Mastercard utfärdade i Ryssland utanför landet och inga från utanför landet fungerar där. VISA kommer att göra likadant.

Allt enligt SVT. Men frågan är hur stor marknadsandel de har i Ryssland?
Alla dessa sanktioner och allt som görs, det påverkar ju den ryska befolkningen en hel del? Oskyldiga människor? Det är väl ändå inte de som krigar? De som står och demonstrerar drabbas lika mycket som den som sitter framför tvn och gottar sig åt kriget i Ukraina. Tycker det känns märkligt att straffa "vanliga ryssar". Som om de inte har det jobbigt nog ändå med en sån ledare.....

Men vad ska man annars göra för att nå Putin. :(

Låst artikel men jag tyckte att grafiken var intressant. Detta är alltså statistik på ryssarnas googlesökningar fram till februari.
Screenshot_20220306-015723_Samsung Internet.webp

Det visar åtminstone att det är många som förstår ändå vad detta innebär trots propagandan.

Alla dessa sanktioner och allt som görs, det påverkar ju den ryska befolkningen en hel del? Oskyldiga människor? Det är väl ändå inte de som krigar? De som står och demonstrerar drabbas lika mycket som den som sitter framför tvn och gottar sig åt kriget i Ukraina. Tycker det känns märkligt att straffa "vanliga ryssar". Som om de inte har det jobbigt nog ändå med en sån ledare.....

Det är liksom där man kan nå honom där det gör ont, kapitalet, utan att rakt ut gå i krig. (Jag håller lite på tummarna att kapitalism ska slå till nu och att de rikaste ryssarna har lite inflytande trots allt, nu när vi ändå lever i en kapitalisk värld.)

Men å andra sidan så tycker tydligen Putin att sanktionerna är som att förklara krig; "Russian President Vladimir Putin says that the sanctions introduced on his country are “equivalent of a declaration of war.”"

Vilket foto!
FNGNTt4XIAI6kZs

Det är evakueringen av Iprev 5/3.
Men alltså vilket foto ... alla människor gömda under en bro med övergivna bilar. Det är så tomt på ytan men ett myller av folk under ytan. Så när man ser "tomma" bombade städer så inser man att det finns fortfarande människor där, gömda och ihopkurade. Det kan vara hundratals människor.

PayPal har också stängt ned sina tjänster i Ryssland. Känns dock lite som att det är en tjänst som inte de rika använder sig av utan mera vanliga människor, dvs går ut över fel sorts människor. Men å andra sidan om de skulle bli bland de få som fortfarande fungerar så skulle väl de rika och politikerna börja använda sig av dem. Damned if you do, damned if you don't.

Ooh, angående Belarus soldater så går det inte så smidigt som de hade kunnat önska enligt ett Twitter inlägg av en senior rådgivare till oppositionsledaren Sviatlana.
According to Putin's plan, Belarus’ troops had to enter Ukraine a week ago. But something went wrong. Some officers resigned, some fled Belarus and contacted us. Conscripts are massively fleeing. Apparently, some generals opposed the participation of Belarus in the war.
:up::up::devil:

Ukrainas president pratade visst med Elon Musk om starlink systemen men så avslutar presidenten Twitter inlägget med "Discussed possible space projects🚀. But I’ll talk about this after the war."

Och jag bara :banghead::banghead: really elon musk, really? Är detta verkligen en passande tidpunkt för att prata om dina rymdresor just nu?? Nu när han sitter i en skyddskällare medan hans land bombas sönder??? :banghead::rofl:
facepalm-crowd.gif

(Ja jag är ganska säker på att det var musk som tog upp det, bara min gissning men jag tycker att det verkar troligare än att presidenten skulle ta upp det.)

Det är ju lite poängen med sanktioner... De ska vara obekväma för de mäktiga och underminera förtroendet hos folket för dem.

Så länge bomber faller på ukrainare har jag inte jätteproblem med att ryssar får vardagsproblem (även om jag inte har något emot Svensson-ryssar sas). Det är lite olika grader av obekvämhet om en säger så.

Jag hoppas att den här tråden inte blir en plats där vi skrattar åt tortyr och förödmjukelse, ens av brottslingar. Lägg till det att många behöver ta sig in i butiker och bensinstationer för att överleva och/eller få medel att fly/hjälpa sina närstående att fly.
Håller med @Nahar här, och har sett bilder florera på soldater som övermannats och bundits nakna till lampposter. I minusgrader. Två fel gör inte ett rätt.
Hm, true. Jag tänkte inte på orsakerna och motiven bakom plundrarnas val. Även om jag förstår ukrainarnas reaktion och tyckte att det var ett sätt som inte resulterade i blod.
Ska betänka mig nästa gång.

Vänlig tanke och bra bön om man ska be om något för Putin.
Tyvärr tror jag att den där fröet som man hoppas på ska finnas inom Putin är rutten. Han är själv alldeles för indoktrinerad av sina egna ord, tankar, uppväxt och arbete. Det där lilla tvivlet som han möjligen haft till en början är borta sedan länge.
Om något sånt skulle ske så skulle det behöva vara något riktigt världsomvälvande för honom, typ att han fick en religiös uppenbarelse eller nåt.

Intressant att journalisten frågade om Putins tro, jag undrar om Putin ser sin makt som något som Gud gett honom på något vis? Eller att han har rätten till den? Eller är han tillräckligt pragmatisk för att tänka att han gjorde allt det själv och att det har inget med religionen att göra? 🤔 Bara en liten fundering.
Jag tror att något har hänt med Putin, och jag hör till dem som inte tycker att han agerar logiskt eller rationellt längre. Jag tänker t.ex. på hur det har beskrivits att han agerade under pandemin, dvs att han inte tillät NÅGON att träffa honom om de inte först hade suttit i karantän i två veckor (plus tagit tre olika coronatest, vill jag minnas att jag hörde på radion). Den ev förvandlingen skrämmer mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka