Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut inte, men samtidigt tror jag Trump utnyttjar Putin han också, fullt medvetet, det ligger liksom i bådas personligheter, för att få vad de vill ha.
Trump har dock inte varit tillräckligt smart för att komma nånvart med utnyttjandet av Putin, även om det varit hans ambition. Putin har varit en alldeles för hal ål för en som bara går på gut feeling och inte kan spela schack (dvs tänka fyra fem steg i förväg).

Absolut inte, men samtidigt tror jag Trump utnyttjar Putin han också, fullt medvetet, det ligger liksom i bådas personligheter, för att få vad de vill ha.
Hmm. Jag är lite osäker på den delen, med tanke på den beundran Trump har uttryckt för Putin. Putin har iallafall inte uttryckt något sånt för Trump, han vet nog att hålla käft om det isåfall.
Det är för ojämlikt i "förhållandet".

Trump har dock inte varit tillräckligt smart för att komma nånvart med utnyttjandet av Putin, även om det varit hans ambition. Putin har varit en alldeles för hal ål för en som bara går på gut feeling och inte kan spela schack (dvs tänka fyra fem steg i förväg).
Ja precis, det bjuder nog Putin lite på så Trump känner att han också får något av det.

Hmm. Jag är lite osäker på den delen, med tanke på den beundran Trump har uttryckt för Putin. Putin har iallafall inte uttryckt något sånt för Trump, han vet nog att hålla käft om det isåfall.

Vi kan nog känna oss hyfsat säkra på att Putin inte hyser någon beundran för någon västledare, och definitivt inte för Trump. Karln är inte korkad på något plan, bara skruvad och med en helt annan världssyn än oss. (Och i dagsläget väldigt pressad av olika anledningar.)

Ja, jag tror att Putin är för smart för att Trump skulle ha någon chans, har har tagit vad som bjudits utan att inse vad det kostar.

Det är väl där Putins smarta kommer in, Trump är mest bara en fjant, en dåre liksom, jag tycker inte Putin är en galning som så många uttrycker utan smart och logisk. Självklart säger han inte saker som kan ligga honom så i fatet, medan Trump gärna ger uttryck för sin välvilliga inställning till Putin, eftersom det är till fördel för honom från Putins sida, men missar vad andra än Ryssland tänker om hans uttalanden.

Det är väl där Putins smarta kommer in, Trump är mest bara en fjant, en dåre liksom, jag tycker inte Putin är en galning som så många uttrycker utan smart och logisk. Självklart säger han inte saker som kan ligga honom så i fatet, medan Trump gärna ger uttryck för sin välvilliga inställning till Putin, eftersom det är till fördel för honom från Putins sida, men missar vad andra än Ryssland tänker om hans uttalanden.
Det enda som är viktigt vad andra tycker är hans fårskock, eh, väljare.

Chattar med en vän som följer hur ryska befolkningen nu försöker ta sig ut ur Ryssland.

Orsaken är att de blivit allt räddare för att Ryssland ska införa sk martial law, dvs att civila lagar inte längre gäller utan allt ställs under försvaret och dess ordergivning.

Jag tycker att vi för alla bästa måste vara beredda att ta emot ryssar enligt liknande premisser som ukrainier. Det finns en chans att ändra Rysslands väg nu, men då måste folk 1: överleva, och 2: inte alieneras från väst.

Jag tycker att vi för alla bästa måste vara beredda att ta emot ryssar enligt liknande premisser som ukrainier. Det finns en chans att ändra Rysslands väg nu, men då måste folk 1: överleva, och 2: inte alieneras från väst.
I själva verket kan det vara en smart taktik att ha en tillräckligt stor mängd ryssar i olika europeiska länder som sätter press på putin med vänner utifrån.

Är det tillräckligt många (tusentals) kan inte putin ignorera dem.

Natos uttalande om att de skulle beskydda Sverige och Finland med trupper om det behövs under en ansökningsperiod är ju ganska talande för läget.

(De uttalanden som UK gjort om militär hjälp ska inte tolkas som löfte om truppförstärkning. Troligare att de gör som nu; bistår med vapenleveranser och eventuellt skydd på internationellt vatten/luftrum.)

Jag har inte varit så positiv till Natomedlemskap tidigare, men rent krasst börjar jag tycka att om vi vill ha någon chans till medbestämmande om Gotlands framtid så kanske vi bör vara det. Om vi inte ser Gotlands befolkning som något vi kan ge bort till andras styre i nödfall... (Dessutom kan man ju tycka att det är rimligt att bidra till den organisation man tänker förlita sig på om det skiter sig. Hur hade vi sett på free riders som vill ha hjälp utan att vara med? Där får man ju egentligen ge Ukraina mer rätt till hjälp än oss, de VILL bli medlemmar så fort det bara går.)

Jag känner något liknande, jag är inte odelat positiv till NATO men fan vet om vi egentligen har något val efter det här. Som sagt, ska vi förvänta oss att de ska försvara oss så bör vi ju faktiskt bidra.

Sedan har vi ju det här med Putins varning till oss om vi går med... då kommer den trotsiga lilla ungen inom mig fram och vill gå med bara för att ge honom fingret :p

Vi kan nog känna oss hyfsat säkra på att Putin inte hyser någon beundran för någon västledare, och definitivt inte för Trump. Karln är inte korkad på något plan, bara skruvad och med en helt annan världssyn än oss. (Och i dagsläget väldigt pressad av olika anledningar.)

Trump är ett obildat pucko som skjutit från höften hela tiden. Oavsett vad en tycker om Putin är han ingen idiot och är skolad/indoktrinerad i en tradition som trots allt funkande länge.

Att han sedan bevisligen fått lite väl mycket inspo av en annan europeisk despot är en annan femma. Vi får vara glada att han faktiskt inte har så överlägsna resurser jämfört med grannländerna (i det här fallet Ukraina) som den despoten. Polens försvar bet som sagt ifrån bra 1939 men hade inte en chans mot den större och tekniskt överlägsna Wehrmacht.

Undrar om det blir en ”favoriter i repris” på sommaren 2018 i och med kriget nu. Får verkligen hoppas att vädret vill sig väl för annars ser det rätt mörk ut. Får räkna med att det blir en prisuppgång oavsett men ja många tankar som snurrar. Både högt och lågt :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka