Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag, som är världens optimist och sällan oroar mig, har jätteångest. Att Putin ska få totalt frispel och dra iväg kärnvapen mot Väst. Som sen svarar med kärnvapen tillbaka. Sverige ligger inte i skottlinjen men nedfallet tar kål på oss lite senare. Sen kommer kärnvapenvintern och allt är slut.
Säg att det inte är ett troligt scenario?! Please! :cry:

Jag, som är världens optimist och sällan oroar mig, har jätteångest. Att Putin ska få totalt frispel och dra iväg kärnvapen mot Väst. Som sen svarar med kärnvapen tillbaka. Sverige ligger inte i skottlinjen men nedfallet tar kål på oss lite senare. Sen kommer kärnvapenvintern och allt är slut.
Vi får hoppas det finns fler ryssar som inte tappar huvudet när Putin gör det.

Det är inte troligt att det blir så. De flesta som inte är egotrippade megalomaniacs tycker livet är värt mer än stoltheten. Men - que será, será.

Högst osannolikt scenario. Putin vet att om han attackerar NATO-länder så får han hela NATO (inkl. USA) på sig. Trycker han på knappen för atombomben så har USA tryckt på sin innan den ryska ens nått sitt mål. Därför kommer han inte trycka på knappen men han spelar nog gärna galen och hotar med att trycka på den för att få vara så ostörd som möjligt i vad han anser vara ryskt territorium (läs: Ukraina).

Vi får hoppas det finns fler ryssar som inte tappar huvudet när Putin gör det.

Detta kände jag inte till! Fantastiskt. Det är detta man får lita till - att där finns en krets kring Putin som har lite mer förstånd. Och att han inte ensam kan "trycka på en knapp" i vredesmod och göra slut på allt.

Ukraina lär han nog ta, oavsett. Men jag tror befolkningen aldrig kommer att acceptera den ryska närvaron i sitt land, med allt vad det innebär. Dvs någon fred blir det nog aldrig, förrän de blir självständiga igen.

Tre lönnmordsförsök på Zelensky under den sista veckan.
Ryska säkerhetstjänsten FSB (!!!) har läckt info till Ukraina, så att de kunnat avstyra.

https://www.thetimes.co.uk/article/zelensky-survives-three-assassination-attempts-in-days-xnstdfdfc

Exempel på nedan här ovan ^^^
Detta kände jag inte till! Fantastiskt. Det är detta man får lita till - att där finns en krets kring Putin som har lite mer förstånd. Och att han inte ensam kan "trycka på en knapp" i vredesmod och göra slut på allt.

Ukraina lär han nog ta, oavsett. Men jag tror befolkningen aldrig kommer att acceptera den ryska närvaron i sitt land, med allt vad det innebär. Dvs någon fred blir det nog aldrig, förrän de blir självständiga igen.

Jag tror att det blir svårt, för att inte säga omöjligt, för Ryssland att behålla Ukraina. Ukraina är ett mycket stort land och har ett folk som intensivt hatar Ryssland. Det skulle kräva enorma resurser från Rysslands sida för att kunna hålla Ukraina. Det tror jag inte att de har. Jag läste i en artikeln (minns inte vilken) att någon expert (militärstrateg?) uppskattade att det skulle krävas upp emot 900000 ryska soldater för att behålla Ukraina.

Putin eller vilken ”rådgivare” som nu tänkt ihop allt är taktiskt rätt duktig (rent propaganda och militärtekniskt alltså) jag tror han håller sig till länder som han är rätt säker på att Nato/Väst inte försvarar. Avsikten tror jag är att Ryssland ska visa sig vara stort och det är viktigt att få respekt men tror inte att det innebär att göra halva jordklotet radioaktivt.
Då är jag faktiskt mer orolig för att Kina försöker ta Taiwan med samma logik och att Biden/USA gör något tokigt.

Jag tror att det blir svårt, för att inte säga omöjligt, för Ryssland att behålla Ukraina. Ukraina är ett mycket stort land och har ett folk som intensivt hatar Ryssland. Det skulle kräva enorma resurser från Rysslands sida för att kunna hålla Ukraina. Det tror jag inte att de har. Jag läste i en artikeln (minns inte vilken) att någon expert (militärstrateg?) uppskattade att det skulle krävas upp emot 900000 ryska soldater för att behålla Ukraina.
Som kriget har artat sig, så är det helt omöjligt.
Ja, om man inte raderar ut 44 miljoner Urkainare först, vill säga.

Uppskattningen 900000 ryska soldater är dessutom över tid.
Den kostnaden kan inte Ryssland ta, som dagens ekonomi ser ut.

Putin eller vilken ”rådgivare” som nu tänkt ihop allt är taktiskt rätt duktig (rent propaganda och militärtekniskt alltså) jag tror han håller sig till länder som han är rätt säker på att Nato/Väst inte försvarar. Avsikten tror jag är att Ryssland ska visa sig vara stort och det är viktigt att få respekt men tror inte att det innebär att göra halva jordklotet radioaktivt.
Då är jag faktiskt mer orolig för att Kina försöker ta Taiwan med samma logik och att Biden/USA gör något tokigt.
Om 'tokigt' inkluderar kärnvapen, så kommer det inte hända där heller.

Jag skulle dessutom vilja säga att om inte Kina fuckar med Taiwan, så kommer inte heller USA göra nåt i den frågan.

Jag tror att det blir svårt, för att inte säga omöjligt, för Ryssland att behålla Ukraina.
Om offensiven fortsätter och hela Ukraina ockuperas så kvarstår rimligen omvärldens sanktioner mot Ryssland. Frågan är om sanktionerna skulle ligga kvar även om Ukraina på sikt skulle lyckas kasta ut Putin. Med de effekter det skulle innebära, och Putin kvar vid rodret, tror jag inte att omvärlden kan andas ut. Han måste bort.

Om offensiven fortsätter och hela Ukraina ockuperas så kvarstår rimligen omvärldens sanktioner mot Ryssland. Frågan är om sanktionerna skulle ligga kvar även om Ukraina på sikt skulle lyckas kasta ut Putin. Med de effekter det skulle innebära, och Putin kvar vid rodret, tror jag inte att omvärlden kan andas ut. Han måste bort.

Om inte annat så måste han (och många i makteliten) bort för att det ryska folket ska kunna leva i fred, frihet, öppenhet och demokrati.

Om man kunde ta bort Putin och samtidigt befria oppositionsledaren som sitter fängslad och som jag tror hade stort stöd av befolkningen, skulle det vara ett bra drag. Så man ersätter Putin med någon vettig, innan nån av Putins anhängare hinner hoppa in och ta över. Ryssland kommer knappast nånsin att bli som väst, men det kvittar, så länge vi kan leva i fred och största möjliga frihet.

Om man kunde ta bort Putin och samtidigt befria oppositionsledaren som sitter fängslad och som jag tror hade stort stöd av befolkningen, skulle det vara ett bra drag. Så man ersätter Putin med någon vettig, innan nån av Putins anhängare hinner hoppa in och ta över. Ryssland kommer knappast nånsin att bli som väst, men det kvittar, så länge vi kan leva i fred och största möjliga frihet.

Ingen utifrån kan göra det utan att samtidigt förklara krig mot Ryssland. Det måste komma inifrån.

Ryssland är korrupt, även om de lyckas eliminera Putin och dra sig tillbaka utan att förlora ansiktet så kommer det inte dröja förrän någon ny från de organiserade gängen tar över makten efter en mordvåg bland politiker, oligarker mm. Visst, vi i väst får en paus och hittar nya bundsförvanter men naturen avskyr tomrum, det kommer inte bli några demokratiska val av demokratiska ledare med det bästa för det ryska folket de kommande decennierna.

Ryssarna led under tsarväldet, de har lidit under två världskrig och lider fortfarande efter revolutionen.

Bor nära migrationsverket och gick förbi nyss. Idag såg kön annorlunda ut mot vad den brukar. Det stod barn i kön, vuxna med packning.

Jag har väl uppfattat rätt att EU ger tre års asyl åt ukrainska medborgare? Det kändes lite bra att tänka att de kommer att bli hjälpta. I mitt arbete som relationsvåldshandläggare träffar jag på främst kvinnor som flytt från våldsamma makar i andra delar av världen, och de flesta får avslag då de inte anses ha skyddsskäl och ska skickas tillbaka till våldet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka