Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns definitivt lagar i krig, den så kallade humanitära rätten går in. Dock ska det mycket mycket till för att bedriva humanitär intervention från tredje part (det vill säga att tredje part går in i ett krig), ett exempel är ju till ex forna jugoslaviens krig där USA och övriga världen gick in väldigt, väldigt sent. Det kräver dessutom att FNs säkerhetsråd är överens, och än så länge sitter ju Ryssland på vetorätt där (förhoppningsvis inte länge till, inte läst något om Ryssland kan kastas ur säkerhetsrådet men det borde ju vara en reell möjlighet i teorin i alla fall?). Här är vad som gäller i krigstid, personer som bryter mot detta ställs till svars vid krigstribunalen i Haag, men det gäller ju att få tag i personerna först.

Utifrån ett oinformerat perspektiv; hur vassa och verksamma är egentligen sådana lagar? Jag har svårt att se att t ex utvecklingen i Ukraina påverkas av internationell rätt, såvitt jag kan förstå styrs alla beslut av antaganden om militär vedergällning. Vad som, högst eventuellt, händer i Haag många år framåt tror jag tyvärr inte påverkar beslutsprocessen hos vare sig Putin eller Lukasjenko eller Milosevic eller al-Assad eller någon annan av liknande skrot och korn.

Som med alla lagar så måste de kunna upprättahållas. Ett stort problem med internationell rätt är att det inte finns något organ som kan upprätthålla lagar. Krigsförbrytartribunalen i Haag är inte annorlunda. Den dömer i efterhand, och är i stort beroende av att länderna deltar frivilligt och accepterar jurisdiktionen. Det blir även tydligt att det är den segrande parten som avgör vad som är krigsbrott. Tittar man lite snabbt på listan över dömda krigsförbrytare så är det, bortsett från några enstaka soldater, personer med anknytning till förlorande länder.

Kort - krigslagar fungerar bara om båda parter är överens om att följa dem. Och om de redan krigar så...

Jag tror du blandar ihop vätebomb med 'vacuumbomb'.
Båda är dåliga, men den ena är extremt mycket sämre.

Vätebomben är ett atomvapen på sterioider, som använder fussion istället för fission.
Har Ryssland använt en vacuumbomb? Läste något om att Ukraina rapporterade om det men om det var bara propaganda..? Iofs, det är svårt att bekräfta något nu när läget är som det är.

Både civila och militära flygplans transpondrar framgår på FR24, men vilka militära flygplan som i varje stund har transpondern aktiv är förstås en militärtaktisk fråga. Ibland finns det fördelar med att skylta publikt med sin närvaro, ibland inte.
Bättre förklaring än min!

Det är en svår balansgång, moraliskt kan det nog vara rätt att låta recensionerna ligga kvar, men samtidigt är det ju mot tjänsternas användarvillkor, och i slutändan finns det ju en stor risk att Ryssland ändå bara censurerar tjänsterna helt, och då kommer inte informationen fram ändå.
Jag är nog för principfast själv. Moral går över lag (och användarvillkor) i min värld. Att riskera sin recensionstjänst är också en liten risk i min värld, jämfört med de som t.ex. riskerar sina liv. När google censureras kommer andra sätt att nå fram.

Jag tror du blandar ihop vätebomb med 'vacuumbomb'.
Båda är dåliga, men den ena är extremt mycket sämre.

Vätebomben är ett atomvapen på sterioider, som använder fussion istället för fission.
Mycket möjligt, jag läste Aftonbladet klockan 01, då stod det faktiskt vätebomb, en artikel de hade tagit tillbaka dagen efter dock (säkerligen för fel eller propaganda). Jag har inte jättekoll på vapen, det är inget jag varit intresserad av eller jobbat med eftersom jag arbetat inom den humanitära rätten på fältet enbart som fredsobservatör. Så så kan det mycket väl vara.

Har Ryssland använt en vacuumbomb? Läste något om att Ukraina rapporterade om det men om det var bara propaganda..? Iofs, det är svårt att bekräfta något nu när läget är som det är.
Det finns inga oberoende bekräftelser, men det måste ju inte betyda att det är lögn. Men CNN ska ha rapporterat att de sett sådan utrustning, dock inte sett att den används. Problemet är ju att det är svårt att få korrekt information i ett område där det pågår strider, det är ju inte bara för utredare att åka dit och undersöka.

Som med alla lagar så måste de kunna upprättahållas. Ett stort problem med internationell rätt är att det inte finns något organ som kan upprätthålla lagar. Krigsförbrytartribunalen i Haag är inte annorlunda. Den dömer i efterhand, och är i stort beroende av att länderna deltar frivilligt och accepterar jurisdiktionen. Det blir även tydligt att det är den segrande parten som avgör vad som är krigsbrott. Tittar man lite snabbt på listan över dömda krigsförbrytare så är det, bortsett från några enstaka soldater, personer med anknytning till förlorande länder.

Kort - krigslagar fungerar bara om båda parter är överens om att följa dem. Och om de redan krigar så...
Man får väl hoppas att alla domstolar dömer i efterhand och inte innan brott har begåtts. Alltså ingen har sagt att brott inte begås - men vi kan ju inte lägga ner lagar för det liksom.

Mycket möjligt, jag läste Aftonbladet klockan 01, då stod det faktiskt vätebomb, en artikel de hade tagit tillbaka dagen efter dock (säkerligen för fel eller propaganda). Jag har inte jättekoll på vapen, det är inget jag varit intresserad av eller jobbat med eftersom jag arbetat inom den humanitära rätten på fältet enbart som fredsobservatör. Så så kan det mycket väl vara.
Jag tror nog det var någon på Aftonbladet som inte hade koll, för hade kärnvapen använts, så hade det inte varit spekulationer. Kärnvapenexplosioner är inget man kan göra i smyg.

Samma med vätebomben som det sägs redan har använts i Ukraina, det visade sig väl vara propaganda från ukraina dock
Det är ännu oklart.
Klart är dock att de haft TOS-1 Heavy Flamethrower System, som är ett thermobariskt vapen, eller en Fuel Air Explosive, FAE, alldeles vid den Ukrainska gränsen nära Kharkiv.

https://en.wikipedia.org/wiki/TOS-1

Jag tror nog det var någon på Aftonbladet som inte hade koll, för hade kärnvapen använts, så hade det inte varit spekulationer. Kärnvapenexplosioner är inget man kan göra i smyg.
Det är sant. Men har de blandat ihop så är båda bomberna förbjudna oavsett inom internationell lag :D

Det finns inga oberoende bekräftelser, men det måste ju inte betyda att det är lögn. Men CNN ska ha rapporterat att de sett sådan utrustning, dock inte sett att den används. Problemet är ju att det är svårt att få korrekt information i ett område där det pågår strider, det är ju inte bara för utredare att åka dit och undersöka.
Absolut! Tänkte om man kunde se på skadorna på fotona att det gällde en starkare bomb än vanligt, men jag har ingen kunskap om det.

Man får väl hoppas att alla domstolar dömer i efterhand och inte innan brott har begåtts. Alltså ingen har sagt att brott inte begås - men vi kan ju inte lägga ner lagar för det liksom.
Nu var väl kanske inte poängen att de dömer i efterhand, vilket ju är givet. Utan att det bygger på att länderna deltar och accepterar jurisdiktionen, vilket innebär att det i mångt och mycket är de vinnande länderna som avgör vilka krigsbrott och krigsförbrytare som kommer att prövas och lagföras.

Det gör det definitivt. Men det förutsätter ju fortfarande att du begår brottet (det vill säga smäller av det, det är inte förbjudet att inneha), och att du får tag i personen som ger order och som smäller av det (ger order brukar vara lättare att få tag i än den som smäller av det). Samma med vätebomben som det sägs redan har använts i Ukraina, det visade sig väl vara propaganda från ukraina dock, och senapsgasen som användes i skyttegravarna i första världskriget.
Ja absolut är det så. Är väl sällan eller aldrig krig följer alla regler.

Nu var väl kanske inte poängen att de dömer i efterhand, vilket ju är givet. Utan att det bygger på att länderna deltar och accepterar jurisdiktionen, vilket innebär att det i mångt och mycket är de vinnande länderna som avgör vilka krigsbrott och krigsförbrytare som kommer att prövas och lagföras.
Tja, det är ju FN som behöver godkänna det bland annat. Oavsett vilket är det ju det bästa vi har att tillgå liksom, vad hade alternativet varit?

Tja, det är ju FN som behöver godkänna det bland annat. Oavsett vilket är det ju det bästa vi har att tillgå liksom, vad hade alternativet varit?

Jag kan se andra alternativ, men den diskussionen hör inte hemma i denna tråd. Däremot kan det vara bra att vara medveten om vilka krigsbrott som i slutändan kommer att lagföras beror på vilket land som vinner.

Absolut! Tänkte om man kunde se på skadorna på fotona att det gällde en starkare bomb än vanligt, men jag har ingen kunskap om det.
Du kan se tydligt på skadorna på människorna som ligger döda på marken runt omkring om FAE använts.
Tänker inte skriva hur, men det är - med klickvärldsspråk - grafiskt.

Om det använts där människor (och djur) inte finns, så har det mindre betydelse.

Jag kan se andra alternativ, men den diskussionen hör inte hemma i denna tråd. Däremot kan det vara bra att vara medveten om vilka krigsbrott som i slutändan kommer att lagföras beror på vilket land som vinner.
Tja, jag tänker att vi inte vet det i dagsläget oavsett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka