Det finns definitivt lagar i krig, den så kallade humanitära rätten går in. Dock ska det mycket mycket till för att bedriva humanitär intervention från tredje part (det vill säga att tredje part går in i ett krig), ett exempel är ju till ex forna jugoslaviens krig där USA och övriga världen gick in väldigt, väldigt sent. Det kräver dessutom att FNs säkerhetsråd är överens, och än så länge sitter ju Ryssland på vetorätt där (förhoppningsvis inte länge till, inte läst något om Ryssland kan kastas ur säkerhetsrådet men det borde ju vara en reell möjlighet i teorin i alla fall?). Här är vad som gäller i krigstid, personer som bryter mot detta ställs till svars vid krigstribunalen i Haag, men det gäller ju att få tag i personerna först.
Utifrån ett oinformerat perspektiv; hur vassa och verksamma är egentligen sådana lagar? Jag har svårt att se att t ex utvecklingen i Ukraina påverkas av internationell rätt, såvitt jag kan förstå styrs alla beslut av antaganden om militär vedergällning. Vad som, högst eventuellt, händer i Haag många år framåt tror jag tyvärr inte påverkar beslutsprocessen hos vare sig Putin eller Lukasjenko eller Milosevic eller al-Assad eller någon annan av liknande skrot och korn.
Som med alla lagar så måste de kunna upprättahållas. Ett stort problem med internationell rätt är att det inte finns något organ som kan upprätthålla lagar. Krigsförbrytartribunalen i Haag är inte annorlunda. Den dömer i efterhand, och är i stort beroende av att länderna deltar frivilligt och accepterar jurisdiktionen. Det blir även tydligt att det är den segrande parten som avgör vad som är krigsbrott. Tittar man lite snabbt på listan över dömda krigsförbrytare så är det, bortsett från några enstaka soldater, personer med anknytning till förlorande länder.
Kort - krigslagar fungerar bara om båda parter är överens om att följa dem. Och om de redan krigar så...