Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
En skillnad idag från tidigare krig är ändå Internet, ryssar har (haft) någorlunda tillgång till utländska kanaler som gett dem mera oberoende information. Vi får väl se vad denna skillnad innebär för kriget i slutändan.

Jag förstår Internetföretagen som begränsar användandet för ryssarna men samtidigt så blir jag lite bekymrad, det begränsar ju möjligheterna för ryssarna att läsa och se utländska nyheter eller åsikter, och de matas på med rysk propaganda istället. De behöver mera kritiskt tänkande, inte mindre.

Från början var det att hon direkt sa emot mig och berättigade Putins krig. Idag fick jag en bild som visade en familj som flydde kriget i Ukraina samt att hon hade någon släktings kusin som var fast i kiev. Det är framsteg. Men hon var däremot arg på ukriana för att hon upplever rasism mlt ryssar efter Putins anfall.
Där sa jag däremot att det är enbart Putins fel.

Ryssarna måste sluta stödja Putin, annars blir det Europas undergång.

Det finns många Ukrainare som hatar ryssar. Jag skulle inte kalla det rasism däremot då Ryssland faktiskt invaderat Ukraina både nu och vid flera tidigare tillfällen. Inte konstigt att ryssar inte är populära i Ukraina.

I övrigt håller jag med dig. Förändringen av Ryssland måste komma inifrån. Jag tror dock att det är nästintill omöjligt tyvärr. Folket är för hjärntvättade och har varit det under alldeles för lång tid. Generationer.

Skulle du kunna länka dina källor? :)
Jag ber om ursäkt men de exakta källorna för just dem har hamnat lite för långt ned för att jag ska hitta tillbaka till dem, de har skrivits om lite här och där. Men jag får allt härifrån som inkluderar både officiella nyheter och från individer (med brasklapp om att det kan såklart bara vara rykten men det gäller ju nästan allt man läser).

Just därför är det viktigt att lägga med källor så att alla som läser själv kan värdera informationen. :)
Ja, jag hade lagt in Twitter inläggen direkt förut men då folk undanbad alltför många inlägg så fick jag sluta med det. Jag sparar inte heller allt jag läst utan det jag skrev just då var det jag mindes av jag läst hittills.

Har blivit lite fast i att kolla på Flightradar och se var de olika militärplanen. Det är många från NATO, US air force och Royal Air force runt gränserna. I går patrullerade även svenska flygvapnet utanför Gotland.
Fast det du ser på flightradar är bara civila transpondrar, dvs det de vill att alla ska kunna se. Spaningsplanet utanför Gotland har legat där varje dag nu i ett par veckor och kört över internationellt vatten.

En skillnad idag från tidigare krig är ändå Internet, ryssar har (haft) någorlunda tillgång till utländska kanaler som gett dem mera oberoende information. Vi får väl se vad denna skillnad innebär för kriget i slutändan.

Jag förstår Internetföretagen som begränsar användandet för ryssarna men samtidigt så blir jag lite bekymrad, det begränsar ju möjligheterna för ryssarna att läsa och se utländska nyheter eller åsikter, och de matas på med rysk propaganda istället. De behöver mera kritiskt tänkande, inte mindre.
Det är Putin som begränsar och censurerar media och Internet i Ryssland, DN hade en artikel igår att det här är det första Tiktok-kriget och det sprider sig snabbt filmer från både polisingripanden mot demonstranter, demonstrationer och kriget, något Putin får svårt att hantera.

Folk flyr Ryssland, tåg går till Finland fulla med både ryssar och finnar, andra nationaliteter kastas av vid Viborg och får ta sig vidare på egen hand. Det är många ryssar som söker asyl i EU nu för att komma undan Putin och sanktionerna.

Både civila och militära flygplans transpondrar framgår på FR24, men vilka militära flygplan som i varje stund har transpondern aktiv är förstås en militärtaktisk fråga. Ibland finns det fördelar med att skylta publikt med sin närvaro, ibland inte.

Det är Putin som begränsar och censurerar media och Internet i Ryssland, DN hade en artikel igår att det här är det första Tiktok-kriget och det sprider sig snabbt filmer från både polisingripanden mot demonstranter, demonstrationer och kriget, något Putin får svårt att hantera.

Folk flyr Ryssland, tåg går till Finland fulla med både ryssar och finnar, andra nationaliteter kastas av vid Viborg och får ta sig vidare på egen hand. Det är många ryssar som söker asyl i EU nu för att komma undan Putin och sanktionerna.
Jag hade för mig att jag läste något om sociala medier som begränsades av företagen själva men jag har ingen källa för det just nu. Och jag kan ju absolut tro att Putin begränsar en del också.

Jag hade för mig att jag läste något om sociala medier som begränsades av företagen själva men jag har ingen källa för det just nu. Och jag kan ju absolut tro att Putin begränsar en del också.
Företaget har inget att vinna på det, om de inte är ryska och tvungna pga censuren.

Nu verkar ju lagar inte gälla i krig, men jag undrar; händer det att soldater strider "anonymt"? Jag kan inte ordet.

Med tanke på att USA skickar trupper till Europa, men (enligt aftonbladet) inte ska gå in i Ukraina.
Ja, visst händer det. Ett bra exempel är när Ryssland invaderade Krim och soldater i uniformer utan märkning började dyka upp här och var på Krim. Soldaterna kom från de ryska specialförbanden men de uppträdde "anonymt". Den ryska storyn var ju att det här var lokala frihetskämpar.

Det är inte ovanligt med diverse grå (där man inte uppger vem man är) eller svarta (där man utger sig för att vara någon annan) operationer. Enligt medieuppgifter ska ryska specialförband gjort en insats i Ukraina där man uppträtt i ukrainska uniformer.

Måste ha varit dessa jag tänkt på men mindes fel.
https://www.reuters.com/technology/google-pauses-all-ad-sales-russia-2022-03-04/
https://techcrunch.com/2022/03/02/google-rt-sputnik-apps-play-store/
Än så länge tycker jag att de verkar vara bra åtgärder :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka