Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar detsamma. Han hade också en tyst minut för de avlidna.
Om han sa vad han gjort och planerar göra skulle han få kasta in handduken direkt och fly eller så skulle han bli arresterad och avrättad. Även om Ryssland är en diktatur skulle det explodera om det blev känt vilka krigsförbrytelser han begår och att han sänt unga män dåligt utbildade och dåligt utrustade rätt in i döden.

Jag pratade med min farmor idag. Hennes pappa och alla fyra bröder stupade i det finska fortsättningskriget. Jag önskar såklart inte livet ur min gamla farmor, men jag önskar verkligen att hon slapp återuppleva alla jobbiga tankar hon burit med sig sedan hon var barn. ❤️

Om han sa vad han gjort och planerar göra skulle han få kasta in handduken direkt och fly eller så skulle han bli arresterad och avrättad. Även om Ryssland är en diktatur skulle det explodera om det blev känt vilka krigsförbrytelser han begår och att han sänt unga män dåligt utbildade och dåligt utrustade rätt in i döden.

Jag tvivlar mtp vad som hände i Tjetjen, där krigsförbrytelserna (på båda sidor) var betydligt värre än något som hänt i Ukraina än så länge. Även i Tjetjen var det unga, outbildade, ovilliga ryska soldater som skickades att dö. Och hur ska de flesta ryssar få reda på det? Inga media förutom de statliga är tillåtna längre och Ryssland har dessutom begränsat tillgång till internet.

Är det lagligt att ljuga för invånarna om varför man krigar? Tänker på Putins tal https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Vinner Putin är det katastrof, förlorar han är det också katastrof, hur hanterar han en förlust?

Saken är den att lagen har aldrig spelat nån roll för P, varken i krig eller fred. Han har ju bara ändrat lagen om den inte passat honom, så vips är det lagligt så som han vill ha det.

Jag tvivlar mtp vad som hände i Tjetjen, där krigsförbrytelserna (på båda sidor) var betydligt värre än något som hänt i Ukraina än så länge. Även i Tjetjen var det unga, outbildade, ovilliga ryska soldater som skickades att dö. Och hur ska de flesta ryssar få reda på det? Inga media förutom de statliga är tillåtna längre och Ryssland har dessutom begränsat tillgång till internet.
Med tanke på alla som filmar med sina mobiler och hur många som faktiskt finns utomlands och har kontakt med de hemma i Ryssland så tror jag det blir svårare och svårare att dölja sanningen i längden. Putin har ingen väg ut, det här kommer bli hans undergång förr eller senare, förhoppningsvis förr.

Jag läste tidigare ikväll en jämförelse med en maffiaboss, de brukar inte kunna pensionera sig.

En del av mig funderar på om Putin faktiskt tror på det han säger, att han lyckats inbilla sig själv att det han säger är sant.

Sen inser jag att nä, då hotar man inte andra länder när de ger sitt bistånd till landet man gett sig fan på att inta. Då vet man precis vilka lögner man drar för sitt land.

Har efter middagen läst en lång tråd där en fd fordonsmekaniker från den amerikanska armén analyserat bilder på massa strandade fordon i gegga, och kommit fram till att ryssarna sannolikt inte har 'motionerat' däcken i vila - fordonen har tydligen bara stått uppställda utan tanke då de inte använts.
Det har fått till följd att gummit på ena sidan - solsidan - fordonet har åldrats i förtid, och nu när de utsätts för ordentligt besvärliga förhållanden - dvs försöker komma loss ur gegga - då går de helt enkelt bara sönder; slitytan lossnar i stora sjok - inget däck går att reparera, utan måste bytas ut helt och hållet.
Att det är dåligt med däck på solsidan på ett uppställt fordon vet vi redan, vi alla med släpkärra eller husvagn.

Om nu ryssarna lyckas fixa logistiken med att få ut tiotusentals nya däck ut i Ukraina (vilket inte kommer hända, då de redan har logistikproblem med mer basics som bränsle, ammo och förplägnad), då kommer nästa problem. Hur lyfter du upp fordonet ur leran?

Den ryska armén har satt sig i ett clusterfuck deLuxe, som kommer sluta med antingen desertering eller död.

Här ser vi en Pantsir-S1 SAM system, missilsystem för luftartilleri. Kostnad i sitt enklaste utförande en bit över USD 13.000.000
Kolla boogien bak - det ska alltså vara två hjul där. Längst till vänster ser ni i förgrunden slitytan på det kollapsade däcket. Punka också på det jämförelsevis 'hela' däcket i boogien, medan axel två också ser ut att ha däcksproblem.

Pantsir-S1.jpg

På vilket sätt märker du att han ändrar sig? Är ju en minst sagt intressant sak rent psykologiskt att "byta sida" i en sån här sak.
Från början var det att hon direkt sa emot mig och berättigade Putins krig. Idag fick jag en bild som visade en familj som flydde kriget i Ukraina samt att hon hade någon släktings kusin som var fast i kiev. Det är framsteg. Men hon var däremot arg på ukriana för att hon upplever rasism mlt ryssar efter Putins anfall.
Där sa jag däremot att det är enbart Putins fel.

Ryssarna måste sluta stödja Putin, annars blir det Europas undergång.

Här ser vi en Pantsir-S1 SAM system, missilsystem för luftartilleri. Kostnad i sitt enklaste utförande en bit över USD 13.000.000
Kolla boogien bak - det ska alltså vara två hjul där. Längst till vänster ser ni i förgrunden slitytan på det kollapsade däcket. Punka också på det jämförelsevis 'hela' däcket i boogien, medan axel två också ser ut att ha däcksproblem.
"These are Chinese military tires, and I believe specifically the Yellow Sea YS20; it's a bad Chinese copy of the excellent Michelin XZL military tire design."

YS20.webp

Har efter middagen läst en lång tråd där en fd fordonsmekaniker från den amerikanska armén analyserat bilder på massa strandade fordon i gegga, och kommit fram till att ryssarna sannolikt inte har 'motionerat' däcken i vila - fordonen har tydligen bara stått uppställda utan tanke då de inte använts.
Det har fått till följd att gummit på ena sidan - solsidan - fordonet har åldrats i förtid, och nu när de utsätts för ordentligt besvärliga förhållanden - dvs försöker komma loss ur gegga - då går de helt enkelt bara sönder; slitytan lossnar i stora sjok - inget däck går att reparera, utan måste bytas ut helt och hållet.
Att det är dåligt med däck på solsidan på ett uppställt fordon vet vi redan, vi alla med släpkärra eller husvagn.

Om nu ryssarna lyckas fixa logistiken med att få ut tiotusentals nya däck ut i Ukraina (vilket inte kommer hända, då de redan har logistikproblem med mer basics som bränsle, ammo och förplägnad), då kommer nästa problem. Hur lyfter du upp fordonet ur leran?

Den ryska armén har satt sig i ett clusterfuck deLuxe, som kommer sluta med antingen desertering eller död.

Visa bifogad fil 86828
Jag läste samma tråd! Det är intressant att få läsa inlägg från folk som är kunniga på sina områden.

Twitterlänk, detta är visst en professor inom finans som skrivit om ekonomin i Ryssland och vad kriget innebär för dem.
FM4Tt7IXMAYdWXM

Vetenskapliga slutsatsen är att Ryssland är fucked, och double-fucked 😅

Kom på en tanke idag under en hundpromenad att man skulle sticka blågula (formade som den ukrainska flaggan som är ändå relativt enkel) halsdukar eller filtar som man kunde skicka som stöd (om det finns behov) eller sälja för att skicka pengarna till stöd för Ukraina.

Ett problem, jag kan inte sticka :cautious: Det känns som att det skulle ta alldeles för lång tid för mig att lära mig det och hinna göra tillräckligt många också.
(Då har väl Putin hunnit gå i graven kan jag väl hoppas!)

Men tänkte att jag skulle slänga ut tanken utifall det finns någon sugen stickkunnig där ute.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat