Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang kärnkraftverken i Ukraina och de senaste nyheterna om strider intill ett aktivt sådant. Det är såklart allvarligt, men om någon känner sig djupt orolig så länkar jag här till en twittertråd med lite lugnande ord om just detta.
Kortfattat - risken handlar om nedkylningen och är en risk som skulle ske långsamt, och inte genom en explosion som i tex Tjernobyl.

TASS (rysk statsmedia) hotar soldater från andra länder:
Russian Defense Ministry spokesman Igor Konashenkov warned that all foreign mercenaries, detained in Ukraine, would be brought to justice on criminal charges

"I wish to make an official statement that none of the mercenaries the West is sending to Ukraine to fight for the nationalist regime in Kiev can be considered as combatants in accordance with international humanitarian law or enjoy the status of prisoners of war," Konashenkov stressed.
:crazy: Jag menar, jag vill knappt tänka på hur de behandlar tillfångatagna ukrainska soldater ... Jag tänkte dock att eftersom de är medborgare av länder som Ryssland ev inte vill stöta sig med så skulle det inte vara en likadan fara för dem som för ukrainska soldater.
Men kanske inte ... å andra sidan så vill nog Ryssland gärna skrämma bort alla möjliga soldater, då passar det med ett sånt här uttalande 🤔
Vad tror ni?

Ang kärnkraftverken i Ukraina och de senaste nyheterna om strider intill ett aktivt sådant. Det är såklart allvarligt, men om någon känner sig djupt orolig så länkar jag här till en twittertråd med lite lugnande ord om just detta.
Kortfattat - risken handlar om nedkylningen och är en risk som skulle ske långsamt, och inte genom en explosion som i tex Tjernobyl.
Läste just om att kärnkraftverket brinner (svt.se). Kändes onekligen obehagligt att läsa...

Om informationen i twittertråden stämmer känns det betryggande.

Kom på en tanke idag under en hundpromenad att man skulle sticka blågula (formade som den ukrainska flaggan som är ändå relativt enkel) halsdukar eller filtar som man kunde skicka som stöd (om det finns behov) eller sälja för att skicka pengarna till stöd för Ukraina.

Ett problem, jag kan inte sticka :cautious: Det känns som att det skulle ta alldeles för lång tid för mig att lära mig det och hinna göra tillräckligt många också.
(Då har väl Putin hunnit gå i graven kan jag väl hoppas!)

Men tänkte att jag skulle slänga ut tanken utifall det finns någon sugen stickkunnig där ute.
Fin tanke men den typen av filtar gör antagligen ingen nytta. Det är mer typen militärfiltar som behövs om jag minns rätt.

Vetenskapliga slutsatsen är att Ryssland är fucked, och double-fucked 😅
KL: Ja, sanktionerna verkar ha, och få, stor effekt på Rysslands ekonomi och därmed på hela det ryska civilsamhället. Haken är väl att såvitt 140 miljoner ryssar i allmänhet vet så är sanktionerna ett orättmätigt agerande från en USA-styrd västvärld som alltid velat Ryssland ont, och Ryssland har all rätt i världen att agera som man vill gentemot Ukraina m fl. Det är med andra ord inte säkert att befolkningen vänder sig emot Putin (ens om de kunde).

Jag har svårt att se Putin backa förhandlingsvägen. Vare sig utifrån insikt om hur mycket sämre än planerat invasionen går, eller något slags moralisk insikt, och uppenbarligen inte heller inför direkt militärt hot. Det går att uppfatta honom som att det är all-in, om inte Ryssland "vinner" så spelar inget annat någon roll. Ju trasigare Rysslands ekonomi blir, desto farligare blir i så fall Putin.

OM å andra sidan Ryssland skulle vinna Ukraina på ena eller andra viset så består faran för övriga världen, att-göra-listan slutar rimligen inte med Ukraina.

Putin och hans meningsfränder i Kreml behöver bort. De behöver fängslas eller dödas direkt, men inte av väst utan av inhemska krafter.

KL: Ja, sanktionerna verkar ha, och få, stor effekt på Rysslands ekonomi och därmed på hela det ryska civilsamhället. Haken är väl att såvitt 140 miljoner ryssar i allmänhet vet så är sanktionerna ett orättmätigt agerande från en USA-styrd västvärld som alltid velat Ryssland ont, och Ryssland har all rätt i världen att agera som man vill gentemot Ukraina m fl. Det är med andra ord inte säkert att befolkningen vänder sig emot Putin (ens om de kunde).

Jag har svårt att se Putin backa förhandlingsvägen. Vare sig utifrån insikt om hur mycket sämre än planerat invasionen går, eller något slags moralisk insikt, och uppenbarligen inte heller inför direkt militärt hot. Det går att uppfatta honom som att det är all-in, om inte Ryssland "vinner" så spelar inget annat någon roll. Ju trasigare Rysslands ekonomi blir, desto farligare blir i så fall Putin.

OM å andra sidan Ryssland skulle vinna Ukraina på ena eller andra viset så består faran för övriga världen, att-göra-listan slutar rimligen inte med Ukraina.

Putin och hans meningsfränder i Kreml behöver bort. De behöver fängslas eller dödas direkt, men inte av väst utan av inhemska krafter.

Vinner han i Ukraina höjer jag min orosmätare, helt klart.

Nu verkar ju lagar inte gälla i krig, men jag undrar; händer det att soldater strider "anonymt"? Jag kan inte ordet.

Med tanke på att USA skickar trupper till Europa, men (enligt aftonbladet) inte ska gå in i Ukraina.

Nu verkar ju lagar inte gälla i krig, men jag undrar; händer det att soldater strider "anonymt"? Jag kan inte ordet.

Med tanke på att USA skickar trupper till Europa, men (enligt aftonbladet) inte ska gå in i Ukraina.
Ett land kan inte skicka in anonyma trupper (kan och kan men om vi ska hålla oss till krigsregler) men enskilda personer får strida för vilket land de vill och det är redan många som är på plats i Ukrania eller på väg dit från många olika länder.

Samtidigt kastar han ju en massa resurser i köttkvarnen just nu, så fortsätter detta har han ju inte resurser att ge sig på fler.
Jag läste att drygt 80-90% av de Putin hade skickat till Ukraina är i landet nu. Så det är inte som att han har många fler sparade heller.

Dock så är ryktena om martial laws som ska komma idag oroande. Om de skulle börja kräva att alla vuxna ska gå med så skulle det bli illa, Ryssland har ju otroligt många invånare.

Läste att det finns ett förslag om att de som arresteras för demonstrationer mot kriget ska skickas till kriget. Vilket jag kan tycka låter strategiskt oklokt, de är ju bland de sämsta soldater man kan ha? Ovilliga och uppenbarligen redo för vissa risker emot kriget :cautious:

Jag läste att drygt 80-90% av de Putin hade skickat till Ukraina är i landet nu. Så det är inte som att han har många fler sparade heller.

Dock så är ryktena om martial laws som ska komma idag oroande. Om de skulle börja kräva att alla vuxna ska gå med så skulle det bli illa, Ryssland har ju otroligt många invånare.

Läste att det finns ett förslag om att de som arresteras för demonstrationer mot kriget ska skickas till kriget. Vilket jag kan tycka låter strategiskt oklokt, de är ju bland de sämsta soldater man kan ha? Ovilliga och uppenbarligen redo för vissa risker emot kriget :cautious:

Skulle du kunna länka dina källor? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat