Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lång twittertråd från en snubbe i Nordnorge, som följt en rysk soldat från starten mindre än milen från Norska gränsen (Peshenga), till väntan utanför Belgorod, se'n anfall mot Kharkiv.
Och matchat det med Ukrainska rapporter om vad som hände från den sidan.

Ingenting ni vill läsa, om ni inte är intresserade över hur en rysk soldat från Nordkalotten ocencurerat upplevde först truppuppbyggnad och sedan anfall.

Förkortningar.
BTGR = Battle Group
MRB = Motor Rifle Brigade

Senast ändrad:
Jag vet nog bättre än de flesta hur det är att fly. Är uppväxt med överlevare från andra världskriget

Det ni vägrar fatta är att det inte är min egen säkerhet jag oroar mig för utan att vara produktiv. Det är en jävla skillnad att kunna navigera i någorlunda rätt riktning än att skilja på vän och fiende och kasta en flaska med kraft så att den inte tänder det egna huset. Plus att vara i vägen när man ramlar i trappan till skyddsrummet.

Plus att om det finns något land utanför krig kan jag göra nytta som någorlunda verbal och representativ svenska, med språkkunskaper.
Det finns de som är bättre skickade att representera Sverige än vad du är i några TV-soffor, folk som faktiskt har koll på läget. Flykt och erfarenhet av krig finns det tyvärr många av i Sverige som har personligen. Många har kommit hit pga krig och förföljelse, som krigsbarn eller hjälp till att hämta flyktingar vid svenska gränsen, sett tyska stridsflyg med egna ögon så vad gör dig unik?

Det handlar inte om att slänga molotovs utan om att tillverka och kan du laga mat är det bättre att du gör det istället för att famla omkring i ett ingenmansland till ingen nytta.

Det finns de som är bättre skickade att representera Sverige än vad du är i några TV-soffor, folk som faktiskt har koll på läget. Flykt och erfarenhet av krig finns det tyvärr många av i Sverige som har personligen. Många har kommit hit pga krig och förföljelse, som krigsbarn eller hjälp till att hämta flyktingar vid svenska gränsen, sett tyska stridsflyg med egna ögon så vad gör dig unik?

Det handlar inte om att slänga molotovs utan om att tillverka och kan du laga mat är det bättre att du gör det istället för att famla omkring i ett ingenmansland till ingen nytta.
Bara för att du tycker att min hundavel är skit så vet du inget om mina kontakter. Men vi kan lägga ner denna hypoteriska diskussion

Bara för att du tycker att min hundavel är skit så vet du inget om mina kontakter. Men vi kan lägga ner denna hypoteriska diskussion
Bara för att jag tycker din buskavel är skit så har det inget med vad jag tycker om dina inlägg i den här tråden! Det är många som läser och skriver här som har erfarenheter du kan önska dig att du aldrig behöver uppleva, många är barn till överlevare och är själva överlevare så fortfarande, vad gör dig unik? Vad får dig att tro att du ska åka runt i TV-soffor och intervjuas i händelse av ofred? Tror du verkligen någon bryr sig om du sätter dig på gränsen med en hund i knäet om folk flyr för sina liv?

Jag har svårt att se att det skulle finnas nånstans att fly smidigt vid krig här, Finland lär redan vara ockuperat och Norge på god väg och bila över en bro är det sista jag har lust med vid konflikt.
Man skulle få fly inom landet kanske..
Dessutom har jag ett jobb som man inte bara kan lämna hursomhelst med sköra äldre och dementa som är i för dåligt skick för att bussas iväg.

På tal om kvinnor. Hur ser det ut? Får Ukrainska och Ryska kvinnor delta i striderna om de vill eller är det ett blankt nej?
Det finns många publicerade foton på beväpnade kvinnor. Det finns även många kvinnliga krypskyttar på bägge sidor men jag vet inte om det är några ryskor inblandade i konflikten. Hur det är att göra lumpen vet jag inte, men kriga får de göra. Jag tror aldrig någon ifrågasatt att kvinnor tar till vapen, oavsett århundrande eller konflikt?

Får ont i magen över Macrons uttalande :(

”Frankrikes president Emmanuel Macron talade med Rysslands president Vladimir Putin i telefon i dag. Samtalet varade i 90 minuter, enligt de franska myndigheterna.

Enligt Macron kommer Rysslands attacker att bli värre.

”Det västa återstår”, uppgav den franska presidenten som också säger att Putins mål är att erövra hela Ukraina.” Källa: Aftonbladet

Får ont i magen över Macrons uttalande :(

”Frankrikes president Emmanuel Macron talade med Rysslands president Vladimir Putin i telefon i dag. Samtalet varade i 90 minuter, enligt de franska myndigheterna.

Enligt Macron kommer Rysslands attacker att bli värre.

”Det västa återstår”, uppgav den franska presidenten som också säger att Putins mål är att erövra hela Ukraina.” Källa: Aftonbladet
Ja han kommer aldrig ge sig bajsgubben. Strongt av Macron att stå ut i 90 minuter 😅

Jag har faktiskt en rysk bekant som jag träffade för massa år sedan. Han var lite rolig. Har sedan inte haft någon kontakt med honom på länge men fick ett infall att kolla upp honom på facebook. Nu bor han visst i Georgien. På ett sätt skönt att han iaf geografisk tagit avstånd från Ryssland :cautious:

Idag pratade jag en andra gång med tanten som kom som krigsbarn från Finland. Hon sa att hon hellre dör nu än upplever Ryssen en gång till. "Han ska bara ha och ha [Putin], och jag som bara har några år kvar, ska han ha de åren också? För jag orkar inte detta nu en gång till. Att det aldrig tar slut."

Grejen är den om Ukraina går segrande så är det inte bara landet Ukraina som går segrande utan hela Europa. Blir det en Rysk vinst så ser det betydligt mörkare ut för flera andra länder också. Så därför är detta kriget ett av de viktigaste krigen (även fast alla krig i världen är skit) så är detta kriget något som kommer att påverka utgången för en rad andra länder - däribland Sverige.
Så jag är ändå glad (eller glad är väl igen fel ordval i sammanhanget) att Sverige varit med och bidragit så pass mycket som vi har gjort. Håller helt med regeringen att genom att göra det vi kan för Ukraina så skyddar vi även indirekt oss själva som nation.

Hashtagg vinterkriget.

Bifogade filer

• Screenshot_20220303-181019_Gallery.webp
    Screenshot_20220303-181019_Gallery.webp
    21,4 KB · Visningar: 197
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 618
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka