Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är är en trådrelaterad observation.

russian-trolls-disappeared.webp

Man kan göra mycket nytta utanför landet också. Trolla på nätet går bättre om elen fungerar. Intervjuer i tv-soffa likaså.

Jag skulle väl ta bil så långt det gick och gå sedan, vart bero helt på konflikten. Sedan skulle jag ta mig till land där jag har kontakter och vara en stackars svenska som skapar opinion. Tror nog att jag gör bäst nytta så.

Går det inte att fly, eller är meningslöst eftersom det är fullt världskrig så skulle jag försöka förse folk med mat, det är den enda vettiga styrka jag kan komma på.
Att förse folk med mat är i min mening en av de viktigaste saker man kan göra vid en kris/krig. Utan man så dör man oavsett.

@Sesca civilsamhället ska upprätthållas så gott det går även om ett land befinner sig i krig.

Även den som inte jobbar idag kan räkna med att staten tilldelar en någon form av uppgift ifall krig skulle utbryta.

Under första och andra världskriget skötte kvinnorna om männens jobb då männen var vid fronten.

Dessutom lär det finnas en massa uppgifter i krigstid som inte finns idag. Typ trolla på nätet i hemlandet och andra länder för att skapa opinion för "vår sak", sprida saklig information till medborgare, transportera material, sortera grejer, allt möjligt som jag inte känner till men som det garanterat finns planer för.

Ursäkta men jag blir provocerad av folk som säger att de flyr direkt som fara hotar. VART tänker ni som tänker så fly då? Vilka länder tänker ni att kanske står utanför en sådan konflikt, vart kommer det att vara rimligt att ta sig (hint: flyg lär vara svårt).

Ja, och Norge-Danmark-Finland är inte rimliga länder att fly till om en vill vara trygg i ett sådant läge.

*spinner vidare, inte direkt riktat till dig*

Nu är det naturligtvis lätt att sitta trygg bakom en dator och säga att en tänker slåss om kriget kommer. Men jag har för länge sedan funderat över vad jag ska göra om vi hamnar i konflikt och är säker på att många andra här också gjort det. För min egen del har det landat i att jag kommer att göra allt jag kan för att försvara vårt land, med vapen om så krävs. Jag har ingen familj eller kontakter utomlands, jag dör hellre här än lever utomlands. Givetvis går det aldrig helt säkert att veta hur en reagerar i skarpt läge men jag tror det är nyttigt att tänka tanken och fundera på vilka resurser och förmågor en har.

Om någon sagt för fem år sedan att vi skulle hamna i en pandemi tror jag många sagt dels att det händer inte och dels att det skulle de inte klara av. Guess what? Vi har nu klarat av det och faktiskt på det stora hela på ett bra sätt. När vi behövde klara det så gjorde vi det.

Det är väl så att det dels är tradition och dels vill ju alla att deras barn ska få komma undan kriget och då vill man ju att en av föräldrarna följer med. Av tradition blir det mamman. Mannen är ju faktiskt generellt sett starkare och snabbare. Jag tror inte att kvinnor i Ukraina nekas att ta upp vapen mot ryssarna direkt. De välkomnas säkerligen.

Rent krasst så måste ju nån stanna och försvara landet om de inte bara ska ge upp och ge det till ryssarna.

Det skulle man lätt lösa med att bara en förälder får lämna med egna barn. Men visst Ukraina är lite bakom som många andra länder i Östeuropa, så jag är inte förvånad över att ojämställdheten speglas även i detta.

Prestationsförmågan kan ju försämras radikalt, det är jag mest orolig för, har inte jag linser/glasögon är jag typ blind (och ovan vid det). Sedan behöver jag medicin också, men som du säger, det går ju ändå. Det absolut enda jag skulle kunna göra är att laga mat, det kan jag i sömnen i ett mörkt rum.

Men alltså, har du pratat med någon som varit på flykt? Det är i många fall både farligare och mer krävande än att vara på flykt än att upprätta landets funktion på hemmaplan. Framförallt med tanke på att ett scenario där hela Sverige är farligt att vistas i kommer innebära att det finns få trygga platser i Europa öht. Sverige är tack vare sin enorma glesbygd betydligt lättare att fly inom landet i än de flesta andra länder. Tänk dig mardrömmen i ett land som tex Belgien eller Schweiz...

Som sagt; det behöver lagas mat, diskas, städas sjukhus och för all del kontor. Hanteras post, vårdas människor och djur. Det mesta i ett samhälle måste liksom rulla på ändå (och gör det). Krigskorrespondenters dramaturgi har mångt och mycket gett oss en Hollywoodifierad bild av krig. Många läkemedel kan vara svårt att upprätthålla en stadig tillgång till, men glasögon och liknande ska verkligen inte vara grej nummer 1 att oroa sig för.

(Jag rekommenderar Alisa Sopova och #5kfromthefrontline)

Har sladdat in på en tråd som samlar ryskt pansar fast i lera.
Finns hur många bilder som helst med övergivna fordon, som visar vilket totalkaos besättningen plötsligt befunnit sig in innan de övergivit fordonen.

Vem har hört talas om att det skulle vara lerigt i Ukraina på vintern börjar bli vår?
General Gegga krigar för Ukraina denna vecka.

mud.jpeg

Jag kan ju tycka att det är fullt möjligt att vara en stor människa, och inte trakassera enskilda medarbetare, bara för att de jobbar på ett internationellt företag som plötsligt har verksamhet som är dålig, trots att den var bra för åtta dagar se'n.
Om de vägrar ge besked på sina sociala medier så tycker jag det är fullt rimligt att fråga kundtjänsten om de har någon information. Ska åka in till stan idag och köpa heminredning. Vill kunna nyttja min konsumentmakt, för att göra detta så vill jag veta var jag rent moraliskt kan göra mina inköp/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat