Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om de vägrar ge besked på sina sociala medier så tycker jag det är fullt rimligt att fråga kundtjänsten om de har någon information. Ska åka in till stan idag och köpa heminredning. Vill kunna nyttja min konsumentmakt, för att göra detta så vill jag veta var jag rent moraliskt kan göra mina inköp/
Jag antar att du inte använder Spotify, utan lyssnar på musik via kassettband.

Ja, och Norge-Danmark-Finland är inte rimliga länder att fly till om en vill vara trygg i ett sådant läge.

*spinner vidare, inte direkt riktat till dig*

Nu är det naturligtvis lätt att sitta trygg bakom en dator och säga att en tänker slåss om kriget kommer. Men jag har för länge sedan funderat över vad jag ska göra om vi hamnar i konflikt och är säker på att många andra här också gjort det. För min egen del har det landat i att jag kommer att göra allt jag kan för att försvara vårt land, med vapen om så krävs. Jag har ingen familj eller kontakter utomlands, jag dör hellre här än lever utomlands. Givetvis går det aldrig helt säkert att veta hur en reagerar i skarpt läge men jag tror det är nyttigt att tänka tanken och fundera på vilka resurser och förmågor en har.

Om någon sagt för fem år sedan att vi skulle hamna i en pandemi tror jag många sagt dels att det händer inte och dels att det skulle de inte klara av. Guess what? Vi har nu klarat av det och faktiskt på det stora hela på ett bra sätt. När vi behövde klara det så gjorde vi det.

Vart det är lönt att ta sig beror helt på konflikten. Just nu får man väl anta att många jämför sig med Ukraina. Att tänka på fullskaligt världskrig är lite väl abstrakt. (om än mer sannolikt än att Sverige skulle bli isolerat invaderat) Att gå genom Danmark till mitt kontinenten är väl planen i såfall.

Jag gör personligen mer nytta som opinionsbildare än som soldat, ser ingen skam i att erkänna det.

Jag har inte heller några barn och skulle väl kunna sätta mig med en söt cocker spaniel i knät på svenska gränsen och hoppas att en kamera fångar det, men en sådan grej gör man ju bara en gång liksom.

Men alltså, har du pratat med någon som varit på flykt? Det är i många fall både farligare och mer krävande än att vara på flykt än att upprätta landets funktion på hemmaplan. Framförallt med tanke på att ett scenario där hela Sverige är farligt att vistas i kommer innebära att det finns få trygga platser i Europa öht. Sverige är tack vare sin enorma glesbygd betydligt lättare att fly inom landet i än de flesta andra länder. Tänk dig mardrömmen i ett land som tex Belgien eller Schweiz...

Som sagt; det behöver lagas mat, diskas, städas sjukhus och för all del kontor. Hanteras post, vårdas människor och djur. Det mesta i ett samhälle måste liksom rulla på ändå (och gör det). Krigskorrespondenters dramaturgi har mångt och mycket gett oss en Hollywoodifierad bild av krig. Många läkemedel kan vara svårt att upprätthålla en stadig tillgång till, men glasögon och liknande ska verkligen inte vara grej nummer 1 att oroa sig för.

(Jag rekommenderar Alisa Sopova och #5kfromthefrontline)

Jag vet nog bättre än de flesta hur det är att fly. Är uppväxt med överlevare från andra världskriget

Det ni vägrar fatta är att det inte är min egen säkerhet jag oroar mig för utan att vara produktiv. Det är en jävla skillnad att kunna navigera i någorlunda rätt riktning än att skilja på vän och fiende och kasta en flaska med kraft så att den inte tänder det egna huset. Plus att vara i vägen när man ramlar i trappan till skyddsrummet.

Plus att om det finns något land utanför krig kan jag göra nytta som någorlunda verbal och representativ svenska, med språkkunskaper.

Gör mig nog bäst i miljö där mina hälsoproblem blir tillgodosedda. Med det sagt kan jag göra nytta, tex fly med andras barn, sprida information, samla pengar mm mm, i ett annat land. Men tyvärr är jag nog mest ballast i aktiv strid. Skulle jag vara i sån situation skulle jag dock stå i kök.
Jag anmälde mig till Hemvärnet för snart två månader sedan. Har fått meddelande att de ska kontakta mig inom kort. Jag är 55, inte i bästa fysiska skick och saknar militär grundutbildning, men frisk, stark, smart och har många erfarenheter och kompetenser. Jag personligen skulle gärna bli fältkock, men jag tänker att när de väl kontaktar mig får väl Hemvärnet avgöra om och hur jag kan göra nytta där eller om jag ska söka mig någon annan stans. Det är inte mitt beslut. Mitt beslut är att jag vill bidra.

Ryssland har visst erkänt att 498 av deras soldater har dött och över 1500 skadade.
Vem törs gissa på hur många fler det egentligen är? 🤔

Jag anmälde mig till Hemvärnet för snart två månader sedan. Har fått meddelande att de ska kontakta mig inom kort. Jag är 55, inte i bästa fysiska skick och saknar militär grundutbildning, men frisk, stark, smart och har många erfarenheter och kompetenser. Jag personligen skulle gärna bli fältkock, men jag tänker att när de väl kontaktar mig får väl Hemvärnet avgöra om och hur jag kan göra nytta där eller om jag ska söka mig någon annan stans. Det är inte mitt beslut. Mitt beslut är att jag vill bidra.
Min man var på ”intervju” för hemvärnet igår, de verkar behöva kockar, iaf där han kommer tillhöra. Så hoppas du kan bli kock 👍🏻

Ryssland har visst erkänt att 498 av deras soldater har dött och över 1500 skadade.
Vem törs gissa på hur många fler det egentligen är? 🤔
Det sägs att ryssarnas siffror är de som kommit tillbaka till Ryssland i kistor.

De officiella Ukrainska sammanställningen pratar just nu om 7.000 döda ryssar, och påpekar att de är de som är funna och räknade.

Nu kanske det är en källa som ska tas med en nypa salt, för det är den andra sidan i konflikten. Men uppskattningar från bl.a US och UK talar om siffror i samma storhet.

2022.03.02: Battle Card from above Event.

Battle of TechnoHouse.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka