Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket drönaraktivitet på sistone, nära kraftverk och andra viktiga områden. Jag kör ju bil nattetid och har själv sett vad jag först trott varit små flygplan som flyger lågt, som troligtvis är drönare. Hade läget inte varit så spänt hade jag inte tänkt mer på det, men nu undrar man ju om det bedrivs någon slags spaning?
Mycket drönaraktivitet som du sett? Det allra mesta av sådant man vill se går att se med satellit idag, min gissning är att om det är drönare så är det nog mer sannolikt privatpersoner som tänjer på gränserna.
Med det sagt så spanas helt säkert på svenska samhällsviktiga anledningar, både historiskt och idag, med olika medel.

Mycket drönaraktivitet som du sett? Det allra mesta av sådant man vill se går att se med satellit idag, min gissning är att om det är drönare så är det nog mer sannolikt privatpersoner som tänjer på gränserna.
Med det sagt så spanas helt säkert på svenska samhällsviktiga anledningar, både historiskt och idag, med olika medel.

Nej alltså det har stått en hel del om det i tidningarna under de senaste månaderna vad jag har sett, och då läser jag inte tidningar/tittar på nyheter så ofta i vanliga fall. Själv har jag bara sett drönare 2-3 gånger nattetid sedan nyårsskiftet, men i ett område som gjort att jag funderat på vilket syfte man har med att flyga så stora drönare där nattetid.

Jag kan ju tycka att det är en form av orimlig könsdiskriminering helt oavsett, att kvinnor får lämna men inte män.
Det verkar som om många kvinnor strider, men i en barnfamilj måste ju någon lämna med barnen. Sedan har det ju med tekniskt intresse intresse också. Jag skulle nog lämna Sverige vid invasion för jag gör liksom ingen nytta. Kan ta med mig någon annans barn. I genomsnitt har ju män mer stridserfarenhet än kvinnor. Men jag tycker också att män som vill borde få lämna, vilket några verkar ha gjort.

Så trög är jag inte. Men att de erkänner Zelenskij som landets ledare, har de gjort det förut eller är det någon slags helomvändning?
Det har de nog gjort tidigare. Helomvändningen är att han är en nazist, inte en mesig komiker...

(Enligt the Guadian är Zelenskij jurist, skådespelare och jude)

Jag skulle nog lämna Sverige vid invasion för jag gör liksom ingen nytta.
På vilket sätt är du säker på att du inte skulle göra nytta i totalförsvaret?
I en situation som de har i Ukraina idag, behövs det precis hur mycket som helst av ALLA möjliga kompetenser.

Kan du köra bil? Kan du leverera paket? Kan du laga mat? Kan du servera soppa? Kan du hantera disk? Kan du kontrollera legitimationer? Kan du dirigera folk vid en knutpunkt? Kan du svara på frågor? Kan du...
(repeat ad infinitum)

I en situation som de har i Ukraina idag, behövs det precis hur mycket som helst av ALLA möjliga kompetenser.

Kan du köra bil? Kan du leverera paket? Kan du laga mat? Kan du servera soppa? Kan du hantera disk? Kan du kontrollera legitimationer? Kan du dirigera folk vid en knutpunkt? Kan du svara på frågor? Kan du...
(repeat ad infinitum)
Gör mig nog bäst i miljö där mina hälsoproblem blir tillgodosedda. Med det sagt kan jag göra nytta, tex fly med andras barn, sprida information, samla pengar mm mm, i ett annat land. Men tyvärr är jag nog mest ballast i aktiv strid. Skulle jag vara i sån situation skulle jag dock stå i kök.

(repeat ad infinitum)

Kan du sätta ihop och kasta en Molotov-cocktail?

Kan en ukrainsk babushka irritera fienden så kan nog de flesta det... bara viljan finns.

Gör mig nog bäst i miljö där mina hälsoproblem blir tillgodosedda. Med det sagt kan jag göra nytta, tex fly med andras barn, sprida information, samla pengar mm mm, i ett annat land. Men tyvärr är jag nog mest ballast i aktiv strid. Skulle jag vara i sån situation skulle jag dock stå i kök.
Om du är på flykt kan du nog inte räkna med att få ev hälsoproblem tillgodosedda och är de allvarliga ska du inte ha hand om barn på flykt heller.

Kan du sätta ihop och kasta en Molotov-cocktail?

Kan en ukrainsk babushka irritera fienden så kan nog de flesta det... bara viljan finns.
Tveksamt, skulle nog tappa den i knät. Och inte se vad jag siktar på, men visst, laga mat kan jag,

Men visst, om min man vände ryggen till skulle jag kunna vara civil sköld. Sedan ska man inte underskatta värdet av ukrainska kvinnor i svenska tv soffor, det skulle nog vara mitt första drag.

Jag hoppas verkligen att så få barn som möjligt tvingas lämna sina BÅDA föräldrar och samtliga släktingar/vuxna vänner för att fly med främlingar. Oavsett var kriget pågår.

Krig är extremt traumatiserande, att som barn totalt ryckas upp från sin familj är också traumatiserande.
Det är ju därför kvinnor får fly

Jag räknar kallt med att inte kunna få min medicin i händelse av en allvarlig konflikt på vårt territorium. Det får gå ändå. Jag kommer ju inte att dö direkt utan den, värre med de som behöver insulin.
Prestationsförmågan kan ju försämras radikalt, det är jag mest orolig för, har inte jag linser/glasögon är jag typ blind (och ovan vid det). Sedan behöver jag medicin också, men som du säger, det går ju ändå. Det absolut enda jag skulle kunna göra är att laga mat, det kan jag i sömnen i ett mörkt rum.

Om du är på flykt kan du nog inte räkna med att få ev hälsoproblem tillgodosedda och är de allvarliga ska du inte ha hand om barn på flykt heller.
Det skulle nog gå på flykt, iaf om det är någon annan vuxen med som leder vägen. (Synen är jag mest orolig för). Så allt med vapen bör jag inte anförtros.

@Sesca civilsamhället ska upprätthållas så gott det går även om ett land befinner sig i krig.

Även den som inte jobbar idag kan räkna med att staten tilldelar en någon form av uppgift ifall krig skulle utbryta.

Under första och andra världskriget skötte kvinnorna om männens jobb då männen var vid fronten.

Dessutom lär det finnas en massa uppgifter i krigstid som inte finns idag. Typ trolla på nätet i hemlandet och andra länder för att skapa opinion för "vår sak", sprida saklig information till medborgare, transportera material, sortera grejer, allt möjligt som jag inte känner till men som det garanterat finns planer för.

Ursäkta men jag blir provocerad av folk som säger att de flyr direkt som fara hotar. VART tänker ni som tänker så fly då? Vilka länder tänker ni att kanske står utanför en sådan konflikt, vart kommer det att vara rimligt att ta sig (hint: flyg lär vara svårt).

@Sesca civilsamhället ska upprätthållas så gott det går även om ett land befinner sig i krig.

Även den som inte jobbar idag kan räkna med att staten tilldelar en någon form av uppgift ifall krig skulle utbryta.

Under första och andra världskriget skötte kvinnorna om männens jobb då männen var vid fronten.

Dessutom lär det finnas en massa uppgifter i krigstid som inte finns idag. Typ trolla på nätet i hemlandet och andra länder för att skapa opinion för "vår sak", sprida saklig information till medborgare, transportera material, sortera grejer, allt möjligt som jag inte känner till men som det garanterat finns planer för.

Ursäkta men jag blir provocerad av folk som säger att de flyr direkt som fara hotar. VART tänker ni som tänker så fly då? Vilka länder tänker ni att kanske står utanför en sådan konflikt, vart kommer det att vara rimligt att ta sig (hint: flyg lär vara svårt).

Man kan göra mycket nytta utanför landet också. Trolla på nätet går bättre om elen fungerar. Intervjuer i tv-soffa likaså.

Jag skulle väl ta bil så långt det gick och gå sedan, vart bero helt på konflikten. Sedan skulle jag ta mig till land där jag har kontakter och vara en stackars svenska som skapar opinion. Tror nog att jag gör bäst nytta så.

Går det inte att fly, eller är meningslöst eftersom det är fullt världskrig så skulle jag försöka förse folk med mat, det är den enda vettiga styrka jag kan komma på.

Man kan göra mycket nytta utanför landet också. Trolla på nätet går bättre om elen fungerar. Intervjuer i tv-soffa likaså.

Jag skulle väl ta bil så långt det gick och gå sedan, vart bero helt på konflikten. Sedan skulle jag ta mig till land där jag har kontakter och vara en stackars svenska som skapar opinion. Tror nog att jag gör bäst nytta så.

Går det inte att fly, eller är meningslöst eftersom det är fullt världskrig så skulle jag försöka förse folk med mat, det är den enda vettiga styrka jag kan komma på.
Ja huvudsaken att du är trygg och har hög livskvalitet så. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat