Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som inte är lika trög som mig som kan förklara lite mer vad detta betyder?

Särskilt det sista stycket, vad menar han Lavrov egentligen?
Vad han menar med andra omgången av samtal?
Kanske efterföljaren till första omgången av samtal länderna emellan, som hölls i Gomel, Belarus för ett par dar se'n?

”Ryska trupper har intagit den strategiskt viktiga staden Cherson i södra Ukraina, uppger ukrainska tjänstemän, enligt The New York Times.
Det är första gången som en storstaden kommit under rysk kontroll sedan den storskaliga invasionen inleddes för snart en vecka sedan.
Det finns ingen ukrainsk armé här, säger Chersons borgmästare, Igor Kolykhaev, i en intervju enligt tidningen.
Han uppger även att staden omringats.”Källa: SVT

:cry::cry::cry:

Den där typen av uppgifter har både spridits och dementerats flera gånger de senaste dagarna, det finns sällan möjlighet att verifiera om det är sant förrän långt efteråt.

I fallet med Cherson dementerades det tex från Ukrainska myndigheter tidigare i dag. Hur läget är exakt nu gör vi nog bäst i att låta bli att spekulera i.

Det är ju bara för att försöka rädda sitt eget skinn, men om det skänks pengar till att hjälpa, så är ju det bättre än inget. https://www.svt.se/sport/fotboll/roman-abramovitj-saljer-chelsea

Det säger ändå en del om hur han ser på Putin, ett sådant agerande verkar nog betydligt mer självklart för oss än det gör på andra sidan. (Jag tänker mig även att oligarkerna knappast kan vara några stora moderslandsideologer? I så fall hade de väl knappast skott sig så på landets bekostnad...? 🤔)

Vad han menar med andra omgången av samtal?
Kanske efterföljaren till första omgången av samtal länderna emellan, som hölls i Gomel, Belarus för ett par dar se'n?
Så trög är jag inte. Men att de erkänner Zelenskij som landets ledare, har de gjort det förut eller är det någon slags helomvändning?

Ryssarna som sitter fast i konvojen har tydligen mat för tre dagar, så maten borde vara slut nu.
och vad jag förstår så går det åt mycket bränsle i onödan.
Vilket fall vi har inga säkra källor eller info som är pålitliga.

Någon som inte är lika trög som mig som kan förklara lite mer vad detta betyder?

Särskilt det sista stycket, vad menar han Lavrov egentligen?
Borde se mer sammanhang (och gillar inte kvällspressen för deras "allt ska läggas UT NUUU-journalistik" gör att det blir konstigt och obegripligt ibland, såsom nu när man inte har bakgrund) men här är de ryska kraven:

Russian president had set out his demands for Ukraine that would need to be met before any possible settlement.

1) Moscow demanded a neutral status for Ukraine, as well as what it termed the 2) demilitarization and 3) "de-nazifiation" of Ukraine, and the 4) recognition of Russian control over Crimea, the Ukrainian peninsula seized by Russia in 2014.

"Russia is open to talks with representatives of Ukraine and expects the [talks] to lead to the desired results," the statement from Moscow added. (min numrering).

Jag tolkar det som att putin vill byta ut den ukrainska statsledningen (3), nedrusta (2), se till så att Ukraina inte ansluter sig till västliga allianser såsom Nato eller EU (1) och att Ryssland får besittning över Krimhalvön som de ockuperat sedan 2014 (4).
— i och för sig är ca 60 % av befolkningen på Krim rysktalande men de ser sig själva som ukrainier och icke ryssar när det gäller etniciteten.

Borde se mer sammanhang (och gillar inte kvällspressen för deras "allt ska läggas UT NUUU-journalistik" gör att det blir konstigt och obegripligt ibland, såsom nu när man inte har bakgrund) men här är de ryska kraven:

Russian president had set out his demands for Ukraine that would need to be met before any possible settlement.

1) Moscow demanded a neutral status for Ukraine, as well as what it termed the 2) demilitarization and 3) "de-nazifiation" of Ukraine, and the 4) recognition of Russian control over Crimea, the Ukrainian peninsula seized by Russia in 2014.

"Russia is open to talks with representatives of Ukraine and expects the [talks] to lead to the desired results," the statement from Moscow added. (min numrering).

Jag tolkar det som att putin vill byta ut den ukrainska statsledningen (3), nedrusta (2), se till så att Ukraina inte ansluter sig till västliga allianser såsom Nato eller EU (1) och att Ryssland får besittning över Krimhalvön som de ockuperat sedan 2014 (4).
— i och för sig är ca 60 % av befolkningen på Krim rysktalande men de ser sig själva som ukrainier och icke ryssar när det gäller etniciteten.
ryssarna vill ha full kontroll över ukraina och möjligen göra det till en belarus stat.

ryssarna vill ha full kontroll över ukraina och möjligen göra det till en belarus stat.
Det är inte vad som sagts inför samtalen.
Om du har annan information tar jag gärna emot en källa.

Om detta är din egen åsikt eller spekulation kan du gärna skriva det.

Ändrar: i och för sig: ja i och med att de vill byta ut statsledningen kan man tolka det som att de vill ha full kontroll över landet.
Men nu blir det en rätt akademisk diskussion här och jag ska sova.

Kom på nu att därifrån de ryska flygen skickas till Gotland (Kaliningrad), var ju faktiskt svenskt en stund där på 1700-talet. Så kanske ska vi ta tillbaka den biten då, om Ryssland nu vill börja dra tillbaka tiden. Och så kan vi ge Belarus till Litauen enligt samma princip. Något jag ska skicka som förslag till fredssamtalen kanske?:D

Detta ska vara Holocaust survivors ännu en gång i skyddskällare..!
Enligt en kommentar: "They’re stating what year they were born in, all in Kyiv and how their parents were slaughtered at Babin Yar. Then they say the same thing has happened today. They tell Putin to get out of Kyiv, take his army and go. All they want is peace" 😭

Tänkte på flera inlägg som skrivits här att man är glad att de äldre som genomgått det förut inte finns kvar. Och så ser man detta ... 💔
Möjligen fejkat men nej, jag tror inte det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat