Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg ett foto på en rysk soldat som ska ha lagt ned vapen och ukrainare som gav honom te, mat och hjälpte honom ringa videosamtal till sin mamma i Ryssland. (Jag vill dock inte lägga upp fotot eller en länk, tänker att det kan bli farligt med även bara ett foto.)

Jag förstår att detta är en slags taktik från Ukrainas sida men det är en taktik genom medmänsklighet och värme. Trots vad dessa soldater har och kan göra mot dem så använder de fortfarande denna taktik 😭 Jag beundrar dem så!

Nu var det väl iofs så att det var en mycket liten majoritet för att inte godkänna exporten så det var med andra ord väldigt få som behövde övertalas. Det var ju långt ifrån hela partiet som stod bakom galenskapen att lämna Ukraina åt sig själva.

Men deras ekonomipolitiske talesperson hann säga det offentligt innan de nu ändrade sig. Det tyder inte på ett parti som har någon större enighet eller ordning (jag utgår ifrån att partiledaren har koll på vad som sägs av partiets officiella talespersoner, speciellt i sådana här viktiga frågor).

Det är det sista jag säger om det här för att inrikespolitiken inte ska ta över tråden (plus att jag är egentligen inte intresserad av att diskutera det).

Apropå Rysslands stående kolonner, läste att det finns ryska trupper som medvetet gjort hål i deras fordons bensintankar, antagligen för att slippa strider. Kolonnerna kan ju stå stilla pga dessa fordon.

Tycker synd om de ryska soldaterna, påminner lite om ww2 där de blev liksom skjutna oavsett om de gick framåt eller bakåt. Men hoppas ändå att det ska leda till något, om alltför många soldater backar - inte kan väl Putin skjuta dem alla? Han skulle nog vilja det men jag undrar om det är genomförbart.

Nu var det väl iofs så att det var en mycket liten majoritet för att inte godkänna exporten så det var med andra ord väldigt få som behövde övertalas. Det var ju långt ifrån hela partiet som stod bakom galenskapen att lämna Ukraina åt sig själva.
Värre är väl deras beslut i EU att inte fördöma Putins krig, för att man fått för sig att EU försöker tvinga oss med i nato.

Tyvärr låst artikel men enligt den som länkade till artikeln så ska det vara drygt 400 svenskar som anmält sig till Ukrainas "främlingsarmé".
https://www.svd.se/hundratals-svenska-frivilliga-till-ukraina
Bland kommentarerna till den som länkade så finns svar om några hundra från andra länder också. Jag gissar på att de som anmält sig har vissa kompetenser som gör dem passande till detta.
Så om alla åker dit så kan det bli betydande 🤞

https://eu.vansterpartiet.se/2022/03/01/all-solidaritet-med-ukraina-nej-till-nato/

FMyMkjIXoAMe2RN

För dem som vill veta mer.

Jag såg ett foto på en rysk soldat som ska ha lagt ned vapen och ukrainare som gav honom te, mat och hjälpte honom ringa videosamtal till sin mamma i Ryssland. (Jag vill dock inte lägga upp fotot eller en länk, tänker att det kan bli farligt med även bara ett foto.)

Jag förstår att detta är en slags taktik från Ukrainas sida men det är en taktik genom medmänsklighet och värme. Trots vad dessa soldater har och kan göra mot dem så använder de fortfarande denna taktik 😭 Jag beundrar dem så!
Jag kan tycka att några i tråden borde fundera lite mer på om vissa saker från båda sidor verkligen är sanning eller om det möjligen skulle kunna vara sådant som spridits trots att det kanske inte hänt även om man kanske önskar att det hänt.
Krigets första offer...

Jag kan tycka att några i tråden borde fundera lite mer på om vissa saker från båda sidor verkligen är sanning eller om det möjligen skulle kunna vara sådant som spridits trots att det kanske inte hänt även om man kanske önskar att det hänt.
Krigets första offer...

Jättebra att tänka på att det är flera sidor och människor i denna konflikt som inte nödvändigtvis sprider sanning just nu. Idag gjordes en intervju i SvT (tror jag det var) med en representant för Europadomstolen (tror jag det var). Eftersom deras hemsida är helt obegriplig att navigera lyckas jag inte hitta klippet som var del av deras morgonrapportering idag, men hur som helst betonade han verkligen vikten av att minnas att det vi tror vi vet nu inte nödvändigtvis är sanningen. Troligtvis kommer det både riktiga och felaktiga rapporteringar från alla håll nu, och därför bör man vara återhållsam med att dra slutsatser. Det gäller även för de länkar och den information vi väljer att dela.

Jag frågade min far (som är en supernörd på det mesta runt militärhistoria och teknik/mekanik) om det var Antonoven som har landat i Sverige förr man sprängt i Kyiv, och som svar fick jag att a: det var inte den Antonoven och b: just ockupationskrig går nästan aldrig vägen just för att den som blir ockuperad har tillgång till förnödenheter och annat på nära håll medan den som invarderar ofta får problem med tillförseln, för att inte tala om de stridandes moral när utmattning och annat sätter in. Lägg därtill att det tycks som att många av de ryska trupperna har fått en helt annan bild av vad som pågår än vad den allmänna uppfattningen är, så har de inte en lätt situation att navigera.

En sidenote är att jag har läst lite memoarer från östfronten i WWII och just tongångarna i att soldaterna inte vet vad de skickas in i är väldigt bekanta. Man sa till trupperna att det fanns få fiender, att de var demoraliserade, inte hade kläder och proviant och vapen, absolut inga tanks, och sen skickade man in pojkarna i ett område till en fiende som visst hade tanks och artilleri, och hoppade på det bästa.

Ytterligare sidenote, men; jo, Mriya har varit på Arlanda. Det var så stor happening att det finns flera tidningsartiklar att läsa om det. Ett flygplan är ju tekniskt sett en skitsak i sammanhanget, men det är ändå så ironiskt att hon skulle stryka med i första vändan.

(För den som inte är så flygnördig var världens största flygplan, det enda som någonsin byggts i sitt slag, en ukrainsk stolthet och namnet Mriya betyder "hopp". ❤️)

I övrigt är väl alla försvarexperter eniga med din far; det är fruktansvärt svårt att hålla en funktionsduglig logistik i fält i fientligt land, även för en välorganiserad krigsmakt. Det borde vara ännu svårare när man som Ryssland baserar så mycket på sin numerär.

Ytterligare sidenote, men; jo, Mriya har varit på Arlanda. Det var så stor happening att det finns flera tidningsartiklar att läsa om det. Ett flygplan är ju tekniskt sett en skitsak i sammanhanget, men det är ändå så ironiskt att hon skulle stryka med i första vändan.

(För den som inte är så flygnördig var världens största flygplan, det enda som någonsin byggts i sitt slag, en ukrainsk stolthet och namnet Mriya betyder "hopp". ❤️)

I övrigt är väl alla försvarexperter eniga med din far; det är fruktansvärt svårt att hålla en funktionsduglig logistik i fält i fientligt land, även för en välorganiserad krigsmakt. Det borde vara ännu svårare när man som Ryssland baserar så mycket på sin numerär.

Det är inte Arlanda jag tänker på, och tänkte att jag kanske inte skall skriva ut vart den landat eftersom jag inte vet för vilka syften den använts. Men coolt att veta att också AN-225 har besökt Sverige :) Har kollat på lite videor av den och det är mäktigt när den lyfte...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat