Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sak jag funderat lite över är: Hade världen varit like snabb att enas mot en annan stormakt, om denna gjort vad Ryssland nu gör? Det var ingen nu som var förvånad över att det var just Ryssland som attackerade sin grannstat, men hade det varit ett så unisont och starkt fördömande om ett annat stort Europeiskt land gått in i en av sina forna kolonier, till exempel? Eller USA in i valfritt område?
Nej, det hade inte setts på med blida ögon kanske men inte varit en särskilt stor grej i övrigt.

En sak jag funderat lite över är: Hade världen varit like snabb att enas mot en annan stormakt, om denna gjort vad Ryssland nu gör? Det var ingen nu som var förvånad över att det var just Ryssland som attackerade sin grannstat, men hade det varit ett så unisont och starkt fördömande om ett annat stort Europeiskt land gått in i en av sina forna kolonier, till exempel? Eller USA in i valfritt område?

Nej.

Rent krasst kostar det inte oss så mycket att hjälpa Ukraina... plus att vi tjänar på det, sas. Jag har inga illusioner om att vi är så fantastiskt ädla, det mesta en nation företar sig är i sitt egna intresse. Om det intresset råkar komma andra till nytta så är det bra.

Tar Kina Taiwan kommer det inte alls att bli samma uppslutning, speciellt inte ifrån EU.

Jag frågade min far (som är en supernörd på det mesta runt militärhistoria och teknik/mekanik) om det var Antonoven som har landat i Sverige förr man sprängt i Kyiv, och som svar fick jag att a: det var inte den Antonoven och b: just ockupationskrig går nästan aldrig vägen just för att den som blir ockuperad har tillgång till förnödenheter och annat på nära håll medan den som invarderar ofta får problem med tillförseln, för att inte tala om de stridandes moral när utmattning och annat sätter in. Lägg därtill att det tycks som att många av de ryska trupperna har fått en helt annan bild av vad som pågår än vad den allmänna uppfattningen är, så har de inte en lätt situation att navigera.

En sidenote är att jag har läst lite memoarer från östfronten i WWII och just tongångarna i att soldaterna inte vet vad de skickas in i är väldigt bekanta. Man sa till trupperna att det fanns få fiender, att de var demoraliserade, inte hade kläder och proviant och vapen, absolut inga tanks, och sen skickade man in pojkarna i ett område till en fiende som visst hade tanks och artilleri, och hoppade på det bästa.

Tysklands attack på Polen och sedan Sovjet är helt gräslig ur militär synvinkel. Senare under vintern kom ju ryska soldater att vara förvånade när de undersökte döda tyska soldater - de hade bara sommaruniformer (aldrig underskatta General Vinter!).

Plus att Polen bet ifrån bra även om de inte hade en chans :heart

Sedan ska vi vara tacksamma för att Hitler startade kriget för tidigt innan de var fullt redo (det var egentligen meningen att det skulle ske flera år senare). Hade han gjort det hade vi nog pratat tyska här.

Edit: Och tvåfrontskrig... aldrig en bra idé.

Tysklands attack på Polen och sedan Sovjet är helt gräslig ur militär synvinkel. Senare under vintern kom ju ryska soldater att vara förvånade när de undersökte döda tyska soldater - de hade bara sommaruniformer (aldrig underskatta General Vinter!).

Plus att Polen bet ifrån bra även om de inte hade en chans :heart

Sedan ska vi vara tacksamma för att Hitler startade kriget för tidigt innan de var fullt redo (det var egentligen meningen att det skulle ske flera år senare). Hade han gjort det hade vi nog pratat tyska här.

Edit: Och tvåfrontskrig... aldrig en bra idé.

Och edit 2: Där svek resten av Europa Polen ordentligt. Jag är glad att vi inte gjort det misstaget gällande Ukraina.

Och edit 2: Där svek resten av Europa Polen ordentligt. Jag är glad att vi inte gjort det misstaget gällande Ukraina.

Man kan hävda att Europa svek redan när Hitler tvingade till sig Österrike, och förmodligen därtill när han tvingade till sig Sudetenland från Tjeckoslovakien. I högsta grad när han tvingade till sig Klaipeda från Litauen. Man ville helt enkelt inte ha krig.

Man kan hävda att Europa svek redan när Hitler tvingade till sig Österrike, och förmodligen därtill när han tvingade till sig Sudetenland från Tjeckoslovakien. I högsta grad när han tvingade till sig Klaipeda från Litauen. Man ville helt enkelt inte ha krig.
Ett ypperligt exempel på varför det inte går att se åt ena hållet när Ryssland får härja fritt i Syrien m.m. och sen tro att de inte tänker försöka på annat håll också. Jag är faktiskt lite förvånad över våra ledares tidigare naivitet.

Tror jag inte. Nästa steg är en korridor till enklaven kalingrad , Gotland och Åland, Sverige med mål västkusten och Norrland, Finland. Sen är Östersjön ett innanhav,Ryssland har atlantgräns och murmansk har tryggad utfart. EU kommer att vara inringat norrut.
Murmansk har tryggad utfart redan idag, de får inget förändrat läge med det du beskriver.

Korridor till enklaven Kalingrad - ja, eftersom detta inbegriper de tre baltiska staterna.
Och med det också Gotland.
Men inte mer än så, önder en överskådlig framtid - det är min absoluta uppfattning.

Men ju längre det går dåligt i Ukraina, desto längre bort kommer också risken för en aggression som ovan. Det är inte alls taget ur luften att säga att "Ukraina krigar just nu i förlängningen FÖR vårt Gotland.

Jag tror at reaktionen följer närhetsprincipen.
Ponera att Frankrike börjat ta Saar och Schwartzwald av Tyskland - eller att ett USA styrt av Donald Trump skulle försökt att annektera Grönland (det var ju faktiskt uppe på tapeten..!),
tror du verkligen att det inte skulle blivit mer än ljumma protester av de närmast berörda?

Jag tror at reaktionen följer närhetsprincipen.
Ponera att Frankrike börjat ta Saar och Schwartzwald av Tyskland - eller att ett USA styrt av Donald Trump skulle försökt att annektera Grönland (det var ju faktiskt uppe på tapeten..!),
tror du verkligen att det inte skulle blivit mer än ljumma protester av de närmast berörda?
Förmodligen skulle det blivit stora reaktioner på dina exempel. Men är närhetsprincipen den enda faktorn som gör detta krig så världsintressant?

Förmodligen skulle det blivit stora reaktioner på dina exempel. Men är närhetsprincipen den enda faktorn som gör detta krig så världsintressant?
Det är inte så världsintressant om du kikar vad folken i Latinamerika eller Sydostasien matas med.

Här är t.ex en stor demonstration i Bangkok, utanför den ryska ambassaden.
Många på bilden. Men inte är det lokalbefolkningen som demonstrerar.

https://www.voanews.com/a/6462110.html

Nej, definitivt inte bara närhet. Inga andra länder har sedan WW2 hotat vitt och brett, och dessutom åtminstone teoretiskt haft möjlighet att verkställa hoten. Givetvis blir reaktionen större än när något "bara händer andra". Jag är förvånad att inte reaktionerna i Sverige är ännu kraftigare, men vi kanske är så fredsskadade av att ha kunnat smita under radarn?

Folk verkar ju bli väldigt rädda av ordet "kärnvapen" (onödigt rädda, om du frågar mig, kärnvapen har främst psykologiska fördelar), men samtidigt inte vara beredda att ta speciellt mycket obekvämlighet för att skydda oss?

Nej, definitivt inte bara närhet. Inga andra länder har sedan WW2 hotat vitt och brett, och dessutom åtminstone teoretiskt haft möjlighet att verkställa hoten. Givetvis blir reaktionen större än när något "bara händer andra". Jag är förvånad att inte reaktionerna i Sverige är ännu kraftigare, men vi kanske är så fredsskadade av att ha kunnat smita under radarn?

Jag tror det är en kombination av att vi haft det "för bra" för länge (vilket givetvis är bra för oss) samt en totalt undermålig historieundervisning i så där en 35 år.

Finland som led under och fortfarande kommer ihåg andra världskriget har en helt annan inställning hos gemene man. Det ligger isande mycket i "Sverige kommer att försvara sig - till sista finne".

Edit: Jag är heller inte speciellt rädd för kärnvapen i dagsläget... konventionella vapen känns mycket otrevligare just nu.

Jag tror det är en kombination av att vi haft det "för bra" för länge (vilket givetvis är bra för oss) samt en totalt undermålig historieundervisning i så där en 35 år.

Finland som led under och fortfarande kommer ihåg andra världskriget har en helt annan inställning hos gemene man. Det ligger isande mycket i "Sverige kommer att försvara sig - till sista finne".
Ja usch. Jag är rädd på riktigt. Jag är glad att så många krigsveteraner har hunnit dö. Detär för hemskt att de ska gå igenom allt igen.

Ni har verkligen anledning att vara oroliga. Kajkar det ur rejält i Ryssland och spiller över åt alla håll och kanter blir det inte roligt att vara Finland :heart

Edit: Eller Baltikum :(
Nä precis. Tack och lov bor jag själv inte i någon storstad och har tänkt stanna där med hundarna tills... Ja...

Men mest rädd är jag för atombomb. Då är vi nog alla lika illa ute.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat