Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skicka till Ansvarig Utgivare.
Det är chefredaktör och chefredaktör får så många mejl om allt från vilka serier som ingår i tidningen till sakliga mejl att om man vill ha en förändring är det bästa att gå en nivå längre ner.

Chefredaktör jobbar i de allra flesta fall inte operativt. Chefredaktör drar upp linjer "så här tycker vi" /"det här gör vi" och har förstås det yttersta ansvaret men de snabba besluten i vardagen tas av andra chefer.

Det är precis som inom vilket företag som helst: om man vill att Ica ska ändra en viss grej: ja det går att vända sig till deras vd men det går lika bra att faktiskt vända sig direkt till den person som faktiskt arbetar med frågan i vardagen.

Men nu är det OT igen.

Detta var ang rika ryssar med luddigt ägda fastigheter i London! På P1 där de pratade om att Storbritannien skulle göra något åt denna möjlighet. Alltså ett helt normalt demokratiskt land säljer alltså EU-medlemskap?

Ska se om jag kan länka senare. Hörde i bilen på väg till stallet.
Men det här är väl snarare att ryssar i många år mer eller mindre tvättar pengar genom att köpa dyra fastigheter och göra investeringar i Storbritannien. Man talar om Londongrad av en anledning.

Det är inte det samma som att Storbritannien erbjuder dessa personer medborgarskap. Men däremot kanske UK inte varit jättejättenoga med att kolla varifrån pengarna kommer och vem som köper fastigheter t.ex.

I bankvärlden finns det sedan många år regler om att banken måste göra "know your customer" - kontroller SAMT veta varifrån kunden fått sina medel.

Från Financial Times:

"
London’s relationship with Moscow’s oligarchs endures not through the City’s capital markets, where Russia’s companies have weaned themselves off its pools of equity and debt. Instead it persists through property via the homes of Hampstead and Highgate, the art dealers of Mayfair and the country’s network of elite public schools.

Targeting London’s overseas-owned property, as the government plans, is therefore a sensible enough step. And the first step to targeting property is knowing who owns it."

Är det i Storbritannien, borde det inte röra sig om EU-medlemskap åtminstone. Men fenomenet att ryssar köper sig medborgarskap är inget nytt, och har fått kritik i många år.

Men det här är väl snarare att ryssar i många år mer eller mindre tvättar pengar genom att köpa dyra fastigheter och göra investeringar i Storbritannien. Man talar om Londongrad av en anledning.

Det är inte det samma som att Storbritannien erbjuder dessa personer medborgarskap. Men däremot kanske UK inte varit jättejättenoga med att kolla varifrån pengarna kommer och vem som köper fastigheter t.ex.

I bankvärlden finns det sedan många år regler om att banken måste göra "know your customer" - kontroller SAMT veta varifrån kunden fått sina medel.

Från Financial Times:

"
London’s relationship with Moscow’s oligarchs endures not through the City’s capital markets, where Russia’s companies have weaned themselves off its pools of equity and debt. Instead it persists through property via the homes of Hampstead and Highgate, the art dealers of Mayfair and the country’s network of elite public schools.

Targeting London’s overseas-owned property, as the government plans, is therefore a sensible enough step. And the first step to targeting property is knowing who owns it."

Jag kan fortfarande inte länka från denna jävla skittelefon. Gyllene visum handlade det om i London som de fått genom att investera minst 2 miljoner pund på den brittiska marknaden. Publicerat ett klipp om det idag 05.56 på SR.se.

Sorry för missförståndet! Tack för era förtydliganden :)

Kharkiv
FMy8ERbXIAE6YNl

Detta är skrämmande likt en del foton från ww2. All förstörelse..! Även om Ukraina vinner så kommer det att ta mycket tid och arbete att återhämta sig :cry:

Malta har gjort det, även Grekland i viss mån. Och i UK kunde du köpa ett slags permanent uppehållstillstånd om du visade att du inte behövde arbeta för att försörja dig, eg, oligarker och andra miljonärer.

Sa kallat "investment visa" ... Det kan man "kopa" genom att investera en bestamd summa (har i USA var det en halv million US dollar for nagra ar sedan).

Kharkiv
FMy8ERbXIAE6YNl

Detta är skrämmande likt en del foton från ww2. All förstörelse..! Även om Ukraina vinner så kommer det att ta mycket tid och arbete att återhämta sig :cry:
Ja och så fina så fina uppbyggda städer som nu förstörs. Inte bara människor och djur som skadas utan allt runtomkring och det är så sorgligt när man ser hur det börjar se ut. Kollade på före och efterbilder på Aleppo. Hoppas nu att det inte blir så i Ukrainas större städer. Helt förstört :(

Till en lite mer positiv nyhet, kanske: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a7BGzL/enorm-militarkonvoj-star-still-norr-om-kiev
Stillastående konvojer med soppatorsk tycker jag känns bra i det här läget. Hoppas det stämmer.

Ja, den har stått still så länge nu att den mest känns övergiven.

Vi får hoppas den är strandad. Tyvärr finns det ju ett annat scenario om de lyckas få fart på den igen: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/overstelojtnant-kiev-kan-bli-ett-nytt-groznyj-eller-aleppo

Kan vi inte skicka dit några Archer?! :arghh:

OM Ryssland vinner, hur kommer det bli då, kommer väst försöka störta en rysk regering i Ukraina? Då blir det (väl?) ändå en ännu större konflikt/krig? Och i så fall kan ju alla länder lika gärna hjälpa Ukraina i striderna nu? Eller tänker jag helt fel?

OM Ryssland vinner, hur kommer det bli då, kommer väst försöka störta en rysk regering i Ukraina? Då blir det (väl?) ändå en ännu större konflikt/krig? Och i så fall kan ju alla länder lika gärna hjälpa Ukraina i striderna nu? Eller tänker jag helt fel?
Det tror jag inte.
Däremot kommer sanktionerna förbli fullständiga från västs sida mot allt ryskt inom alla områden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka