Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ryssland har ju mer eller mindre författat det moderna operationskonceptet. Ett koncept som visat sig fungera väldigt bra. De har utvecklat konceptet med reflexiv kontroll till fulländning och har psyops-kapacitet som inte står någon efter. Därför känns det som om hela den här, än så länge, amatörmässigt genomförda operationen som kostar tustentals ryska liv bara är upptakten till något annat. Är de här så här dåliga eller går vi bara i fällan? Är det bara uppspelning inför att faktiskt använda kärnvapen innan man tar tillbaka landvägen till Kaliningrad? Eller är det resultatet av en maktgalen despot med kontrollbehov har detaljstyrt planeringen? Eller sitter armén på tvären och vill inte alls invadera Ukraina? Genomförandet leder till så många frågor.

Eller en kombination av att Shoigu inte gjort något som helst för att hantera bristerna, mer rädd om sin egen karriär än något annat, tillsammans med en fullständigt utbredd korruption så farsartad att man i princip rullar fram kulisser av papier maché i paraderna igen?

Om ens hälften av det som snappats upp stämmer så är det ju värre än någon manusförfattare någonsin kunnat komma upp med?
*Läckan* om den "slutgiltiga lösningen" från Ria Novosti, soldater som lämnar sin utrustning till civilister och går "hem", rysk radiotrafik på öppna kanaler, avbruten landstigning vid Odesa idag (påstås vara myteri, jag har ingen källa som kan bekräfta åt varken ena eller andra hållet), Putin vid sitt enorma bord...?

På andra sidan ukrainska tanter med solrosfrön, bönder som kapar stridsvagnar, folk som bär ut minor ur trädgården med morgonciggen i munnen, och en president som levererar briljanta one-liners?

Givetvis ska man inte glömma tragedin och det vidriga i att tex massförstörelsevapen används mot civila och att, vad det verkar, ryssland skickar outbildade pojkar som inte ens vet att det är krig. Det är bara så fruktansvärt märkligt alltihop.

Eller en kombination av att Shoigu inte gjort något som helst för att hantera bristerna, mer rädd om sin egen karriär än något annat, tillsammans med en fullständigt utbredd korruption så farsartad att man i princip rullar fram kulisser av papier maché i paraderna igen?

Om ens hälften av det som snappats upp stämmer så är det ju värre än någon manusförfattare någonsin kunnat komma upp med?
*Läckan* om den "slutgiltiga lösningen" från Ria Novosti, soldater som lämnar sin utrustning till civilister och går "hem", rysk radiotrafik på öppna kanaler, avbruten landstigning vid Odesa idag (påstås vara myteri, jag har ingen källa som kan bekräfta åt varken ena eller andra hållet), Putin vid sitt enorma bord...?

På andra sidan ukrainska tanter med solrosfrön, bönder som kapar stridsvagnar, folk som bär ut minor ur trädgården med morgonciggen i munnen, och en president som levererar briljanta one-liners?

Givetvis ska man inte glömma tragedin och det vidriga i att tex massförstörelsevapen används mot civila och att, vad det verkar, ryssland skickar outbildade pojkar som inte ens vet att det är krig. Det är bara så fruktansvärt märkligt alltihop.
Jag sitter bredvid dig, och bara gapar.

Här har jag lagt ett liv på att vara orolig för den ryska björnen och det han nu bitvis producerar framför ögonen på oss kunde inte ens Benny Hill eller Tommy Cooper hitta på.

Sedan kan man ju diskutera hur smart det var av nyhetsuppläsarna att direkt efter talet prata om hur svenska försvaret ser ut och vilka brister det har. 🤦‍♀️ Trots M.A ord om att INTE sprida information om försvaret eftersom det kan spridas tillfel person.

Men herregud, vad är det för stackars utrikesreporter de har släpat in på SVT och förstår de inte vilken oro de ställer till med genom att låta någon som uppenbarligen inte har en susning om vad hon pratar om kommentera så allvarliga uppgifter? (Inget ont om tjejen ifråga, hon tycker säkert det är lika jobbigt att gissa i studion som jag tycker det är att se det, men kommentera militär aktivitet borde hon verkligen inte göra!)

(MA tycker jag höll sig välformulerad och tydlig. Vi kunde nog haft sämre politiker överst på pallen i en kris.)

/Återgår till att inte titta på TV.

Sedan kan man ju diskutera hur smart det var av nyhetsuppläsarna att direkt efter talet prata om hur svenska försvaret ser ut och vilka brister det har. 🤦‍♀️ Trots M.A ord om att INTE sprida information om försvaret eftersom det kan spridas tillfel person.
Fast dom bristerna känns ju som att även ryssarna vet om redan. Är snarare truppförflyttningar och sånt det syftas på.

1646163379799.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat