Som @Jeffery skriver; Ukraina har bra drönare och har haft god framgång med att slå ut eller stoppa hela konvojer iom att ryssarna är tvungna att hålla sig till vägar i dagsläget, och dessutom har riktigt dålig transportdisciplin. Att det står fordon i långa rader är alltså inget jag nödvändigtvis skulle se som alarmerande. Effektiviteten i att använda Bayraktar talar helt klart för att Sverige också borde ha ett drönarupplägg.
Det trillar in mer och mer rapporter om unga ryssar, 18-19 år, som försöker få tag på mamma och förklarar hur lurade de är och hur fruktansvärd situationen är. Många överlämnar sig frivilligt (och många blir dödade av de egna när de försöker desertera).
Jag vet inte om det varit uppe i tråden tidigare, men Ukrainas försvar har gått ut med att desertörer får (rätt rejält) betalt och kommer bli bra behandlade, och med tanke på hur stridsmoralen ser ut i ryska trupper kan det vara ett effektivt sätt att skona liv på båda sidor!
Lite, lite hopp finns för den utveckling jag hoppades på innan - att det blir stora problem att anfalla och mörda ett broderfolk när narrativet från Moskva kraschar mot verkligheten. Jag hoppas att dessa desertörer, både de som blir skjutna och de som klarar sig, blir lika hyllade som de som offrar sina liv för friheten på ukrainska sidan. Men fortfarande väldigt långt kvar och det är extremt svårt att veta vad som är rena påhitt och överdrifter från den ukrainska sidan för att visa på möjligheter och utvägar för desperata soldater som mår dåligt.