Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får mig att tänka på vad Michelle Obama sa i nån intervju (paraphrasing): "After spending a lot of time in the same room as all these powerful people, I can truly say, they're not that smart. Not that special."

Tror att många har en vilja att överskatta världsledare och diktatorer, att vilja tro att de som har mest makt i världen ändå är liiiite speciella/smarta/värdiga.

I fallet med Trump var jag mest chockad över att så många ville rösta fram honom. I fallet med Putin spelar ju folkets vilja ingen roll.

Såå många som länkar åt henne men hon bara slår ifrån sig. Det är nästan fascinerande hur man kan välja att vara så blind för sanningen. Speciellt när hon har familjen mitt i det!

Tyvärr hört exakt samma av en ryss som dessutom har mage att skylla på ukraina för att Ukraina provocerar fram krig genom att hota med att gå med i Nato och EU. Herregud vilket hjärntvättat folk.

Well. Ryss gift med svensk boendes i Sverige sedan många år, högutbildad. Fortfarande skyldig. Jag är impad av de som argumenterar emot. Själv sitter jag bara och gapar.

Nu har Aftonbladet en ny braskande rubrik som får det att låta som att Ryssland har släppt en atombomb. Blir så orolig av hur dom formulerar sig om det som händer i kriget men samtidigt känns det som att man får veta lite mer av dem eftersom de använder spetsigare formuleringar.

På en annan not så kommenterade jag på ett ryskt KHL-lag instagrampost för några timmar sedan och skrev att Ryssland borde sluta kriga med Ukraina. Jag trodde kommentaren skulle försvinna direkt men den ligger faktiskt kvar. Har fått 2 likes men ingen kommentar. Övriga kommentarer på inlägget är på ryska men jag tror inte det står något om Ukraina i dom.

Jag funderar i mitt stilla sinne vad som händer med de utomeuropeiska flyktingar som tagit sig till Ukraina. Vi har redan sett hur studenter från afrikanska länder utsatts för rasism när de försökt fly från landet

https://www.france24.com/en/europe/...ck-africans-stranded-at-ukraine-poland-border

Ukraina är ett av de mest liberala öststatsländer vad gäller mänskliga rättigheter, kvinnors frihet och hbtq+ rättigheter, men det är att sätta ribban mycket låg.

https://www.pewresearch.org/global/2020/06/25/global-divide-on-homosexuality-persists/

Och ja, naturligtvis är första impulsen att tillåta EU medlemskap för Ukraina men det finns skäl till att det tar lång tid innan länder kan bli medlemmar. Budgeten ska vara i någorlunda balans, lagstiftning vad gäller pressfrihet, ett självständigt rättsväsende, kvinnors rättigheter, hbtq+ rättigheter ska finnas på plats. Mänskliga rättigheter ska även vara inskrivna i landets lagar.

Jag är helt med på att stödja Ukraina på alla sätt vi kan, inklusive att skicka stridsmaterial men vill nog vänta och se vad gäller EU medlemskap. NATO däremot tänker jag inte uttala mig om eftersom Sverige inte är medlem i NATO och det är inte vår sak att kommentera.

Jag funderar i mitt stilla sinne vad som händer med de utomeuropeiska flyktingar som tagit sig till Ukraina. Vi har redan sett hur studenter från afrikanska länder utsatts för rasism när de försökt fly från landet

https://www.france24.com/en/europe/...ck-africans-stranded-at-ukraine-poland-border

Ukraina är ett av de mest liberala öststatsländer vad gäller mänskliga rättigheter, kvinnors frihet och hbtq+ rättigheter, men det är att sätta ribban mycket låg.

https://www.pewresearch.org/global/2020/06/25/global-divide-on-homosexuality-persists/

Och ja, naturligtvis är första impulsen att tillåta EU medlemskap för Ukraina men det finns skäl till att det tar lång tid innan länder kan bli medlemmar. Budgeten ska vara i någorlunda balans, lagstiftning vad gäller pressfrihet, ett självständigt rättsväsende, kvinnors rättigheter, hbtq+ rättigheter ska finnas på plats. Mänskliga rättigheter ska även vara inskrivna i landets lagar.

Jag är helt med på att stödja Ukraina på alla sätt vi kan, inklusive att skicka stridsmaterial men vill nog vänta och se vad gäller EU medlemskap. NATO däremot tänker jag inte uttala mig om eftersom Sverige inte är medlem i NATO och det är inte vår sak att kommentera.

Beroende på utgång kanske men Just Nu känner jag att jag hoppas att EU kan ställa sig positiva till att Ukraina vill bli medlemmar och att de själva får en ökad motivation att uppfylla kraven för att kunna bli det. Jag hoppas att det ska bli motiverande för länder att bli mer demokratiska efter detta sjuka kaos som Putin ställt till med.

Beroende på utgång kanske men Just Nu känner jag att jag hoppas att EU kan ställa sig positiva till att Ukraina vill bli medlemmar och att de själva får en ökad motivation att uppfylla kraven för att kunna bli det. Jag hoppas att det ska bli motiverande för länder att bli mer demokratiska efter detta sjuka kaos som Putin ställt till med.

EU har redan innan Rysslands invasion ställt sig positiva till att Ukraina ska bli medlem men det brukar ta ett antal år innan villkoren för medlemskap uppfylls och jag tycker att processen för medlemskap inte ska påbörjas förrän Ukraina är fritt igen och att det ska ställas samma villkor på dem som på andra länder som ansökt om medlemskap.

Önskar att alla inte vore så hatiska mot ryssar i allmänhet. Barn lyssnar. Barn snappar upp. Har under de senaste dagarna fått höra om BARN som mobbar andra barn pga deras ursprung. Ungefär som i början av covid när barn från Kina fick höra både det ena och det andra från kompisar.
Jag håller med, ryssar har inte gjort det här, det är Putte som är skyldig.

”Sent i natt efter fler analyser av bilderna uppgav företaget Maxar Technologies att jätteansamlingen av militära fordon snarare sträckte sig 64 kilometer på vägarna nordväst om Kiev.” (Aftonbladet)

Låter inte så.
Det är så sjukt långt... :( Jag hoppas verkligen att de i Ukraina på något vis kan få stopp på det där...

Det är lite hysteriskt i många preppgrupper nu. Anar det kommer bli som i början av pandemin vissa varor kommer vara slut ett tag.
Det var helt galet när det t.o.m. på vårt stora Ica maxi var helt tomt(!) på många hyllor... Funderar dock på om det i dagsläget kan vara klokt att faktiskt köpa på sig lite grejer. Inget extremt, men så att man har något hemma iaf. Finns ju en bra lista i broschyren från msb.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat