Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag väntar på stor beställning från bitiba, kattmat, så i värsta fall får jag och Megara dela på det ;) Skämt åsido, toapapper måste jag köpa, inte för att bunkra utan för att det nästan är slut. Såg att det var lite urplockat när jag handlade i lördags på mitt ICA men det enda som var slut var böngroddar.

Jag undrar om folk fortfarande har kvar från förra gången det bunkrades eller om de ätit slut på alla konserverna.

Senast ändrad:
Den taktiken hade inte fungerat om NATO hade varit motpart. Ganska effektivt att slå ut med drönare från luften.
Ukraina använder redan drönare med det syftet, bl.a Turkiska Bayraktar TB2, med 12m vingspann.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baykar_Bayraktar_TB2

• Ukrainian Air Force – 6 operational and 48 more have been ordered.
  • Ukrainian Navy – The Ukrainian Navy received its first complex of Bayraktar Tactical Block 2 on 15 July 2021. Four more are intended to be purchased by the end of 2022.

Jag håller med, ryssar har inte gjort det här, det är Putte som är skyldig.
Fast utan stödet från befolkningen så skulle det inte ske. Så visst är ryssarna också skyldiga.

Idag fick blev jag åter igen chockad över hur hjärntvättade vissa människor är. En ryss bosatt i Sverige som jag lärt känna genom hästarna skrev idag att det som står i svensk media är propaganda och att ryssarna inte alls skjuter mot civila. Hur kan man vara så hjärntvättad när personen inte ens bor i Ryssland utan i ett fritt land som Sverige?

Det är uppenbarligen extremt många putinkramare även i Sverige.

Det var helt galet när det t.o.m. på vårt stora Ica maxi var helt tomt(!) på många hyllor... Funderar dock på om det i dagsläget kan vara klokt att faktiskt köpa på sig lite grejer. Inget extremt, men så att man har något hemma iaf. Finns ju en bra lista i broschyren från msb.
Jag gjorde precis det igår. Under pandemin har jag tärt på mitt MSB-förråd. Ganska mycket gick åt när jag satt i hemkarantän efter att ha varit i Egypten över jul och nyår. Jag var borta tre veckor, så det gick ju inte att fylla kylen innan jag åkte.

Nu är dock prepper-Myrten beredd igen. Förrådet är påfyllt och uppdaterat. På mitt närmaste Lidl var det ingen påtaglig brist på varor. Alla nötter var slut, sen visade det sig att de flyttat på nötterna. :p

Alla ryssar är verkligen inte för kriget!!

Från AP i söndags:

"Street protests, albeit small, resumed in the Russian capital of Moscow, the second-largest city of St. Petersburg and other Russian cities for the third straight day, with people taking to the streets despite mass detentions on Thursday and Friday. According to OVD-Info, rights group that tracks political arrests, at least 460 people in 34 cities were detained over anti-war protests on Saturday, including over 200 in Moscow.

Open letters condemning Russia’s invasion of Ukraine kept pouring, too. More than 6,000 medical workers put their names under one on Saturday; over 3,400 architects and engineers endorsed another while 500 teachers signed a third one. Similar letters by journalists, municipal council members, cultural figures and other professional groups have been making the rounds since Thursday.

An online petition to stop the attack on Ukraine, launched shortly after it started on Thursday morning, garnered over 780,000 signatures by Saturday evening, making it one of the most supported online petitions in Russia in recent years."

Skall man tangera området prepping - inte så värst OT imho - så tror jag själv inte att brister i varuförsörjning är den mest hotande biten. Istället kan vi snabbare och lättare få omfattande problem på tjänstesidan, och jag tror att det är där som gemene man behöver försöka ta höjd för robusthet och resiliens. Jag tänker på störningar i betalsystem, identifiering med BankID, kommunikation med myndigheter etc. Utan att gå in på konkreta exempel så finns ju nationella system som är av mycket stor betydelse för väldigt många människor och som skulle skapa monumental oreda och skada om de slutade fungera. Var och en kan behöva tänka igenom vilka sådana beroenden man har.

...så tar en vitrysk överstelöjtnant i från tårna i att tala om för de sina hur dålig ideén är att fullfölja den här ordern från Moskva.
(en översättning finns som pinnad kommentar under videon - på youtube då)

den 'skarpa' delen av hans tal:
The Russian army, which has vast combat experience, has been in hell for three days ("russia attacked Ukraine" - the editors). The number of those killed is already in the thousands, hundreds of prisoners, and hospitals and civilian hospitals in the border zone are overflowing with the wounded. No goals of the operation have been achieved, at the moment it has not been possible to take either Kyiv or any of the regional centers.

The Russian army is already quite exhausted, and the Ukrainians, having endured the most difficult first 72 hours, successfully mobilized, organized and debugged logistics, received support from the whole world and moral and military equipment, and most importantly, they saw that they were attacked by ordinary mortal people, they stopped being afraid , felt the taste of victory - this army will no longer retreat and surrender.

The Russians simply became victims of their own propagandists, who promised that the people of Ukraine would meet them with bread and salt as liberators. But you already know everything. Although you are forbidden to have smartphones, you are still in your homeland in contact with family and friends and have had time to evaluate and comprehend everything. Does anyone have doubts that your entry into Ukraine will be better than the New Year's assault on Grozny in 1995? The information war is a terrible thing, propagandists have so cleverly learned to make a substitution of concepts and pass off white as black and vice versa.

I don't want to get into politics, politics has always been alien to me. But any thinking person should understand at least three things - 1) Ukraine has never threatened Belarus and does not threaten now 2) There are no drug addicts, nationalists in the Ukrainian government, and if they were, they were elected in free democratic elections. 3) There are no legal grounds for invading the territory of Ukraine in the Belarusian Armed Forces, especially since this is expressly prohibited by the current Constitution.

This is not our war, you will not defend your Motherland, your home, your family, you will not get glory in this conflict - but only shame, humiliation, blood, death and the status of an outcast nation for the entire Belarusian people for decades. Brothers! Find a way not to participate in this dirty business. Fathers-commanders - can you live with the fact that they put the boys down for nothing? How will you look into the eyes of the mothers who gave you their sons.

Separately, I appeal to whom a lot depends - to military leaders with big stars: For many of you, I was a commander, mentor, friend - you remained in my memory as decent, responsible, enterprising military leaders, able to quickly navigate in a difficult environment, competently and deeply analyze the situation, calculate the consequences of certain decisions.

Guys! In the end, these are your direct functional duties, it is for this that the Motherland has raised you for so many years. No matter how they put pressure on you - do a real masculine act, make the right decision, gain civic courage! Do not send the boys to the slaughterhouse, sometimes the highest feat is simply to say NO and go down in history as a man who saved the lives of hundreds, and maybe thousands of people and relations with the fraternal people ("Ukrainian" - the editors). And even if you are fired now - believe me, you will be heroes!

Oj :heart

Ett mycket bra exempel på militären när den är som bäst :bow:

Har det varit strider i Nova Karkhova som syns på de undre kamerorna? Det ligger ju inte långt norr om Krim och territoriet skall enligt SvT's interaktiva karta vara under Rysk kontroll.

Den taktiken hade inte fungerat om NATO hade varit motpart. Ganska effektivt att slå ut med drönare från luften.

Som @Jeffery skriver; Ukraina har bra drönare och har haft god framgång med att slå ut eller stoppa hela konvojer iom att ryssarna är tvungna att hålla sig till vägar i dagsläget, och dessutom har riktigt dålig transportdisciplin. Att det står fordon i långa rader är alltså inget jag nödvändigtvis skulle se som alarmerande. Effektiviteten i att använda Bayraktar talar helt klart för att Sverige också borde ha ett drönarupplägg.

Det trillar in mer och mer rapporter om unga ryssar, 18-19 år, som försöker få tag på mamma och förklarar hur lurade de är och hur fruktansvärd situationen är. Många överlämnar sig frivilligt (och många blir dödade av de egna när de försöker desertera).

Jag vet inte om det varit uppe i tråden tidigare, men Ukrainas försvar har gått ut med att desertörer får (rätt rejält) betalt och kommer bli bra behandlade, och med tanke på hur stridsmoralen ser ut i ryska trupper kan det vara ett effektivt sätt att skona liv på båda sidor!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat