Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag blir less på nu är att flertalet nyhetssidor (bland annat SVT) kör jättemycket med videoklipp om allt möjligt. Inga läsbara texter, bara videoklipp. Jag vill av olika anledningar inte titta på videoklipp eller lyssna på folk som pratar, jag vill hålla mig till skriven text. Hur svårt ska det vara att ordna med bägge delar så att folk kan ta till sig information på det sätt som passar dem bäst?

Vad jag blir less på nu är att flertalet nyhetssidor (bland annat SVT) kör jättemycket med videoklipp om allt möjligt. Inga läsbara texter, bara videoklipp. Jag vill av olika anledningar inte titta på videoklipp eller lyssna på folk som pratar, jag vill hålla mig till skriven text. Hur svårt ska det vara att ordna med bägge delar så att folk kan ta till sig information på det sätt som passar dem bäst?
Jag lyssnar mest på p1 för att slippa se bilder. Gillar P1 mycket.

Fast jag tror inte det där med historieböckerna är något som påverkar honom. Som det är nu kommer gubbdjäveln att hamna i samma kapitel som Hitler och Stalin och vem (borde) vill(ja) det? Men han kör på.

Frågan är om han är så nöjd med sin egenhändigt hoptråcklade version av vad som händer och faktiskt tror att han kan lura det ryska folket över längre tid att den är sanningen. Men hur kan han i så fall tro det? Under Sovjettiden, när allt var väldigt stängt och folket mest hade tillgång till inhemsk propaganda var en sak. Då gick det att dra en vals och undvika att få bluffen synad på decennier (med lite hotkapital). Men nu är det 2022, Sovjet dog för 30 år sedan och även om det finns censur och propaganda i Ryssland så GÅR det inte att hålla ute informationsflödet från andra delar av världen. Andra versioner kommer att tränga sig på.

Eller tror han att hans version är den enda sanna? Att han faktiskt är hotad av NATO, EU, odefinierbara nazister, Napoleons klon, Djingis Khan och Grendels mamma?
Begynnande demens egoism och lite maktgalenhet lagom omrört av en släng av paranoia tippade honom över förnuftets kant tror jag

Jag vill också gärna läsa nyheter inte massa videoklipp :down:

...så tar en vitrysk överstelöjtnant i från tårna i att tala om för de sina hur dålig ideén är att fullfölja den här ordern från Moskva.
(en översättning finns som pinnad kommentar under videon - på youtube då)

den 'skarpa' delen av hans tal:
The Russian army, which has vast combat experience, has been in hell for three days ("russia attacked Ukraine" - the editors). The number of those killed is already in the thousands, hundreds of prisoners, and hospitals and civilian hospitals in the border zone are overflowing with the wounded. No goals of the operation have been achieved, at the moment it has not been possible to take either Kyiv or any of the regional centers.

The Russian army is already quite exhausted, and the Ukrainians, having endured the most difficult first 72 hours, successfully mobilized, organized and debugged logistics, received support from the whole world and moral and military equipment, and most importantly, they saw that they were attacked by ordinary mortal people, they stopped being afraid , felt the taste of victory - this army will no longer retreat and surrender.

The Russians simply became victims of their own propagandists, who promised that the people of Ukraine would meet them with bread and salt as liberators. But you already know everything. Although you are forbidden to have smartphones, you are still in your homeland in contact with family and friends and have had time to evaluate and comprehend everything. Does anyone have doubts that your entry into Ukraine will be better than the New Year's assault on Grozny in 1995? The information war is a terrible thing, propagandists have so cleverly learned to make a substitution of concepts and pass off white as black and vice versa.

I don't want to get into politics, politics has always been alien to me. But any thinking person should understand at least three things - 1) Ukraine has never threatened Belarus and does not threaten now 2) There are no drug addicts, nationalists in the Ukrainian government, and if they were, they were elected in free democratic elections. 3) There are no legal grounds for invading the territory of Ukraine in the Belarusian Armed Forces, especially since this is expressly prohibited by the current Constitution.

This is not our war, you will not defend your Motherland, your home, your family, you will not get glory in this conflict - but only shame, humiliation, blood, death and the status of an outcast nation for the entire Belarusian people for decades. Brothers! Find a way not to participate in this dirty business. Fathers-commanders - can you live with the fact that they put the boys down for nothing? How will you look into the eyes of the mothers who gave you their sons.

Separately, I appeal to whom a lot depends - to military leaders with big stars: For many of you, I was a commander, mentor, friend - you remained in my memory as decent, responsible, enterprising military leaders, able to quickly navigate in a difficult environment, competently and deeply analyze the situation, calculate the consequences of certain decisions.

Guys! In the end, these are your direct functional duties, it is for this that the Motherland has raised you for so many years. No matter how they put pressure on you - do a real masculine act, make the right decision, gain civic courage! Do not send the boys to the slaughterhouse, sometimes the highest feat is simply to say NO and go down in history as a man who saved the lives of hundreds, and maybe thousands of people and relations with the fraternal people ("Ukrainian" - the editors). And even if you are fired now - believe me, you will be heroes!

Senast ändrad:
Hörde på Studio Ett att Ungern inte heller skickade vapen pga risken att de kommer på villovägar. Hur många länder verkar det bli som faktiskt skickar vapen nu tillsammans med Sverige?

Jag förstår båda sidor men det gör ont i mig att tänka sig ett land i krig som ber om hjälp och får allt utom något de uttryckligen tycker sig behöva.

Jag har också med viss oro tänkt på framtiden med så mycket vapen som delas ut till civilbefolkningen, oavsett hur utfallet blir efter den akuta fasen så kommer det vara stor risk för att det blir svårt att skapa stabilitet och trygghet under en lång tid framöver. Och Ukraina var ett av de mest korrupta länderna i Europa redan innan kriget (Ryssland ligger dock ännu sämre till, men det är ju inte mycket att jämföra sig med...)

Men det är väl ett senare problem. Bäst vore ju om Putin inte skapat den här situationen, men nu handlar det bara om att överleva som nation. Och med Putins hot så känns det ännu viktigare att alla gemensamt står upp och visar att vi alla är beredda att gå emot honom.

Men en tragedi är det sannerligen...

Fast om du tror att V stödjer Ryssland i detta är det du som måste ta bort de mögliga skygglapparna. Ser det snarare som något naivt försök till att vara pacifister än att krama Ryssland.

Självklart tror jag inte att de stödjer kriget. Men det är de tysta åskådarna som håller mobbing vid liv, för att göra fråga enkel.

Senast ändrad:
Jag vill också gärna läsa nyheter inte massa videoklipp :down:
Jag har inte något emot videoklipp egentligen, men kan inte se på dem när som helst, därför vill jag helst kunna läsa mig till nyheterna närhelst jag kan utan att tvingas titta på videoklipp för att få veta något. Sådant går mig lite på nerverna, skrivna nyheter ska inte alls underskattas, alla är inte 15 år, för lata för att läsa och tar in allt via videoklipp.

Vääldigt OT: angående att SVT har så mycket videoklipp: är nästan säker på att "kommersiell media" à la tryckta tidningar i EU som är beroende av betalande prenumeranter gjorde gemensam sak häromåret.

De klagade gemensamt till något lämpligt EU-organ om att public service inte får konkurrera ut dem genom att ha alltför stor del skrivna artiklar på sina sidor. Efter detta är public service tvungna att ha en större del av sina nyheter som dessa jädra videoklipp istället för läsbara artiklar.

(Förstår å ena sidan tidningarna som behöver prenumeranter men å andra sidan är det extremt störigt!)

Har läst ikapp på aftonbladet ni och det slog mig att hade det inte varit för tragedin i det hela så skulle rapporteringen kunna vara en rolig fars. Rysslands beteende är ju helt otroligt

Har läst ikapp på aftonbladet ni och det slog mig att hade det inte varit för tragedin i det hela så skulle rapporteringen kunna vara en rolig fars. Rysslands beteende är ju helt otroligt

Ja, det känns lite farsartat såsom när Trump blev president. Inte samma sak givetvis men känslan av fars, helt klart liknande. Man tror inte det händer på riktigt.
Får mig att tänka på vad Michelle Obama sa i nån intervju (paraphrasing): "After spending a lot of time in the same room as all these powerful people, I can truly say, they're not that smart. Not that special."

Tror att många har en vilja att överskatta världsledare och diktatorer, att vilja tro att de som har mest makt i världen ändå är liiiite speciella/smarta/värdiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat