Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skrämselpropaganda. Ryssland är en stor propagandamaskin. Jag tror inte att dom i dagsläget vågar föra krig mot hela EU. Det räcker nog med att hela EU sluter upp bakom Ukriana. Jag tror tvärt om att man måste gå på med samma medel mot ryssen för Putin kommer inte stanna här om det inte blir ett ordentligt och rejält mothugg.

Oavsett så finns ingen annan lösning. Antingen låter man Putin göra precis det han vill med Skrämselpropaganda och då vet vi inte var det hela slutar, eller så sätter man emot en gång för alla från alla fronter så att han inte lyckas skapa minsta tvekan eller splittring inom Europa.

Jag hoppas att ukriana även lyckas ta tillbaka Krim med flera områden som ryssen ockuperade 2014.

Enade vi stå, söndrade vi falla.

Vad tror vi om det här?
Sverige, Finland, Norge och Danmark ska alltså skicka vapen. Vad blir baksidan av det?

Så även Storbritannien, Estland, Polen, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Tyskland m.fl.

Om det här tror vi att Aftonbladet tyvärr fortsätter vara nyttiga idioter i Kremls propagandamaskineri. Vem tror du det gör nytta för att sprida hot?

Jag var dessutom betydligt mer orolig för rysk militär förmåga förra veckan än nu när vi vet att kapaciteten och stödet i de egna trupperna är uselt.

Om det här tror vi att Aftonbladet tyvärr fortsätter vara nyttiga idioter i Kremls propagandamaskineri. Vem tror du det gör nytta för att sprida hot?

Jag var dessutom betydligt mer orolig för rysk militär förmåga förra veckan än nu när vi vet att kapaciteten och stödet i de egna trupperna är uselt.
Håller med dig ang att aftonbladet sprider puttes propaganda. Folk blir bara oroliga och det är exakt det Putte vill. Han vill att folk ska motsätta sig beslutet så att han får fria händer.

De kör clickbait-stuk på allt de gör nu. Det var länge sedan jag såg dem som en seriös publikation. Expressen är inte mycket bättre med de har iaf Magda Gad.

Jag tror inte att han skulle gå så långt. Vem ska då minnas honom och skriva in honom i historieböckerna?
Fast jag tror inte det där med historieböckerna är något som påverkar honom. Som det är nu kommer gubbdjäveln att hamna i samma kapitel som Hitler och Stalin och vem (borde) vill(ja) det? Men han kör på.

Frågan är om han är så nöjd med sin egenhändigt hoptråcklade version av vad som händer och faktiskt tror att han kan lura det ryska folket över längre tid att den är sanningen. Men hur kan han i så fall tro det? Under Sovjettiden, när allt var väldigt stängt och folket mest hade tillgång till inhemsk propaganda var en sak. Då gick det att dra en vals och undvika att få bluffen synad på decennier (med lite hotkapital). Men nu är det 2022, Sovjet dog för 30 år sedan och även om det finns censur och propaganda i Ryssland så GÅR det inte att hålla ute informationsflödet från andra delar av världen. Andra versioner kommer att tränga sig på.

Eller tror han att hans version är den enda sanna? Att han faktiskt är hotad av NATO, EU, odefinierbara nazister, Napoleons klon, Djingis Khan och Grendels mamma?

Intressant det ni skriver om Aftonbladet. Jag själv läser den väldigt sällan men har nu iom kriget läst några artiklar även där. Upplever det mer känsloladdat än de nyheter jag vanligen läser (dvs SVT främst sen Yle, svenska Dagbladet och dagens nyheter)

Är man förvånad? Nej. Jag har å andra sidan aldrig sett V som nåt annat än rysslandskramare (läs sovjet) och det är ju att stå väldigt långt ifrån att jobba för individens frihet och sann demokrati. V är en ulv i fårakläder för mig.

Man får hoppas att väljarna kommer ihåg vem det var som inte ville stötta ett europeiskt land i krig, det är ju snart val.

Fast om du tror att V stödjer Ryssland i detta är det du som måste ta bort de mögliga skygglapparna. Ser det snarare som något naivt försök till att vara pacifister än att krama Ryssland.

Fast jag tror inte det där med historieböckerna är något som påverkar honom. Som det är nu kommer gubbdjäveln att hamna i samma kapitel som Hitler och Stalin och vem (borde) vill(ja) det? Men han kör på.

Frågan är om han är så nöjd med sin egenhändigt hoptråcklade version av vad som händer och faktiskt tror att han kan lura det ryska folket över längre tid att den är sanningen. Men hur kan han i så fall tro det? Under Sovjettiden, när allt var väldigt stängt och folket mest hade tillgång till inhemsk propaganda var en sak. Då gick det att dra en vals och undvika att få bluffen synad på decennier (med lite hotkapital). Men nu är det 2022, Sovjet dog för 30 år sedan och även om det finns censur och propaganda i Ryssland så GÅR det inte att hålla ute informationsflödet från andra delar av världen. Andra versioner kommer att tränga sig på.

Eller tror han att hans version är den enda sanna? Att han faktiskt är hotad av NATO, EU, odefinierbara nazister, Napoleons klon, Djingis Khan och Grendels mamma?

Putin kände sig förmodligen kränkt att Ukraina valde "fel" sida. Folket röstade bort ryssvänliga sidan för andra gången och valde väg mot Nato och EU.
Jag tror att det gjorde Putin extremt kränkt oxh paranoid eftersom han verkar tror att USA vill erövra Ryssland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka