Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg precis ett filmklipp på Tv4 som man påstår är från Kharkiv idag... Här ser det inte ut som att man är rädda om infrastrukturen, snarare tvärt om. Första gången jag ser detta så jag vet inte om det är verifierat.

Både Reuters och Kyiv Independent rapporterar att civila mål i Kharkiv beskjutits med lågprecisionsartilleri. Dvs man har för avsikt att träffa "vad som helst".

Men seriöst?! Vad f-n håller V på med?! Nog för att de är tämligen världsfrånvända för det mesta men det här var väl magstarkt: https://tt.omni.se/stod-for-vapen-till-ukraina-men-v-sager-nej/a/z7Pg29

De är alltså ok med att skicka pengar så Ukraina kan handla vapen själva men vill inte att vi skickar vapen direkt. Vilket ohyggligt hyckleri :grin:

Är man förvånad? Nej. Jag har å andra sidan aldrig sett V som nåt annat än rysslandskramare (läs sovjet) och det är ju att stå väldigt långt ifrån att jobba för individens frihet och sann demokrati. V är en ulv i fårakläder för mig.

Man får hoppas att väljarna kommer ihåg vem det var som inte ville stötta ett europeiskt land i krig, det är ju snart val.

Hörde på Studio Ett att Ungern inte heller skickade vapen pga risken att de kommer på villovägar. Hur många länder verkar det bli som faktiskt skickar vapen nu tillsammans med Sverige?

Jag förstår båda sidor men det gör ont i mig att tänka sig ett land i krig som ber om hjälp och får allt utom något de uttryckligen tycker sig behöva.

Hörde på Studio Ett att Ungern inte heller skickade vapen pga risken att de kommer på villovägar. Hur många länder verkar det bli som faktiskt skickar vapen nu tillsammans med Sverige?

Jag förstår båda sidor men det gör ont i mig att tänka sig ett land i krig som ber om hjälp och får allt utom något de uttryckligen tycker sig behöva.
många i EU.
såg att t.om. länder som Luxemburg har checkat vad deras armé kan avvara.

många i EU.
såg att t.om. länder som Luxemburg har checkat vad deras armé kan avvara.

Jag fattar såklart varför (vi bor i Sverige 😁) men ibland tycker jag det är lite för detaljerat i rapporteringen fokuserat på Sverige. Jag har missat en övergripande bild av vad EU gick samman om att skicka till Ukraina. Tar gärna emot ett enkelt lästips om någon har på lager :)

Är man förvånad? Nej. Jag har å andra sidan aldrig sett V som nåt annat än rysslandskramare (läs sovjet) och det är ju att stå väldigt långt ifrån att jobba för individens frihet och sann demokrati. V är en ulv i fårakläder för mig.

Man får hoppas att väljarna kommer ihåg vem det var som inte ville stötta ett europeiskt land i krig, det är ju snart val.
Tss, här märks de förutfattade fördomarna tydligt. Läs vad som faktiskt sägs, istället för att ropa "åh, kommunisterna älskar sovjet".

Däremot kan jag hålla med om fullt ut att det just nu är opassande att säga nej till att skicka vapen. Hade frågan kommit upp till debatt i riksdagen innan kriget brutit ut, hade jag nog tyckt att vänsterns resonemang var lämpligt.

Lyssnar på Kinas representant tala inför FN nu, och man uttalar inget stöd för Ryssland MEN jag tycker man tydligt säger att man vill se i handling att stabilitet prioriteras och att man inte ska tillgripa handlingar som eskalerar situationen. Man sa precis att resten av världen inte skall agera för att framdriva ett nytt kallt krig. De ser sig som en oberoende, pragmatisk part i förhandlingarna. Man sa inget om hur Ryssland ska eller inte skall handla i frågan såvitt jag kunde höra.

Jag hoppas någon i den inre kretsen knäpper Putin, något han antagligen är livrädd för. Denne någon kommer isf bli hyllad som en hjälte, både i Ryssland och utomlands då Ryssland får en chans att backa ur det hela med hedern i behåll, restriktionerna kommer att lätta, kriget upphöra. Jag vill iaf tro det.

Rotade fram denna igen för vill så gärna se någon sådan här lösning. Alltså det finns ju garanterar massvis med hemska efterträdare men jag vill ändå hoppas att när folket börjat få lite nys om att det finns en annan värld att leva i så kommer de bli svårare och svårare att kontrollera.

Nu är jag inte insatt men visst är Ukraina längre fram än många andra länder i östblocket vad gäller HBTQ-personers rättigheter?

Ja det är väl just det som artikeln belyser - man är rädd att behöva leva under samma förtryck som HBTQ-personer lever under i Ryssland.

Jag har även sett en del inlägg om oro bland HBTQ-personer när det kommer till att fly till Polen som har väldigt stränga lagar, så hemskt att behöva oroa sig för det också utöver allt annat. 😞

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 618
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka