Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Putin kommer aldrig använda kärnvapen i Ukraina, Krim är för viktigt och Ukraina är för nära Ryssland. Hotet är riktat mot västvärlden och NATO.
Jag är rädd att det är en lite för snar slutsats. Ryssland har en lång historia av att ha nära till att använda militärt våld och jag tror inte att de själva utesluter något. Att lura sig att tro att Ryssland använder sig av samma logik som väst leder inte alltid rätt. Jag tror faktiskt inte att det är uteslutet att man använder sig av t ex taktiska kärnvapen mot Kyiv för att få till en fördelaktig förhandlingslösning om t ex Krim och Donetsk. Jag tror inte att något är uteslutet när det gäller Ryssland.

Hade tänkt att skriva lite om de ryska nyhetsbyråerna, och där beskriva TASS som den enda officiella nyhetsbyrån från Sovjettiden, det officiella språkröret för Kreml - och det närmsta man vill komma, om man behöver titta in i Vladimir Putin's huvud.
Men inte hunnit.

Nu har tass.com (tass.ru) blivit hackad, och ett tag fanns istället där följande uppmaning till den ryska befolkningen:
We urge you to stop this madness, do not send your sons and husbands to certain death. Putin is forcing us to lie and is putting us in danger…It’s not our war, let’s stop him!

Nu är det nedtaget, och besökare möts bara av ett
An error occurred.
Sorry the page you are looking for is currently unavailable.

Nu har tass.com (tass.ru) blivit hackad, och ett tag fanns istället där följande uppmaning till den ryska befolkningen:
We urge you to stop this madness, do not send your sons and husbands to certain death. Putin is forcing us to lie and is putting us in danger…It’s not our war, let’s stop him!
Lite mer hacker reports from Moscow:

The websites of Moskovsky Komsomolets, Forbes, Takie Dela, RBC, Peopletalk and many others, as well as the websites of Sberbank, VTB, Tinkoff, Pravo.ru are not working. Today, the websites of TASS, Kommersant, Fontanka and Izvestia, RBC, Buro 24/ 7, Chalk and E1 were hacked.

Jag hoppas att om vi lär oss något nu så är det att kapitalism inte är lösningen vad gäller diktaturer och konflikter. Både med Ryssland/Sovjet och Kina har västvärlden öppnat upp marknaden, pumpat in pengar, och tänkt att frihet och demokrati på något magiskt sätt skulle följa. Så kan vi snälla släppa den tanken nu, och istället aktivt jobba för mänskliga rättigheter och frihet? Hoppas går väl.

Jag hoppas att om vi lär oss något nu så är det att kapitalism inte är lösningen vad gäller diktaturer och konflikter. Både med Ryssland/Sovjet och Kina har västvärlden öppnat upp marknaden, pumpat in pengar, och tänkt att frihet och demokrati på något magiskt sätt skulle följa. Så kan vi snälla släppa den tanken nu, och istället aktivt jobba för mänskliga rättigheter och frihet? Hoppas går väl.
Jag får erkänna att jag faktiskt tänkt tanken att kanske några rika ryska miljonärer blir så sura på att Ryssland avskärmas ekonomiskt från resten av världen att de gärna betalar för ett litet mord på en viss person... Heja kapitalism? 😅

Jag får erkänna att jag faktiskt tänkt tanken att kanske några rika ryska miljonärer blir så sura på att Ryssland avskärmas ekonomiskt från resten av världen att de gärna betalar för ett litet mord på en viss person... Heja kapitalism? 😅

Även om inte mord kanske är grejen (kolla på filmklipp från när Putin diskuterar med "sina närmaste", han sitter på betryggande avstånd från alla möjligheter till överfall...) så är det ju helt klart så att oligarkerna som gått ut i media med att kriget måste få ett slut är påverkade av sanktionerna.

Vi kanske också ska tacka delar av den ryska eliten för korruptionen som gjort att försvaret är utarmat och har utrustning som inte fungerar. 😁

Såg en dokumentär på SvT härom natten och tänkte precis det. Förutom att jag var så förbannad på de stenrika gubbarna som var med. En hade ju tom mage att säga att han var med i systemet som gav ut delar av företagen till folket via kuponger och sedan själv anställde 300 studenter för att köpa in så många kuponger som möjligt för struntsummor eftersom folket inte trodde de var värda mer. Och blev stenrik på kuppen. Jag var fan mållös och höll på att stänga av i ren ilska. Hoppas fan jag fattade fel men har inte tålamod att titta om.

Men seriöst?! Vad f-n håller V på med?! Nog för att de är tämligen världsfrånvända för det mesta men det här var väl magstarkt: https://tt.omni.se/stod-for-vapen-till-ukraina-men-v-sager-nej/a/z7Pg29

De är alltså ok med att skicka pengar så Ukraina kan handla vapen själva men vill inte att vi skickar vapen direkt. Vilket ohyggligt hyckleri :grin:

Det är egentligen inte så förvånande. Man måste ändå ge dem att de är konsekventa. Det spelar ingen roll att det är krig, att människor dör och att en europas demokratier är angripet - de håller på sina principer.

Men seriöst?! Vad f-n håller V på med?! Nog för att de är tämligen världsfrånvända för det mesta men det här var väl magstarkt: https://tt.omni.se/stod-for-vapen-till-ukraina-men-v-sager-nej/a/z7Pg29

De är alltså ok med att skicka pengar så Ukraina kan handla vapen själva men vill inte att vi skickar vapen direkt. Vilket ohyggligt hyckleri :grin:
Jonas Sjöstedt har uttalat sig på twitter och han håller inte med V i deras ställningstagande.

Även om inte mord kanske är grejen (kolla på filmklipp från när Putin diskuterar med "sina närmaste", han sitter på betryggande avstånd från alla möjligheter till överfall...) så är det ju helt klart så att oligarkerna som gått ut i media med att kriget måste få ett slut är påverkade av sanktionerna.

Vi kanske också ska tacka delar av den ryska eliten för korruptionen som gjort att försvaret är utarmat och har utrustning som inte fungerar. 😁
Saken är väl den att oligarkerna inte precis vill ha frihet och demokrati heller, och knuffar de undan Putin kommer inte kapitalismen trolla fram ett demokratiskt val av ersättare. Och jag förstår att ni inte är helt seriösa :)

Men mitt inlägg handlar ju om hur vi hamnade här. Att fri marknad inte automatiskt lett till fred och frihet globalt.

Saken är väl den att oligarkerna inte precis vill ha frihet och demokrati heller, och knuffar de undan Putin kommer inte kapitalismen trolla fram ett demokratiskt val av ersättare. Och jag förstår att ni inte är helt seriösa :)

Men mitt inlägg handlar ju om hur vi hamnade här. Att fri marknad inte automatiskt lett till fred och frihet globalt.

Jag är helt enig med dig i att "fri kapitalism" inte har något med framväxande demokrati att göra. Min poäng var att det åtminstone är lättare att handskas med än rent totalitärt egenhävdande. Folket som bara bryr sig om pengar går åtminstone att påverka genom att deras pengar blir obrukbara.

Oligarkerna verkar inte vara lika verktighetsfrånvända (med våra mått mätt) helt enkelt. Och de är mäktiga nog att våga yttra sig. Det finns ju mer än en i den högt uppsatta ryska överklassen som har tex familjeband till Ukraina också, och givetvis är lika oroliga för de sina som alla andra är.

Jag hoppas någon i den inre kretsen knäpper Putin, något han antagligen är livrädd för. Denne någon kommer isf bli hyllad som en hjälte, både i Ryssland och utomlands då Ryssland får en chans att backa ur det hela med hedern i behåll, restriktionerna kommer att lätta, kriget upphöra. Jag vill iaf tro det.

Det är nog den enda möjligheten att avsätta honom. Ett insiderjobb. Ingen annan har ju en sportmössa att komma i närheten. Det är där jag lägger allt mitt hopp.
Ryssland kommer inte bli en demokrati ändå. Men om han avsätts och blir syndabocken kan de iaf backa undan med "hedern i behåll".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 618
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka