Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såklart, men jag tror inte heller vi ska underskatta att vilken slags krig det handlar om gör skillnad med.
Detta är ju första gången på länge attackerar någon "utan anledning", särskilt i vår närhet. Vare sig man stöttar krigen i Afghanistan, Irak, Jugoslavien mfl eller inte så skiljer dessa ju sig. Det är krig mot diktatorer/terrorister/inbördeskrig etc. Inte för att det gör krigen bättre eller mindre hemska - men jag tror det är enklare att hantera på något vis än att ett land som styrs av en diktator oprovocerat ger sig på grannen.

Jag trodde inte jag skulle få veta hur min mormor, morfar och pappa (pappa gjorde lumpen 1945...) kände sig när andra världskriget bröt ut. Så fel jag hade :cry:

För det här har en alldeles för tydlig koppling till händelserna då. Jag hoppas verkligen vi lärt oss bättre sedan dess.

Jag kan tänka mig att Putin hellre dör i ett kärnvapenkrig än retirerar med svansen mellan benen. Jag hoppas dock att folk runt honom tänker annorlunda. Visst är det säkert livsfarligt att gå emot Putin, men kärnvapenkrig är ju också livsfarligt så om det blir uppenbart att han tappat det helt hoppas jag att hans närmaste vågar sätta stopp.

Jag hoppas verkligen på din sista mening, men det känns så väldigt obehagligt med Putin pga din första mening. Han har under hela sin tid velat se ett Storryssland igen, och tyckt att upplösningen av Sovjet var ett stort misstag. Det här är hans sista chans att lyckas med sin egen gräns. I värsta fall resonerar han likadant som när en skidåkare deltar i OS, visst finns det risk att spränga sig om man går ut för hårt på 5-milen...men satsar man på ett guld måste man ta den chans man har?

Men jag hoppas hoppas att andra runt honom sätter stopp! Han är trots allt inte ensam...

Absolut, men det är inte en knapp som skall tryckas på. Jag tror inte någon förväntar sig att man kan använda kärnvapen utan att få detsamma tillbaka, inte ens Putin.
Helt säkert inser han det. Men det behöver inte nödvändigtvis spela någon roll.

En bekant till mig, vars omdöme och syfte jag inte har anledning att misstro, såg Putin på något sociala medier-konto uttala följande för någon dag sedan:
"Beslutet att använda kärnvapen kan endast fattas om vårt varningssystem för missilattacker identifierar inte bara starten av en raket, utan även visar en korrekt prognos om flygbanor och tidpunkt för nedslag i den Ryska Federationens territorium. Vårt beslut är i så fall en motattack.
Om någon tar ett beslut att förstöra Ryssland, då har vi en legitim rätt att attackera tillbaka. Ja, för mänskligheten skulle detta vara en global katastrof, för hela världen kommer det att vara en global katastrof. Men jag, som medborgare i Ryssland och chef för den ryska staten, måste ställa mig själv en fråga: -Varför behöver vi en sådan värld om det inte finns något Ryssland?"

Jag trodde inte jag skulle få veta hur min mormor, morfar och pappa (pappa gjorde lumpen 1945...) kände sig när andra världskriget bröt ut. Så fel jag hade :cry:

För det här har en alldeles för tydlig koppling till händelserna då. Jag hoppas verkligen vi lärt oss bättre sedan dess.
Jag och äldsta barnet pratade om det igår. Han sa att tidigare tyckte han det verkade spännande att leva i omvälvande tider som hamnade i historieböckerna. Nu hade han insett att det är jobbiga saker, han vill ha tråkiga tider utan pandemi och krig i Europa. Och jag hade gärna velat få en chans att prata med mina morföräldrar om hur det var för dem. Tonåringar när första världskriget startade, småbarnsföräldrar 1939. De omvälvande saker jag upplevde som tonåring var mest positiva, att östblocket föll och att ett antal länder blev fria. Inte direkt som hur det var för morföräldrar och sonen...

En stor skillnad är att hela västvärlden står enade den här gången. Inget land utom Belarus står på Rysslands sida. Några är lite mer neutrala (Kina, Indien, Saudi, Ungern). Men hela väst (EU+USA+UK+fler) står stadigt tillsammans. Det är en stor trygghet tycker jag! Och något som Putin inte räknat med.

Senast ändrad:
Det här är bara vad jag tror och experter inom ämnet håller inte med. Men jag tänker att om Putin inte ser någon förbättring med att komma åt landet så kommer han att verkställa sitt hot.
Jag är rädd för samma :cry: Jag vet att experterna säger något annat.. Men jag är rädd för att Putin inte tänker klart, han är besatt och desperat att vinna till varje pris. Att han är livrädd för att se sig besegrad och kommer ta till alla medel som krävs.. Jag hoppas innerligt att vi har fel. Men experterna har haft fel förr så jag vågar inte hoppas, hur mycket jag än önskar.

Jag bor i Österrike och hörde tva äldre damer prata pa bussen. Dom pratade om att dom var barn under andra världskriget och hur hemskt det var nu för barnen i Ukraina. En pojke i gissar jag 15-16arsaldern satt brevid och började oroligt prata med damerna. Damerna lugnade ner honom och menade att dom överlevde och det kommer han ocksa göra. Ngn kommer "ta hand" om Putin innan det är försent för vi lever i andra tider nu och har en bättre grundtrygghet nu och yngre människor är mer medvetna och inte lika desperata som da. Putin kommer inte fa en chans att bete sig som Hitler gjorde. Jag hoppas damerna har rätt.

Jag och äldsta barnet pratade om det igår. Han sa att tidigare tyckte han det verkade spännande att leva i omvälvande tider som hamnade i historieböckerna. Nu hade han insett att det är jobbiga saker, han vill ha tråkiga tider utan pandemi och krig i Europa. Och jag hade gärna velat få en chans att prata med mina morföräldrar om hur det var för dem. Tonåringar när första världskriget startade, småbarnsföräldrar 1939. De omvälvande saker jag upplevde som tonåring var mest positiva, att östblocket föll och att ett antal länder blev fria. Inte direkt som hur det var för morföräldrar och sonen...

Min mamma föddes den 19:e februari 1945... de hade också min äldsta moster som var tre år då. I den vevan hade morfar som var i hemvärnet fått veta att de kanske skulle bli skickade till norska gränsen för en ev invasion. Jag vill inte ens tänka på vad de kände då.

Edit: Min morfar verkligen HATADE nazister och började drilla mig i andra världskrigets historia från jag var liten :laugh:

Jag bor i Österrike och hörde tva äldre damer prata pa bussen. Dom pratade om att dom var barn under andra världskriget och hur hemskt det var nu för barnen i Ukraina. En pojke i gissar jag 15-16arsaldern satt brevid och började oroligt prata med damerna. Damerna lugnade ner honom och menade att dom överlevde och det kommer han ocksa göra. Ngn kommer "ta hand" om Putin innan det är försent för vi lever i andra tider nu och har en bättre grundtrygghet nu och yngre människor är mer medvetna och inte lika desperata som da. Putin kommer inte fa en chans att bete sig som Hitler gjorde. Jag hoppas damerna har rätt.

Jag tror också att "nån" kommer "ta hand om" Putin. Det jag är ärligt rädd för, är hur mkt han kommer hinna förstöra innan han går under. De hade inte samma utbud av massförstörelsevapen på Hitlers tid.

Min snart 8aring hade en bra ide när jag packade barnens matsäck.
Skolbarnen har alltid ngr mandlar med sig och lillasyster som gar i Kindergarten ville ocksa ha med sig det men dom far inte det pga risken att sätta i halsen. Min 8aring tyckte da att det vore bra om Putin satte en mandel i halsen och dog.

Jag tror också att "nån" kommer "ta hand om" Putin. Det jag är ärligt rädd för, är hur mkt han kommer hinna förstöra innan han går under. De hade inte samma utbud av massförstörelsevapen på Hitlers tid.
Precis, jag tror inte damerna är helt medvetna om det. Eller vill inte vara medvetna om det. Krig är annorlunda nu pa manga sätt än da men jag gillade damernas lugn trots det hemska dom maste ha varit med om i sin uppväxt. Det ger mig ända lite hopp om mina barns framtid (min snart 13aring är väldigt orolig, har varit lite för mkt med pandemin, klimathot och nu).

Jag hoppas någon i den inre kretsen knäpper Putin, något han antagligen är livrädd för. Denne någon kommer isf bli hyllad som en hjälte, både i Ryssland och utomlands då Ryssland får en chans att backa ur det hela med hedern i behåll, restriktionerna kommer att lätta, kriget upphöra. Jag vill iaf tro det.

Jag hoppas någon i den inre kretsen knäpper Putin, något han antagligen är livrädd för. Denne någon kommer isf bli hyllad som en hjälte, både i Ryssland och utomlands då Ryssland får en chans att backa ur det hela med hedern i behåll, restriktionerna kommer att lätta, kriget upphöra. Jag vill iaf tro det.
Jag tror också att det är vad som krävs. Jag tror inte att faran är över även om Putin skulle backa just nu, där behövs en ny ledning och en radikalt moderniserad själv- och världsbild för att inte samma elände skall ligga latent och pyra även framöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 618
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka