Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara en liten sak som jag inte visste själv.
Zelenskyy vann tydligen Dancing with stars i Ukraina 2006, lite häftigt att ha en president som är så karismatisk.
Jag har fått lära mig att han var först advokat, slutade sedan för att bli skådespelare och blev komiker. Han ska ha klätt ut sig till politiker (ev någon fd president), i ett ukrainskt program liknande som saturday night live. Det är i detta program som han ska ha sagt att han ska kandidera till president.
Och så vann han.

Alltså ... den här mannens liv behöver bli en film sedan O_o minst sagt karismatisk iallafall!

Edit: Ser att andra har redan kommenterat. Men tycker fortfarande att det bör bli en film av detta.

Då måste han slå mot taktiska mål, med hopp om att störa andra nationers förmåga att svara snabbt. Jag tror inte man vet säkert hur stor Rysslands kapacitet är idag.
Ursäkta om någon annan har redan sagt detta men jag tror att USA håller ett mycket noga öga på Rysslands kärnvapen. Om Ryssland skulle trycka på knappen så finns möjligheten att USA skulle hinna trycka på sin knapp innan Rysslands ens landat eller ge en mycket kraftig respons. Ryssland skulle alltså behöva sätta USA ur spel först, och den risken är alldeles för stor, även för Putin.

Jag är ju långt ifrån någon expert men jag tror att hotet är just ett hot, då han är pressad. Jag hoppas åtminstone att de som han är omringad av är smartare än så.

Putin var helt övertygad om att han hade Centraleuropa (i första hand Tyskland) i ett redigt punggrepp vad gällande naturgasen, så att väst aldrig skulle kunna enats om sanktioner med någon verklig effekt.

Det verkar allt mer (och med avseende på flera olika saker) som staben runt Putin inte vågar göra annat än att säga det han vill höra.
Jag läste något liknande, denna ledare: https://www.aftonbladet.se/a/8QowEA som även visar flera exempel på sanktioner och hur de påverkar Ryssland.

När man tänker tillbaka på hur det var när Krim togs över så är det ju milsvid skillnad numera. Jag hoppas att detta visar att gränsen är nådd.

Vilken stjärna!
FMpXfuZXEAIMqB9

FMpXfvLXwAMa82k

(källa)

Han gör verkligen allt han kan nu.

För någon timme sedan sa en senior adviser i EU att skickade stridsplaner skulle flyga i Ukraina inom en timme. Hoppas att det pågår nu! Speciellt med tanke på Belarus ... Vi behöver visa vårt stöd nu.

Snacka om att ljuga för sitt folk. Inga civila mål och den ryska militären hälsas välkomna med röda flaggor mm, undra när Putin börjat påstå att tomten finns också 🤨.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-rapporteras-det-om-invasionen-i-rysk-media
Det var en rysk skidåkare som reportrar hade frågat om kriget om. Han förstod först inte vad man pratade om och frågade vilket krig. När han fattade Ukraina så sa han att det var ett räddningsuppdrag etc.. Läskigt hur indoktrinerade de blir! Han är ju ändå utomlands och skulle kunna ta reda på annan information ... kanske. De kanske håller stenkoll på honom.

https://www.aftonbladet.se/a/28lGXv

Det verkar som att Belarus har bestämt sig (dvs Putin har bestämt) för att sända in sina soldater också :banghead:
Råkade hitta denna bild:
1ead12b0887a821d5aac61ac22d351a202df5fbb.pnj

Enligt den som jag såg bilden från så ska detta vara den som egentligen vann president valet i Belarus, men på något vis (*hostPutinhost*) så blev det istället den som sitter där idag.
Så... Belarus har ev en ny regering i exil?

Om detta kunde leda till att Belarus befriades ... nä jag vågar inte hoppas men :jawdrop:

Ursäkta om någon annan har redan sagt detta men jag tror att USA håller ett mycket noga öga på Rysslands kärnvapen. Om Ryssland skulle trycka på knappen så finns möjligheten att USA skulle hinna trycka på sin knapp innan Rysslands ens landat eller ge en mycket kraftig respons. Ryssland skulle alltså behöva sätta USA ur spel först, och den risken är alldeles för stor, även för Putin.

Jag är ju långt ifrån någon expert men jag tror att hotet är just ett hot, då han är pressad. Jag hoppas åtminstone att de som han är omringad av är smartare än så.

Glöm inte att Ryssland är ett land där ledarna har en tradition av att styra med skräcken som vapen. Den är även riktad mot de egna. Det egna folket, de egna rådgivarna osv.

Det var en rysk skidåkare som reportrar hade frågat om kriget om. Han förstod först inte vad man pratade om och frågade vilket krig. När han fattade Ukraina så sa han att det var ett räddningsuppdrag etc.. Läskigt hur indoktrinerade de blir! Han är ju ändå utomlands och skulle kunna ta reda på annan information ... kanske. De kanske håller stenkoll på honom.

Han skyddar sin familj som är kvar i Ryssland och sin egen möjlighet att åka hem igen och träffa dem. Det är djupt tragiskt det Putin & co gör mot sitt eget folk!

Lite Nord Korea över situationen i USSR

Jag tror att han säkert vet vad det är frågan om. Men spelar man dum kan ingen ställa följdfrågor heller.
Att låtsas vara ovetande är en taktik i många fall.

Absolut, men det är inte en knapp som skall tryckas på. Jag tror inte någon förväntar sig att man kan använda kärnvapen utan att få detsamma tillbaka, inte ens Putin.

Det här är bara vad jag tror och experter inom ämnet håller inte med. Men jag tänker att om Putin inte ser någon förbättring med att komma åt landet så kommer han att verkställa sitt hot.

Jag kan tänka mig att Putin hellre dör i ett kärnvapenkrig än retirerar med svansen mellan benen. Jag hoppas dock att folk runt honom tänker annorlunda. Visst är det säkert livsfarligt att gå emot Putin, men kärnvapenkrig är ju också livsfarligt så om det blir uppenbart att han tappat det helt hoppas jag att hans närmaste vågar sätta stopp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 618
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka