Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag inte insatt men visst är Ukraina längre fram än många andra länder i östblocket vad gäller HBTQ-personers rättigheter?
Ja och nej. Det är mer öppet än till exempel Ungern eller Polen, men endast 60% är för lika rättigheter för HBTQ-personer, samkönat äktenskap/partnerskap är inte tillåtet, och transpersoner får inte vård förrän de är över 25, till exempel, så det är inte ett paradis precis. Bättre än Ryssland alla dagar i veckan dock.

Jag hade också försvarat Sverige mot Ryssland. Jag har väldigt kluven inställning till försvaret, på lite samma grunder som jag tror många i Ukraina också kanske har: som HBTQ känns det ofta tydligt att försvaret inte är där för att försvara just oss, att de liksom är där för att skydda en stat som förtrycker oss på olika sätt. Nu har jag många goda vänner inom försvaret också, så jag menar verkligen inte att försvarets egna är mot HBTQ alltid, absolut inte, men som struktur känner jag mig inte alltid övertygad om att försvaret skulle försvara just MIG. Att civila HBTQ-personer i Ukraina går ihop för att försvara sig själva i krig säger tydligt för mig att det är fler som känner som jag: Jag hade gjort lumpen om jag visste att jag också var en del av de som är värda att skydda.

Så om vi talar om försvar av Sverige, av demokrati och frihet, så menar jag att det är fruktansvärt viktigt att vi också ser till att alla i Sverige, Ukraina, Europa, kan delta i försvaret och veta att de har resten av befolkningen och statsmakten i ryggen. I Ukraina har de haft svårt att ens gå med i försvaret. Jag valde att inte gå med här i Sverige när många av mina vänner gjorde det för att jag inte kände mig trygg, och fortfarande inte känner mig trygg. Men kommer ryssen eller nån annan jävel kommer jag såklart strida men tänk om jag (och de som nu strider i Ukraina) hade fått den utbildningen, tryggheten, och gemenskapen från början? Tänk om alla invandrarbarn och transpersoner och utsatta kvinnor också känt sig MED från början, om försvaret inte bara var förknippat med förtryck och toxisk maskulinitet; hur starkt hade inte försvaret varit då?

Förlåt för rant men HBTQ-rättigheter, antirasism, och kvinnors rättigheter är så mycket mer än det politiska tjafs som det så ofta blir. Det handlar om vem som försvaras och vem som får vara med om att försvara. Och jag hoppas att vi kan se igenom högerpopulistiskt vurmande för upprustning och polis där inte en tanke läggs på VEMS rättigheter vi ska skydda. Om vi har en stat som hjälper människor och inkluderar människor, så kommer de människorna också hjälpa varandra när det behövs.

Jag har även läst en del om hur rasismen mot svarta gör att dom har mycket svårare att lämna Ukraina, dom måste ställa sig sist i köer och måste betala för att att få åka med transporteter ut ur landet.

Det finns tydligen ganska mycket studenter från bland annat Nigeria som läser till läkare i Ukraina och dom verkar ha det kämpigt nu.

Senast ändrad:
Googles översättning på Svenska:
08:00 2022-02-26 (uppdaterad: 08:01 2022-02-26)

Rysslands och den nya världens offensiv​

En ny värld föds framför våra ögon. Rysslands militära operation i Ukraina har inlett en ny era – och i tre dimensioner på en gång. Och naturligtvis, i den fjärde, inre ryska. Här börjar en ny period både i ideologin och i själva modellen för vårt socioekonomiska system – men detta är värt att prata om separat lite senare.
Ryssland återställer sin enhet - tragedin 1991, denna fruktansvärda katastrof i vår historia, dess onaturliga förskjutning, har övervunnits. Ja, till en stor kostnad, ja, genom de tragiska händelserna i ett virtuellt inbördeskrig, för nu skjuter bröder, åtskilda genom att tillhöra de ryska och ukrainska arméerna, fortfarande på varandra, men det kommer inte att finnas mer Ukraina som anti- Ryssland. Ryssland återställer sin historiska fullhet, samlar den ryska världen, det ryska folket - i sin helhet av storryssar, vitryssar och småryssar. Om vi hade övergivit detta, om vi hade låtit den tillfälliga splittringen få fäste i århundraden, då skulle vi inte bara förråda minnet av våra förfäder, utan också bli förbannade av våra ättlingar för att de tillåtit upplösningen av det ryska landet.

Vladimir Putin har utan en droppe överdrift tagit på sig ett historiskt ansvar genom att besluta att inte överlåta lösningen av den ukrainska frågan till framtida generationer. När allt kommer omkring skulle behovet av att lösa det alltid förbli huvudproblemet för Ryssland - av två viktiga skäl. Och frågan om nationell säkerhet, det vill säga skapandet av anti-Ryssland från Ukraina och en utpost för väst för att sätta press på oss, är bara den näst viktigaste bland dem.

(åh herre jävlar - vill ni att jag ska klippa in resten, eller räcker detta ..?)

En ny värld föds framför våra ögon. Rysslands militära operation i Ukraina har inlett en ny era – och i tre dimensioner på en gång. Och naturligtvis, i den fjärde, inre ryska. Här börjar en ny period både i ideologin och i själva modellen för vårt socioekonomiska system – men detta är värt att prata om separat lite senare.
Ryssland återställer sin enhet - tragedin 1991, denna fruktansvärda katastrof i vår historia, dess onaturliga förskjutning, har övervunnits. Ja, till en stor kostnad, ja, genom de tragiska händelserna i ett virtuellt inbördeskrig, för nu skjuter bröder, åtskilda genom att tillhöra de ryska och ukrainska arméerna, fortfarande på varandra, men det kommer inte att finnas mer Ukraina som anti- Ryssland. Ryssland återställer sin historiska fullhet, samlar den ryska världen, det ryska folket - i sin helhet av storryssar, vitryssar och småryssar. Om vi hade övergivit detta, om vi hade låtit den tillfälliga splittringen få fäste i århundraden, då skulle vi inte bara förråda minnet av våra förfäder, utan också bli förbannade av våra ättlingar för att de tillåtit upplösningen av det ryska landet.

Vladimir Putin har utan en droppe överdrift tagit på sig ett historiskt ansvar genom att besluta att inte överlåta lösningen av den ukrainska frågan till framtida generationer. När allt kommer omkring skulle behovet av att lösa det alltid förbli huvudproblemet för Ryssland - av två viktiga skäl. Och frågan om nationell säkerhet, det vill säga skapandet av anti-Ryssland från Ukraina och en utpost för väst för att sätta press på oss, är bara den näst viktigaste bland dem.

(åh herre jävlar - vill ni att jag ska klippa in resten, eller räcker detta ..?)
Vilken smörja.

Jag översatte hela bara av nyfikenhet och, ja, vad ska man säga. Jag tror Putin i sitt nuvarande tillstånd har författat den?

Jag har en ”vän” (på Facebook, då vi är aktiva inom samma hundras och jag har flera hundar från Ryssland) bosatt i Ryssland, men född i Ukraina. Hon har släkt och familj kvar i Ukraina. Hon skriver om hur frustrerad hon är, att Ukrainska myndigheter tvingar medborgarna till utegångsförbud och skyddsrum dygnet runt. Detta ska Ukraina göra för att medborgarna inte ska kunna evakuera längs den flyktväg som Ryska armén håller fri. Ryska armén är ju faktiskt där för att hjälpa Ukrainas befolkning från nazisterna i Ukrainska regeringen som skjuter och bombar sitt eget folk.

Alltså.. Jag saknar ord :eek::eek::eek::banghead::banghead::banghead:

När vi äntligen blev "fria" från ett vedervärdigt virus, ploppade ett nytt skitvirus upp ur gömmorna :cautious:

Screenshot_20220228-195026_Instagram.webp

Jag har en ”vän” (på Facebook, då vi är aktiva inom samma hundras och jag har flera hundar från Ryssland) bosatt i Ryssland, men född i Ukraina. Hon har släkt och familj kvar i Ukraina. Hon skriver om hur frustrerad hon är, att Ukrainska myndigheter tvingar medborgarna till utegångsförbud och skyddsrum dygnet runt. Detta ska Ukraina göra för att medborgarna inte ska kunna evakuera längs den flyktväg som Ryska armén håller fri. Ryska armén är ju faktiskt där för att hjälpa Ukrainas befolkning från nazisterna i Ukrainska regeringen som skjuter och bombar sitt eget folk.

Gör en insats och länka västerländska nyheter, för det behövs flera kanaler in i Ryssland.

Hon matas alltså med rysk media.
Ge henne länken till segerartikeln (naturligtvis i oöversatt skick), och be henne kommentera hur kan det vara så i Ukraina när de redan kapitulerat?

Tyvärr hört exakt samma av en ryss som dessutom har mage att skylla på ukraina för att Ukraina provocerar fram krig genom att hota med att gå med i Nato och EU. Herregud vilket hjärntvättat folk.

Pratar dagligen med en Ukrainsk vän som är fast i Kiev. Dom kommer inte längre ut ur staden även om dom skulle vilja. Såg en video där ryssarna hade skjutit ihjäl en hunduppfödare samt alla hundar när denna försökte fly med alla hundar i sin bil.
Blod överallt, döda schäfrar. En skottskadad låg i diket men levde fortfarande.

Samma vad gällde barnfamiljen som försökte fly i bilen. Barnen och mamma blev ihjälskjutna.

Jag mår fysiskt illa av vreden och hatet jag känner just nu mot Ryssarna.

Det värsta är att maten börjar ta slut, leveranserna kommer inte längre fram och det kommer bli riktigt jävligt när folk börjar svälta. Det är bara dag 5 av kriget nu. Corona finns fortfarande men inga mediciner går att få tag på. Det är dessutom kallt i ukriana nu, kallt i bunkrarna och tunnelbanan. Att behöva sitta där och aldrig kunna slappna av att inte veta om man kommer bli dödad mitt i natten, det måste vara den absolut värsta tortyren.

Tss, här märks de förutfattade fördomarna tydligt. Läs vad som faktiskt sägs, istället för att ropa "åh, kommunisterna älskar sovjet".

Däremot kan jag hålla med om fullt ut att det just nu är opassande att säga nej till att skicka vapen. Hade frågan kommit upp till debatt i riksdagen innan kriget brutit ut, hade jag nog tyckt att vänsterns resonemang var lämpligt.

Det är knappast taget ur luften. Oavsett jag sympatiserar med dem eller ej, så är deras grundideologi kommunistisk. Det är liksom fakta så det kan knappast avfärdas fnittrande som en förutfattad fördom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka