Ja och nej. Det är mer öppet än till exempel Ungern eller Polen, men endast 60% är för lika rättigheter för HBTQ-personer, samkönat äktenskap/partnerskap är inte tillåtet, och transpersoner får inte vård förrän de är över 25, till exempel, så det är inte ett paradis precis. Bättre än Ryssland alla dagar i veckan dock.Nu är jag inte insatt men visst är Ukraina längre fram än många andra länder i östblocket vad gäller HBTQ-personers rättigheter?
Jag hade också försvarat Sverige mot Ryssland. Jag har väldigt kluven inställning till försvaret, på lite samma grunder som jag tror många i Ukraina också kanske har: som HBTQ känns det ofta tydligt att försvaret inte är där för att försvara just oss, att de liksom är där för att skydda en stat som förtrycker oss på olika sätt. Nu har jag många goda vänner inom försvaret också, så jag menar verkligen inte att försvarets egna är mot HBTQ alltid, absolut inte, men som struktur känner jag mig inte alltid övertygad om att försvaret skulle försvara just MIG. Att civila HBTQ-personer i Ukraina går ihop för att försvara sig själva i krig säger tydligt för mig att det är fler som känner som jag: Jag hade gjort lumpen om jag visste att jag också var en del av de som är värda att skydda.
Så om vi talar om försvar av Sverige, av demokrati och frihet, så menar jag att det är fruktansvärt viktigt att vi också ser till att alla i Sverige, Ukraina, Europa, kan delta i försvaret och veta att de har resten av befolkningen och statsmakten i ryggen. I Ukraina har de haft svårt att ens gå med i försvaret. Jag valde att inte gå med här i Sverige när många av mina vänner gjorde det för att jag inte kände mig trygg, och fortfarande inte känner mig trygg. Men kommer ryssen eller nån annan jävel kommer jag såklart strida men tänk om jag (och de som nu strider i Ukraina) hade fått den utbildningen, tryggheten, och gemenskapen från början? Tänk om alla invandrarbarn och transpersoner och utsatta kvinnor också känt sig MED från början, om försvaret inte bara var förknippat med förtryck och toxisk maskulinitet; hur starkt hade inte försvaret varit då?
Förlåt för rant men HBTQ-rättigheter, antirasism, och kvinnors rättigheter är så mycket mer än det politiska tjafs som det så ofta blir. Det handlar om vem som försvaras och vem som får vara med om att försvara. Och jag hoppas att vi kan se igenom högerpopulistiskt vurmande för upprustning och polis där inte en tanke läggs på VEMS rättigheter vi ska skydda. Om vi har en stat som hjälper människor och inkluderar människor, så kommer de människorna också hjälpa varandra när det behövs.