Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
OM Ryssland vinner, hur kommer det bli då, kommer väst försöka störta en rysk regering i Ukraina? Då blir det (väl?) ändå en ännu större konflikt/krig? Och i så fall kan ju alla länder lika gärna hjälpa Ukraina i striderna nu? Eller tänker jag helt fel?

Nej det blir en ny järnridå och så får vi se hur det blir med Kina, som troligtvis inte vill förlora sin business i någon del av världen.

OM Ryssland vinner, hur kommer det bli då, kommer väst försöka störta en rysk regering i Ukraina? Då blir det (väl?) ändå en ännu större konflikt/krig? Och i så fall kan ju alla länder lika gärna hjälpa Ukraina i striderna nu? Eller tänker jag helt fel?
Aktivt störta tror jag inte, men säkert stödja all opposition. Vilket Putin lär se som aggression.

Jag tror dessvärre att hur det än går i Ukraina nu så kommer Putin att vara en påtaglig riskfaktor för resten av världen inklusive både Ryssland och Ukraina så länge han lever. Därför hoppas jag att någon i närheten av honom gör något åt just den saken asap.

Nej det blir en ny järnridå och så får vi se hur det blir med Kina, som troligtvis inte vill förlora sin business i någon del av världen.
Tror jag inte. Nästa steg är en korridor till enklaven kalingrad , Gotland och Åland, Sverige med mål västkusten och Norrland, Finland. Sen är Östersjön ett innanhav,Ryssland har atlantgräns och murmansk har tryggad utfart. EU kommer att vara inringat norrut.

En sak jag funderat lite över är: Hade världen varit like snabb att enas mot en annan stormakt, om denna gjort vad Ryssland nu gör? Det var ingen nu som var förvånad över att det var just Ryssland som attackerade sin grannstat, men hade det varit ett så unisont och starkt fördömande om ett annat stort Europeiskt land gått in i en av sina forna kolonier, till exempel? Eller USA in i valfritt område?

Aktivt störta tror jag inte, men säkert stödja all opposition. Vilket Putin lär se som aggression.

Jag tror dessvärre att hur det än går i Ukraina nu så kommer Putin att vara en påtaglig riskfaktor för resten av världen inklusive både Ryssland och Ukraina så länge han lever. Därför hoppas jag att någon i närheten av honom gör något åt just den saken asap.

Jag tror knappast att Putin är ensam och att allt löser sig bara han försvinner. Tyvärr. Det Ryssland gör är nåt Ryssland gjort så många gånger innan. Försvinner Putin kommer någon annan liknande förr eller senare alltid dyka upp igen. Kanske inte direkt och kanske inte uppenbart till att börja med. Men Ryssland kommer aldrig bli ett land som alla andra. Tyvärr.

Tror jag inte. Nästa steg är en korridor till enklaven kalingrad , Gotland och Åland, Sverige med mål västkusten och Norrland, Finland. Sen är Östersjön ett innanhav,Ryssland har atlantgräns och murmansk har tryggad utfart. EU kommer att vara inringat norrut.
Jag tror anti-aggressionsprincipen faller om Ryssland försöker ta länder som är med i EU, inte har ingått i forna Sovjet och dessutom har nära samarbeten med NATO. Jag tror inte NATO eller andra nationer specifikt skulle bry sig just om oss, men det finns en gräns för hur länge t.ex. USA skulle låta Ryssland expandera. Eller ja, det är min teori.

Jag tror knappast att Putin är ensam och att allt löser sig bara han försvinner. Tyvärr. Det Ryssland gör är nåt Ryssland gjort så många gånger innan. Försvinner Putin kommer någon annan liknande förr eller senare alltid dyka upp igen. Kanske inte direkt och kanske inte uppenbart till att börja med. Men Ryssland kommer aldrig bli ett land som alla andra. Tyvärr.

Ja och den isolering dessa sanktioner innebär KAN i värsta fall leda till en radikalisering inom Ryssland, kanske inte till gammalt Sovjettänk men kanske till något nytt, om det nu blir något som varar länge.

Han har säkert en klon som finns om det skiter sig

Jag tror Ryssland kommer att få väldigt svårt att sätta dit en marionettregering under någon längre tid.

Dels kommer ockupationen att bli en köttkvarn, så oerhört många civila plus kvarvarande ukrainsk militär kommer att göra allt för att det ska vara jobbigt att hålla Ukraina (ungefär som vårt försvar är menat att fungera i händelse av en invasion).

Dels tror jag heller inte att väst kan tillåta att något sådant sker, dvs Ukraina kommer att ha fortsatt stöd utifrån.

Ett ockupationskrig mot en motiverad fiende är svårt. Det finns flera exempel i historien, tex Afghanistan - Sovjet.

Och som förutsett så vänder sig ryssland till kinesiska betalningssystemet för utomlandsbetalning , vad det nu heter ? Sicls? I viss mån är det väl som alla dessa sociala medie-apparna det kommer att finnas fler i framtiden. Det är inte svårt att programmera så värdet på appen beror på de som är med i den. En stor dividerande av världen från västvärlden med sin överåriga befolkning till österut. Det visar sig väl. Vi får se. Kineserna vill väl gärna ha rysslands gas också. Fast jag tror inte kineser vill bråka, de har ändå byggt upp konfusiaism, yin och yang etc.

så jobbigt att de sk bråka jämnt. Vem har tid med sånt här ? Det är bara skit.

Jag tror Ryssland kommer att få väldigt svårt att sätta dit en marionettregering under någon längre tid.

Dels kommer ockupationen att bli en köttkvarn, så oerhört många civila plus kvarvarande ukrainsk militär kommer att göra allt för att det ska vara jobbigt att hålla Ukraina (ungefär som vårt försvar är menat att fungera i händelse av en invasion).

Dels tror jag heller inte att väst kan tillåta att något sådant sker, dvs Ukraina kommer att ha fortsatt stöd utifrån.

Ett ockupationskrig mot en motiverad fiende är svårt. Det finns flera exempel i historien, tex Afghanistan - Sovjet.

Jag håller med. Ukraina är dessutom ett stort land. Det är svårt och dyrt att hålla ett stort land. Som dessutom har en befolkning som kommer slåss med allt de har för att försvara sig och som uppbackade av EU, UK och USA (och fler).

Och som förutsett så vänder sig ryssland till kinesiska betalningssystemet för utomlandsbetalning , vad det nu heter ? Sicls? I viss mån är det väl som alla dessa sociala medie-apparna det kommer att finnas fler i framtiden. Det är inte svårt att programmera så värdet på appen beror på de som är med i den. En stor dividerande av världen från västvärlden med sin överåriga befolkning till österut. Det visar sig väl. Vi får se. Kineserna vill väl gärna ha rysslands gas också. Fast jag tror inte kineser vill bråka, de har ändå byggt upp konfusiaism, yin och yang etc.

Det Kinas representant sa i sitt anförande inför the general assembly tyckte jag sa, på sitt typiska sätt och alltså då inte ordagrant, klart och tydligt att Kina inte vill se Ryssland avskuret från världshandeln. Jag kan verkligen rekommendera att man lyssnar på just dennes anförande om man är nyfiken på hur Kina ställer sig, för det finns där mellan raderna.

Kanske dags för en illustrerad tråd avhandlandes Ryssland-Ukraina-konflikten?

Visa bifogad fil 86725

Jag använder humor för att hålla hopp och humör på rätt sida gränsen, och de senaste åren har väl genererat ungefär lika mycket på bild- och meme-kontot som jag tidigare hade hunnit samla där totalt...

Orkar inte läsa igenom 33 sidor så vet inte om nån postat det här förut.
Ryssland använder AI för att skapa falska personer som sprider rysk propaganda. Lite om hur man kan genomskåda det.
https://svt.se/nyheter/utrikes/de-h...ider-rysk-propaganda-sa-ser-du-att-de-ar-fejk

Jätteviktigt! Både botar och (tyvärr) livs levande svenskar som agerar nyttiga idioter åt Kreml, för att splittra Europa och få oss att inte kunna agera samlat och med full kraft.

Jag frågade min far (som är en supernörd på det mesta runt militärhistoria och teknik/mekanik) om det var Antonoven som har landat i Sverige förr man sprängt i Kyiv, och som svar fick jag att a: det var inte den Antonoven och b: just ockupationskrig går nästan aldrig vägen just för att den som blir ockuperad har tillgång till förnödenheter och annat på nära håll medan den som invarderar ofta får problem med tillförseln, för att inte tala om de stridandes moral när utmattning och annat sätter in. Lägg därtill att det tycks som att många av de ryska trupperna har fått en helt annan bild av vad som pågår än vad den allmänna uppfattningen är, så har de inte en lätt situation att navigera.

En sidenote är att jag har läst lite memoarer från östfronten i WWII och just tongångarna i att soldaterna inte vet vad de skickas in i är väldigt bekanta. Man sa till trupperna att det fanns få fiender, att de var demoraliserade, inte hade kläder och proviant och vapen, absolut inga tanks, och sen skickade man in pojkarna i ett område till en fiende som visst hade tanks och artilleri, och hoppade på det bästa.

Men om Ukraina varit med i Nato hade USA gått in med trupper och hjälpt till?

När man tittar på den listan vilka som är med i Nato känns det lite läskigt att vi inte är det, just nu 🙈

Men om Ukraina varit med i Nato hade USA gått in med trupper och hjälpt till?

När man tittar på den listan vilka som är med i Nato känns det lite läskigt att vi inte är det, just nu 🙈
Frågan är om Ryssland hade tillåtit inträde i NATO, dvs invasionen hade inträffat tidigare. Detta är inget nytt utan något Putin byggt upp för under lång tid. Han har drivits av revanschism sedan 1991.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka