Rödbetsrecept

macan

Trådstartare
Den här helgen måste jag komma till skott och ta upp mina rödbetor ur jorden. Men just nu har jag dåligt med idéer om hur jag ska tillaga/bereda dem. Kan ni hjälpa mig? Vill helst laga "riktig mat" av dem, men även någon mindre sats inläggning, syrning etc kan vara intressant.

Sv: Rödbetsrecept

Rödbetssoppa, och ugnsbakade rödbetor i klyftor är vad jag brukar göra med rödbetor. Till ugnsbakade betor är det gott med får- eller getost och valnötter, t ex. Lite matvete till så har du en middag.

Rödbetssoppa får det absolut bli en variant av, det är ju så gott! Hittade också recept på en kaka med, förutom rödbetor, äpplen och pumpakärnor, den ska jag prova! Och i senaste numret av Mersmak finns en fetaostgratinerad rödbetsgryta som verkar smaskig. Det är nog ungefär vad min skörd räcker till :-)

Om jag inte minns helt fel så var det en hel del rödbetsrecept i förra numret av Buffé. De finns säkert på Icas hemsida.

Jag brukar göra rödbetssoppa med ädelostkräm (receptet har tyvärr försvunnit från Arlas hemsida), rödbetor kokta i saltat vatten som jag bara äter med lite smör (och ev mer salt) eller nämnda kokta rödbetor halverade med en bit chèvre på och körda i ugnen en stund.

Vi ska äta indiskt ikväll, en av rätterna blir en rödbetssallad. Jag återkommer om den var god! ;)

Annars äter jag mest rödbetor antingen kokta med smör + salt eller fetaost/chèvre, eller ugnsbakade med andra rotsaker som tillbehör till kött.

Jag är lite konstig och äter varken inlagd rödbeta, kokt rödbeta, ugnsbakad rödbeta eller något liknande, men däremot rödbets-tzatsiki! Det är hur gott som helst och otroligt lätt att göra.
Skala rödbetorna och riv ned dem med hjälp av den grövsta sidan på ett rivjärn. Blanda ned naturell kvarg och en liten klick crème-fraishe (för att få konsistensen lite lösare), ha i vitlök och salt/peppar efter smak. Done (*sagt med Gordon Ramsay-röst :p )

Koka rödbetorna - med skalet på, så att de behåller färgen! (skalas superenkelt med fingrarna som redskap när de väl är kokta...)

Rör ihop vitlökssmör (smör, vitlök, persilja och salt efter behag)

Ät rödbetorna som de är, med vitlökssmöret till. :d :d :d

Jag har provat att göra en kaka med rödbetor och äpplen, men det var verkligen inte gott alls. Tror det slutade med att vi slängde halva, den var verkligen inte god. Så det rekommenderas inte.

Kan tänka mig att den jordiga smaken i rödbetor är lite svår att hantera i fikabröd. Man måste nog balansera upp det med något rejält syrligt, typ limefrosting.

Däremot gör sig rödbetor väldigt bra i matbröd! (Som redan tipsats om.) Beroende på mängden rödbetor i degen kan man få olika spännande färgkreationer. Från rödlila små fläckar till en genomgående djupt lila färg som gör att brödet ser ut att ha bakats av Mr Lovecraft i egen hög person.

snott från en kompis blogg :)

Rödbetsbiffar

Rödbetsbiffar på romansallad
2 portioner
3 rödbetor, rårivna
2 morötter, rårivna
½ – 1 avokado
1- 2 tsk dijonsenap
½ dl pistagenötter, naturella
en skvätt citron
1 huvud romansallad
Garnering: kapris
Riv först rödbetor och morötter grovt antingen i din matberedare eller på rivjärnet. Kör demsedan i matberedaren tillsammans med pistagenötter. Blanda ner avokado och kör igen. Smaka av med citron, havssalt och dijonsenap. Börja med en tesked senap och tillsätt gärna mer för starkare senapssmak. Lägg upp cirka en deciliter av röran på romansalladsbladet och toppa med kapris.m

Kan tänka mig att den jordiga smaken i rödbetor är lite svår att hantera i fikabröd. Man måste nog balansera upp det med något rejält syrligt, typ limefrosting.

Jag gjorde muffins med choklad och rödbetor häromdagen, tillsammans gjorde jag lite vaniljfrosting och det blev faktiskt riktigt lyckat! Chokladsmaken dödade jordsmaken :)

Rödbetor och choklad, det hade jag nog inte kommit på att prova själv. Låter gott! Undrar om det blir bra att göra rödbetskladdkaka?

Världens godaste rödbetsgratäng! :d

Skala och dela rödbetorna i ungefär lika stora delar, typ 3-4 cm. Koka i lättsaltat vatten tills dom ändå har en del tuggmotstånd kvar. Lägg dom i en gratängform. Värm ihop creme fraiche med getost och lite peppar och häll över. Gratinera en liten stund, strö sen över knaperstekt bacon, rostade pinjenötter och ruccolasallad. Hur gott som helst! Passar till en god köttbit, gärna nöt eller lamm eller på en buffé.

Rödbetor och choklad, det hade jag nog inte kommit på att prova själv. Låter gott! Undrar om det blir bra att göra rödbetskladdkaka?

Det är ju frågan, jag är tveksam.
Jag finrev rödbetorna till muffinsen.
Kladdkaka ska ju vara som en jämn smet liksom mer, från är om bitar av rödbeta passar då..

Det åt jag på en restaurang faktiskt! Rörbetskladdkaka med kanderad fänkål och lakrits-citronsås. Var supergott!

TS: Jag brukar ha i skivor av rödbetor när jag lagar rotfrukter i ugn, funkar till all mat som man brukar ha rotfrukter i ugn till. En kollega grovriver rödbetor i köttfärssåsen, ser gott ut iaf. Går nog att frysa portioner av också.

Enda sättet som jag kan få i mig rödbetor är om man gjort sherry på dem, gudomligt gott, men tyvärr inte lagligt.

Jag brukar göra rödbetspuré med rödvin som är fantastiskt gott!

4 (stora) rödbetor
1L vatten
1L rött vin
2 dl rödvinsvinäger
30ml olivolja
En gnutta socker och salt

Klyfta rödbetorna och lägg i en kastrull med alla ingredienser. De ska vara täckta av vätskan. Du kan minska något på vattnet och vinet om det blir för mycket. Låt koka tills de är mjuka. Mixa sedan rödbetorna, och häll i rödvinsspadet efter önskad konsistens. Serveras till lax, chèvre eller vad du känner passar bra till! :)

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 233
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist