Men är det verkligen så att folk inte trott att räntorna skulle bli högre? Jag upplever att man visst förstått att det inte kommer fortsätta på samma nivå men att man känt sig pressad till att ta högre lån än vad som kanske känns bra eftersom ”alla andra” gör det och priserna därför pressas upp. De flesta har nog räknat med några procents uppgång och även banken har ju haft krav på att man ska klara nån form av uppgång även om jag tycker de räknat alldeles för lågt.
Jag tror precis som du att folk räknat med att räntorna ska gå upp, men för en del (iaf för oss) så har man ju också tänkt att det ska ta sin tid. Prognoserna (innan ränteuppgången) från alla håll var ju att räntan försiktigt, försiktig i typ lika långsam takt som den successivt gått ner, skulle gå upp igen. Med start som tidigast typ 2023-2024. Det var ju också därför bankerna erbjöd bundna lån uppemot 10 år en bit under 2% så sent som hösten 2021.
När vi försökte väga fram och tillbaka hur mycket lån vi vågade ta, så räknade vi ju också med att vi under de åren räntan gick uppåt skulle ha hunnit amortera en hel del. När räntorna till slut blev höga kanske vi dessutom fått arv att betala av stora delar av bostadslånet med etc. Jag antar att andra som tagit stora lån kan ha resonerat lite likadant - räntorna kommer gå upp, men successivt och under lång tid, och vi kommer lösa ekonomin successivt under tiden...
Att lägga ansvaret på enskilda individer i detta tycker jag blir svårt, när inte ens experter verkar ha förutspått eller planerat för att det som skett skulle ske.