Riksbanken gör en dubbel 👍

Tja, varför erbjuda något som väldigt få använder och är något som bankerna inte vill att vi använder.
Själv kämpar jag på med att använda kontanter men känns som det typ bara är jag och några invandrare som använder kontanter idag (egen upplevelse av folk jag pratat med). Så ja kontanter är nära graven snart om inte fler börjar använda det.
 
Tja, varför erbjuda något som väldigt få använder och är något som bankerna inte vill att vi använder.
Själv kämpar jag på med att använda kontanter men känns som det typ bara är jag och några invandrare som använder kontanter idag (egen upplevelse av folk jag pratat med). Så ja kontanter är nära graven snart om inte fler börjar använda det.


Jag försöker också använda kontanter regelbundet med omtanke om de som har svårt att hantera kort. Har mött människor med olika typer av funktionsvariationer som inte kan hantera kort av olika anledningar. Vill inte att det ska dö ut och vill inte om jag själv hamnar i en sits där jag inte kan hantera kort vara utestängda från att kunna ta en fika på stan till exempel.
 
Nej.

Skitbanker.

Det är bankerna som väljer att inte vilja hantera kontanter. Det har inget med vår valuta att göra. Valuta=/=kontanter
Eftersom svenska banker inte köper tillbaka fysisk valuta.

Det har inget med värdet på kronan att göra, utan att våra banker inte ser en poäng i att hantera kontanter.
Vilka banker? Är det svenska banker i vissa länder eller är det alla banker i Sverige
 
Vilka banker? Är det svenska banker i vissa länder eller är det alla banker i Sverige

Alla banker i Sverige.

Som jag sa. Det är de svenska bankerna som inte är intresserade av att köpa tillbaka kontanter. Även andra länder (med betydligt starkare valuta) har liknande problem, tex Danmark och Norge.

Riksbanken skall nu undersöka detta och ev pålägga de andra bankerna att ta emot kontanter
 
Tja, varför erbjuda något som väldigt få använder och är något som bankerna inte vill att vi använder.
Själv kämpar jag på med att använda kontanter men känns som det typ bara är jag och några invandrare som använder kontanter idag (egen upplevelse av folk jag pratat med). Så ja kontanter är nära graven snart om inte fler börjar använda det.
Som dessutom är skitdyrt att hantera. Kontanter alltså.
 
Alla banker i Sverige.

Som jag sa. Det är de svenska bankerna som inte är intresserade av att köpa tillbaka kontanter. Även andra länder (med betydligt starkare valuta) har liknande problem, tex Danmark och Norge.

Riksbanken skall nu undersöka detta och ev pålägga de andra bankerna att ta emot kontanter
Men varför går det bra att växla sek i tex tyskland mot euro eller mot andra valutor än dom som omnämn i länken jag hänvisade till
 
Men varför går det bra att växla sek i tex tyskland mot euro eller mot andra valutor än dom som omnämn i länken jag hänvisade till

För att de orkar bråka mer med de svenska bankerna? De utländska banker som slutat ta emot svenska kontanter tycker väl det inte värt besväret att bråka om att de svenska bankerna SKA köpa tillbaka dem.
 
För att de orkar bråka mer med de svenska bankerna? De utländska banker som slutat ta emot svenska kontanter tycker väl det inte värt besväret att bråka om att de svenska bankerna SKA köpa tillbaka dem.
Men det är ju inte en förklaring som Riksbanken ger
 
https://www.tv4.se/artikel/556MYM4z...aexlingskontor-vaegrar-ta-emot-svenska-kronor

I ett meddelande som Forex publicerat på sin sajt skriver företaget att de söker efter förklaringar, men att danska banker gjorde samma sak innan årsskiftet. Nu syns samma beteende hos svenska och norska banker.

Det är alltså inte svensk 'skitvaluta' det handlar om utan svenska/danska/norska bankers agerande. Vad man än må tycka om den svenska kronan så kan väl inte den norska eller danska betraktas som skitvalutor, eller?
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Riksbanken skall nu undersöka detta och ev pålägga de andra bankerna att ta emot kontanter
Vissta kan Riksbanken försöka påverka bankerna men bankerna är ju självständiga så dom behöver inte alls göra som Riksbanken säger/vill. Den kan inte ens införa regler och tvinga bankerna

Kvar är då en skitvaluta som många länder inte anser sig vara gångbar
 
Vissta kan Riksbanken försöka påverka bankerna men bankerna är ju självständiga så dom behöver inte alls göra som Riksbanken säger/vill. Den kan inte ens införa regler och tvinga bankerna

Kvar är då en skitvaluta som många länder inte anser sig vara gångbar

Jo.

Igen

Vår valuta är gångbar. Annars hade vi inte kunnat köpa utländsk valuta alls. Och det kan vi. Utan problem. MEN INTE FÖR KONTANTER.

Det är KONTANTER som är problemet. Inte valutan.
 

Liknande trådar

Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 481
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 238
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 239
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp