"Rika människor", vilka är de?

Det är rätt dömande och ett vidrigt beteende att dra in att ens ha en vän man kan hjälpas åt med livet - alla lyckas inte hitta en sån vän och att planera vänskap utifrån framtida nytta av vännen känns osmakligt.

Det är väl få som går medvetet in för att få barn med fel person även om många finner att det var det ett antal år senare även om det inte alls ingick i planen att bli fysiskt och ekonomiskt misshandlad av den till synes perfekta partnern.
Ja, fasen alltså. Jag skulle gjort bättre avelsarbete vad gäller pappafunderingar! Vad spelar kärlek för roll när man kan planera sin framtid tip top enligt konstens alla regler.
 
Varför kan man inte få köpa det man vill ha för sina egna pengar?
Vill du bli tilldelad kläder, mat och bostad också efter simpel, billig princip?
Det är när man inte har några egna pengar.
Då är en fungerande smartphone bra att ha.

Om jag inte hade något alls så vore det ju bra att få en fungerande basutrustning.
 
Man behöver inte just någon iPhone utan det går bra med en Motorola för en tusenlapp.

I dag.
Motorola för 777:-.
Jag har något liknade som reservtelefon och den klarar av allt som behövs för att klara sig i samhället.
https://www.elgiganten.se/product/m...torola-moto-e13-smartphone-264gb-svart/586227
Du missar hela poängen.
Bara för att du är ok med en sån telefon så måste väl inte alla vara det?
Man kanske tycker att det är roligt att ha en bättre telefon.
Är det fult på något sätt att önska sig bättre saker? Är man en bättre människa om man väljer en simplare telefon eller varför är detta så viktigt för dig att framhålla?

Vi lever på 2000-talet där lön och arbete också får spilla över på nöjeskonsumtion. Inte bara för överlevnad.
Osmakligt att bedömma vad andra vill ha och tillskriva det som ”man behöver inte”.

Även du har garanterat väldigt mycket saker som du inte behöver.
 
Ja, fasen alltså. Jag skulle gjort bättre avelsarbete vad gäller pappafunderingar! Vad spelar kärlek för roll när man kan planera sin framtid tip top enligt konstens alla regler.
Så när kärleken slår till så kan man skippa att planera?
Är det ditt budskap?
 
Är den?
Varför då?
Är inte även barn och hur man väljer den andra föräldern en form av planering?

Jag hade aldrig vågat skaffa barn med någon som inte med garanti skulle kunna ta hand om dem helt själv.
Både praktiskt och ekonomiskt.
Är inte det en form av planering?
Varför har du barn, du hade ingen garanti att din partner skulle kunna ta hand om barnen, inte ens en garanti att partnern var i livet när de föddes. Även utan risk att någon går bort vet man aldrig hur framtiden utvecklas. Med dina villkor uppfyllda blir det exakt 0 barn för vanliga dödliga som inte kan se in i framtiden.
 
Vem menar du skaffar en iphone utan pengar?
Stjäl man den eller?
Det handlar om ett modernt ordspråk som jag refererade till tidigare i tråden.

Millionaire_mindset.jpeg
 
Vilka förutsättningar tänker du på då?
Förutom pengar?
Jag tror nämligen inte att det är pengarna i sig som skapar skillnaden utan något annat.
Attityden till utbildning kanske?
Attityden till utbildning och viljan att lära är otroligt viktiga för att komma någonstans. Men det krävs mycket mer för att inte arbeta i motvind.
 
Jag undrar jag om det ändå inte sitter i huvudet.

Du klassar det här som otillgängligt.
Redan där har du ju bestämt att det är omöjligt.
Och då så kommer det ju inte att hända.

Jag tror inte att det är de ärvda pengarna som avgör utan de kunskaper, förmåga och värderingar som man får med sig i arvet.
Om man kan starta företag och ser det som naturligt att göra så finns förutsättningarna även med ganska så små medel.
Handgrepp och tankemönster är bekanta.

Det finns ett modernt ordspråk.
"Om du ger en rik person 10 000:- så kommer den tillbaka med 100 000:- men om du ger en fattig person 10 000:- så kommer den tillbaka med en ny iPhone."
Men alltså...

Du har tur även på ett annat sätt: Du är inte ung idag.

De senaste 20 åren har bostadspriserna stigit med 150% i Sverige. (Källa: SEB )
På sidan jag länkar nämns det också att det är svårare att ha råd med boende i stil med det som ens föräldrar haft.

Samtidigt har lönerna, om jag tolkar det hela rätt, ökat med ca 30% på samma tid. (Källa: SCB )

Är du yngre har du dessutom generellt sett lägre lön än någon äldre med arbetslivserfarenhet. Det blir en enorm skillnad på hur lätt det är att skaffa sig ett billigt boende om du jämför hur det var för 20 år sedan med hur det är nu.

Och så är det svårt att få vettiga jobb. Det är inte "bara att välja" något bättre. Själv jobbar jag deltid nu, och söker efter andra deltidsjobb för att få en bättre inkomst, eller någon typ av heltidsjobb som skulle ge mig bättre förutsättningar än mitt nuvarande. Det är allt annat än enkelt. En vän till mig är i en annan sits: han har fast heltidsanställning sedan flera år tillbaka, men pga dålig lön har vännen ingen riktigt "egen" bostad utan är inneboende. Vännen vill ha ett annat jobb, absolut, men dels är vännen så slutkörd efter jobbet att det knappt finns energi till att äta och ta hand om personlig hygien, än mindre söka jobb, och när vännen väl söker jobb, då kommer hen allt som oftast till intervju men sedan är det tvärstopp. Hen har sökt jobb regelbundet, när energi funnits, i typ 2-3 år nu.

Samtidigt minns jag hur min mor berättat om hur det blev när hennes och min pappas ekonomi kraschade, när de fortfarande bodde ihop. Min far blev arbetslös och eftersom de hade lagt upp lånet på ett inte allt för bra sätt så tvingades de sälja villan de hade. Vad gjorde de då? Jo, flyttade in i varsin lägenhet på samma gata i ett hyresrättsområde. Inga problem. Idag har lägenheterna en kötid på minst(!) 7-8 år. Om man har tur och kan tänka sig de skruttigaste, dyraste lägenheterna i områdena mest kända för droghandel, cykelstölder m.m.

Om man inte ens kan ordna ett boende som gör att man har råd att stoppa undan pengar, hur ska man då ha råd att investera i något? Ha råd att "få det bättre" på ett sätt som du beskriver?
 
Man kanske tycker att det är roligt att ha en bättre telefon.
Är det fult på något sätt att önska sig bättre saker? Är man en bättre människa om man väljer en simplare telefon eller varför är detta så viktigt för dig att framhålla?
Om man väljer en billig telefon och investerar resten av pengarna så har man möjlighet att bli rik
Om man sedan gör den typen av val upprepade gånger så kan man till slut ha riktigt mycket pengar.

Jag har gjort den typen av val många gånger.
Det är inte kul, men det är lönsamt.
 
Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna.
Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos användare.

Så nu undrar jag hur ni definierar vad som är "rika människor".

Jag tänkte vänta med min egen definition för att inte biasera svaren.
Jag gillar att definiera rik som i att man lever ett rikt liv. Med det menar jag inte nödvändigtvis ekonomiskt rik, även om jag anser att basbehoven måste vara tillgodosedda för att man ska kunna leva ett liv som inte är präglat av stress. Ett rikt liv för mig är ett lyckligt liv, vänner och familj, och att man hittat sitt kall. Förutsatt att man inte lever i en ekonomisk stress - men man behöver inte heller vara ekonomiskt rik. Det finns i mina ögon mer värdefulla rikedomar, så som vänner och familj. Dom kan man vara rik i.
 
Om man väljer en billig telefon och investerar resten av pengarna så har man möjlighet att bli rik
Om man sedan gör den typen av val upprepade gånger så kan man till slut ha riktigt mycket pengar.

Jag har gjort den typen av val många gånger.
Det är inte kul, men det är lönsamt.
Men gode gud!
Du gjorde det för att DU ville. Alla vill kanske inte vara som du.
Varför är det så viktigt för dig att andra ska göra samma val i livet som du?
Sitter du på nån slags facit över livet?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 073
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 062
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 652
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp