"Rika människor", vilka är de?

Jag undrar jag om det ändå inte sitter i huvudet.

Du klassar det här som otillgängligt.
Redan där har du ju bestämt att det är omöjligt.
Och då så kommer det ju inte att hända.

Jag tror inte att det är de ärvda pengarna som avgör utan de kunskaper, förmåga och värderingar som man får med sig i arvet.
Om man kan starta företag och ser det som naturligt att göra så finns förutsättningarna även med ganska så små medel.
Handgrepp och tankemönster är bekanta.

Det finns ett modernt ordspråk.
"Om du ger en rik person 10 000:- så kommer den tillbaka med 100 000:- men om du ger en fattig person 10 000:- så kommer den tillbaka med en ny iPhone."

Men vi snackar ju inte småpengar. Jag menar startplåtar på värden motsvarande 100 millar och uppåt.
 
Jag undrar jag om det ändå inte sitter i huvudet.

Du klassar det här som otillgängligt.
Redan där har du ju bestämt att det är omöjligt.
Och då så kommer det ju inte att hända.

Jag tror inte att det är de ärvda pengarna som avgör utan de kunskaper, förmåga och värderingar som man får med sig i arvet.
Om man kan starta företag och ser det som naturligt att göra så finns förutsättningarna även med ganska så små medel.
Handgrepp och tankemönster är bekanta.

Det finns ett modernt ordspråk.
"Om du ger en rik person 10 000:- så kommer den tillbaka med 100 000:- men om du ger en fattig person 10 000:- så kommer den tillbaka med en ny iPhone."
Ja den rika har redan en iphone så det behövs inte. Den fattiga har 100 hål att stoppa pengarna.

Men du har rätt, givetvis påverkar ens värderingar och kunskaper hur man hanterar dem. Det är dock inte det enda. Det är också ett sätt att nedvärdera de med sämre förutsättningar. Det finns mängder av människor som kommer från sämre förutsättningar som hade klarat det finfint att få en större summa pengar och en hel del "rikemansbarn" som gått under utan en familj som betalar och reder ut.
 
Din sista fråga är så äcklig och dömande att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Är den?
Varför då?
Är inte även barn och hur man väljer den andra föräldern en form av planering?

Jag hade aldrig vågat skaffa barn med någon som inte med garanti skulle kunna ta hand om dem helt själv.
Både praktiskt och ekonomiskt.
Är inte det en form av planering?
 
Om jag hade haft min mammas efternamn så hade min bakgrund också framgått tydligt av efternamnet vid uppropet.

Tjugo år efter att vågen av finländska arbetskraftsinvandrare kom hit, så hade hälften av dem skaffat sig en gymnasieexamen. Jag var dock i sällskap av flera kursare med finskt påbrå på universiteten, skulle tro att vi statistiskt sett var lika vanliga på universiteten som vi är i befolkningen i stort. På veterinärprogrammet var vi i min kurs till och med något överrepresenterade (likaså de med helsvenskt påbrå). Saker ändras snabbt, och många unga idag känner nog inte längre till detta - på bara en generation.
 
Om du håller på med bokföring och fakturering, vaktmästarjobb och liknade driver du en verksamhet av något slag - det är inte vad jag syftar på med att leva på avkastningen.
Nej precis.
Och här någonstans så blir det flytande mellan vad som bara är och vad som även kräver en arbetsinsats.
Stora investeringar brukar kräva en hel del engagemang och eget arbete.
 
Så här i detalj går det inte att planera livet.
Nej det går ju inte att göra såklart. Och det menar jag verkligen, att man inte kan bestämma sig för att göra, och att det finns hundra miljoner sätt på vilket det inte fungerar.

Men det är dock ändå ett väldigt klassiskt sätt att göra det på om man ser 100 år tillbaka i tiden eller så. Dvs att hårdplanera just familjebiten med ekonomiska förtecken. Från tex att välja en fru som är bra på att ta hand om en bondgård och ekonomin till att välja en man genom att bara möta män i vissa kretsar. Till att ingen väljer alls egentligen utan bådas föräldrar tycker att jordplättarna ligger nära varandra. Det verkar dock vara som allting annat att åt den som har skall vara lättare givet. (lättare hitta en läkarstudent till fru/man om man är läkarstudent typ, men fortfarande inte jättelätt.) Dvs att planeringen var lättare om dina föräldrar faktiskt har en "jordplätt" och inte blir tvungna att lämna dig på balettskola i Paris. (nedan)

Om man läste Damernas världs, eller vilken tidning det nu var, reklam för att ha en sugar daddy så framstod det helt klart som att de verkar anse det också helt på kartan att rika äldre män traskar över vackra unga kvinnors liv med stora fötter tills det blir mos av allt. (utan att ens gifta sig)
 
Senast ändrad:
Det är rätt dömande och ett vidrigt beteende att dra in att ens ha en vän man kan hjälpas åt med livet - alla lyckas inte hitta en sån vän och att planera vänskap utifrån framtida nytta av vännen känns osmakligt.
Varför då?
Är inte även det en form av förmåga och planering?

Om vi skall hålla isär vad som är ärvda pengarna och andra förmågor, så är det ju definitivt inte i avdelningen ärvda pengar.
 
Ja egentligen så kan det ju vara så.
Om man har allt som man behöver för en god tillvaro och fortfarande har pengar över så är man nog rik.
Eller har i varje fall möjligheten att bli det.
Ja man kan ha ett bra liv men så länge du inte räknar barn som kapital så är det en dålig förutsättning att bli rik. Åtminstone om man inte har rika föräldrar.

Uppförsbacken är i vart fall större än de som redan är rika genom arv.
 
Är den?
Varför då?
Är inte även barn och hur man väljer den andra föräldern en form av planering?

Jag hade aldrig vågat skaffa barn med någon som inte med garanti skulle kunna ta hand om dem helt själv.
Både praktiskt och ekonomiskt.
Är inte det en form av planering?
Så om partnern dör är det dålig planering? Om någon blir manipulerad, utsatt för ekonomiskt/psykiskt/fysiskt våld är det dålig planering?
 
Ja man kan ha ett bra liv men så länge du inte räknar barn som kapital så är det en dålig förutsättning att bli rik. Åtminstone om man inte har rika föräldrar.

Uppförsbacken är i vart fall större än de som redan är rika genom arv.
Jag räknar barn som del av en god tillvaro för dem som vill ha barn.
Att när man har pengar över och lever ett gott liv där barn får plats på alla sätt, så är man rik.
 
Tycker jag mest ser rika personer i Sverige.
Största delen har ju tom var sitt rum till barnen och ändå relativt få behöver jobba mer än 8h om dagen för att överleva. Få bor i hyddor, går i sandaler på vintern eller ha trasiga kläder Sverige.
För mig beror det så mycket på var jag rör mig. Jag kan med lätthet röra mig i kretsar där de flesta har det relativt bra till mycket bra.
Men så hamnar man i samanhang där normen är att ha lite, där barn går i samma jacka året om eller gummistövlar var dag för pengarna inte räcker till. Eller träffar pensionärer som inte längre har råd att gå och klippa sig eller bjuda hem barnbarnen.
Barnfattigdomen i Sverige ökar och så även fattigpensionären.
 
Man skaffar väl inte barn tillsammans med uselt föräldramaterial?
Eller?

Är just barn något som inte skall planeras?
Men du. Har du missat alla separerade par 😅
Och huruvida barn är planerade eller inte vad har det med tråden att göra :confused: ?
Även om du har allt superbra ekonomisk så kan det finnas andra aspekter som gör att det inte går att få barn.
Det är det jag menar att man kan inte planera sitt liv så detaljerat. Utan mycket beror på omständigheter och tid. Rätt tid på rätt plats
 
Var det där inlägget riktigt genomtänkt?

Jag tycker att det är oerhört fördömande och nedlåtande med total avsaknad av förståelse för vilka situationer människor kan hamna i.

Till exempel kvinnor som lurats eller tvingats in i en relation med en kontrollerande man. När hon på ena eller andra sättet lyckas komma ur relationen kan hon ha blivit avskuren från alla sociala kontakter av mannen samt vara skuldsatt p g a att hon även utsatts för ekonomisk våld. Att säga till henne att hon skulle planerat sitt liv bättre är ett slag i ansiktet på henne.
Jag håller helt med!


Men så träffar man samtidigt personer som aldrig tänker efter före och tycker att livet bara är något "som händer".
Det är väl där det skaver, de som gång på gång fattar beslut och sen räknar med omgivningen ska rädda dem.
 
Till exempel kvinnor som lurats eller tvingats in i en relation med en kontrollerande man. När
Jag tycker inte att bli utsatt för brott som tvång, bedrägeri eller våld är del av att ha sin fria vilja.
Det är att vara brottsoffer och då så blir det på ett annat sätt.

Det är det också om man blir rånad, får sin verksamhet saboterad eller blir utsatt för nätbedrägeri.

När jag talar/skriver om att planera sin tillvaro så är inte olika brott som man kan bli utsatt för inräknat i det.
Inte heller olyckor och sjukdom.
Det är ju händelser som står utanför människors kontroll.
Man kan bara planera det som man kan kontrollera.
 
Men vi snackar ju inte småpengar. Jag menar startplåtar på värden motsvarande 100 millar och uppåt.
Okej, det är ju de ofantligt rika det.
Jag kan nog tycka att över 10 mille är en präktig start som borde hålla vem som helst ekonomiskt oberoende.

Jag började med småpengar och har inte nått särskilt långt med dina mått mätt.
Familjen Bonnier började också med småpengar och de har nått längre.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 072
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 059
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 641
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp