"Rika människor", vilka är de?

Men så hävdar du dig inte vara rik heller? :) överklass kanske, dvs ärvt grejs. :)
Jag vet faktiskt inte om jag är rik eller inte.
Det är en av de saker som jag hoppas reda ut med tråden.

Överklass däremot, absolut.
Min mamma har varit på Nobelmiddagen.
Och jag har antika möbler och gamla handskrivna brev från 1700-talet i arvegodset.
Min farfar hade kontor på Stockholms Slott.
 
Det är liksom inte dålig planering som gör att man sitter som ensamstående sjuksköterska och sliter arslet ur sig för att barnen ska ha tak över huvudet. Det krävs ett skyddsnät i form av familj och kanske partner för att överhuvudtaget ha något att planera med i form av tid och pengar.
Men är inte det också en typ av planering?
Att t.ex. gå ihop med en kompis och hjälpas åt med livet.
Eller vem man skaffar barn med?
 
Som exempel kan väl nämnas att jag inte har något som helst minne av läxhjälp från föräldrarna från det att jag blev tonåring ungefär.
Medan min mamma läste franska med mig för att jag skulle få till betyget i gymnasiet.
Hon är flytande på franska och tyska.
Hennes engelska är mer medelmåttig men hon talar alltså 4 språk.
 
Du missuppfattade nog här.
Jag uppfyller kriterierna flera hus och flera hästar.

De flesta har inte hus och hästar som skall vara lönsamma.
Att få avkastning från sina investeringar kräver arbete t.ex. i form av bokföring, fakturering och annan ekonomisk administration.
Jag fungerar också som vaktmästare och fastighetsskötare.
Budgetarbete och plan för underhåll är också arbete.
En jordbruksfastighet är inte direkt som en villa.
Nej för att få avkastning, bättre än de flesta på investerade pengar så krävs det inte mycket arbete. En global indexfond eller Lysa/opti kräver minimalt med engagemang och slår de flesta över tid. Man kan välja andra former också, men det krävs knappast för att få avkastning på sina pengar. Vinnst är i och för sig inte garanterad i något sv fallen.

Om du håller på med bokföring och fakturering, vaktmästarjobb och liknade driver du en verksamhet av något slag - det är inte vad jag syftar på med att leva på avkastningen.
 
Men är inte det också en typ av planering?
Att t.ex. gå ihop med en kompis och hjälpas åt med livet.
Eller vem man skaffar barn med?
Det är rätt dömande och ett vidrigt beteende att dra in att ens ha en vän man kan hjälpas åt med livet - alla lyckas inte hitta en sån vän och att planera vänskap utifrån framtida nytta av vännen känns osmakligt.

Det är väl få som går medvetet in för att få barn med fel person även om många finner att det var det ett antal år senare även om det inte alls ingick i planen att bli fysiskt och ekonomiskt misshandlad av den till synes perfekta partnern.
 
Senast ändrad:
Fast va? Man skaffar väl inte barn utifrån partners tillgångar eller bedömer som utifrån nån hingstkatalog väl...
Och även OM man skulle göra det: partnern kanske dör eller blir så sjuk/skadad att hen inte kan jobba, samtidigt som ens egna jobb går i konkurs och man tvingas flytta till ny ort för att alls få jobb i en stad där man inte känner någon... Vips så står man där utan den yttre hjälpen som man trodde sig ha.
 
Och även OM man skulle göra det: partnern kanske dör eller blir så sjuk/skadad att hen inte kan jobba, samtidigt som ens egna jobb går i konkurs och man tvingas flytta till ny ort för att alls få jobb i en stad där man inte känner någon... Vips så står man där utan den yttre hjälpen som man trodde sig ha.
Precis, vi kan aldrig helt gardera oss mot nått i livet så att säga.
 
Jag vet faktiskt inte om jag är rik eller inte.
Det är en av de saker som jag hoppas reda ut med tråden.

Överklass däremot, absolut.
Min mamma har varit på Nobelmiddagen.
Och jag har antika möbler och gamla handskrivna brev från 1700-talet i arvegodset.
Min farfar hade kontor på Stockholms Slott.
Antika möbler ser jag inte som rikedom eller överklass. Har massa med antika lindomestolar men inte kom dom från farmormor sida som kommer från Göteborgs överklass utan från farfars sida som gjorde lindomestolar när det begav sig.
 
Men en startplåt av ärvd rikedom + högavlönad brukar leda till de som kan hålla en livsstil som inte är tillgänglig för oss andra.
Jag undrar jag om det ändå inte sitter i huvudet.

Du klassar det här som otillgängligt.
Redan där har du ju bestämt att det är omöjligt.
Och då så kommer det ju inte att hända.

Jag tror inte att det är de ärvda pengarna som avgör utan de kunskaper, förmåga och värderingar som man får med sig i arvet.
Om man kan starta företag och ser det som naturligt att göra så finns förutsättningarna även med ganska så små medel.
Handgrepp och tankemönster är bekanta.

Det finns ett modernt ordspråk.
"Om du ger en rik person 10 000:- så kommer den tillbaka med 100 000:- men om du ger en fattig person 10 000:- så kommer den tillbaka med en ny iPhone."
 
I mitt fall har efternamnet med saken att göra eftersom mina föräldrar tillhörde en stor våg av arbetskraftsinvandrare. De var industriarbetare, nästan helt uteslutande. Så därför kan man liksom i princip anta, med visst fog, att jag tillhör första generationen. Därför spelar det roll, det framgår redan vid uppropet.
Om jag hade haft min mammas efternamn så hade min bakgrund också framgått tydligt av efternamnet vid uppropet.
 
Men är inte det också en typ av planering?
Att t.ex. gå ihop med en kompis och hjälpas åt med livet.
Eller vem man skaffar barn med?
Var det där inlägget riktigt genomtänkt?

Jag tycker att det är oerhört fördömande och nedlåtande med total avsaknad av förståelse för vilka situationer människor kan hamna i.

Till exempel kvinnor som lurats eller tvingats in i en relation med en kontrollerande man. När hon på ena eller andra sättet lyckas komma ur relationen kan hon ha blivit avskuren från alla sociala kontakter av mannen samt vara skuldsatt p g a att hon även utsatts för ekonomisk våld. Att säga till henne att hon skulle planerat sitt liv bättre är ett slag i ansiktet på henne.
 
Att tjäna pengar på pengar (avkastning på pengar och tillgångar) har beskattats och beskattas mycket mindre än att tjäna pengar på arbete.
Du måste lyfta ur försäkringarna i vårt sociala skyddsnät.

Skatt på kapitalinkomst ger ingen sjukersättning, pension eller andra förmåner som skatten på inkomst av tjänst ger
Först därefter kan du jämföra beskattningsgraden.
 
Jag vet nog inte riktigt.
En slags ekonomisk frihet antar jag att jag skulle mena. En har råd med ”mer än en behöver”.

Men jag kan tycka att jag är rik då jag kan gå o köpa nästan vad jag vill att äta. Bara lägga ner saker i korgen jag vill ha o inte behöva räkna på det.

Har även lyxen att kunna äga en bil.
 
Och menar du att min exempelfamilj skulle vara rik om de bodde i en 4:a med två toaletter men samma inkomst?
Ja egentligen så kan det ju vara så.
Om man har allt som man behöver för en god tillvaro och fortfarande har pengar över så är man nog rik.
Eller har i varje fall möjligheten att bli det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 072
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 056
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 640
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp