"Rika människor", vilka är de?

Men det ingår väl egentligen i bra planering?
Normalt friska människor har ju förmågan att skaffa sig en inkomst och ett skyddsnät genom utbildning och arbete.

Jag drog runt mitt på en bussförarlön på deltid.
Nej skulle jag säga. Det har absolut inget med bra planering att göra - endast. Det finns så många andra faktorer så som bakgrund, studievana föräldrar och vad de arbetar med, vart du växer upp etc. som påverkar om du har möjlighet att klara en utbildning. Rent krasst har "alla" möjligheten, vi har på pappret gratis utbildning och lika möjlighet för alla. Men det är inte verkligheten. En person som har akademiskt utbildade föräldrar och är ensambarn kommer ha otroligt mycket större chans att klara sin utbildning och skaffa bra jobb, jämfört med en person med fyra syskon som hen behöver hjälpa till med mer än vad hen har tid för läxor (räkna sen in trångboddhet osv).

Bara för att du klarade dig på en bussförarlön (har noll koll kokosboll på vad den "normal" busschaufför drar in per månad) behöver inte betyda att alla gör det. Din livssituation är inte standard för andra.

Så, att säga att det bara krävs lite bra planering är otroligt verklighetsfrånvänt.
 
För mig som gjort en klassresa från att ha vuxit upp i en ganska fattig familj till medelsvensson har synen på vem som är rik förändrats genom livet.
Som barn till ung vuxen såg jag medelklassen som rik. Efter att själv ha studerat och fått ett jobb som gett mig en inkomst långt över föräldrarnas flyttades gränsen. Idag är jag sjukpensionär men klarar mig ändå bra på den begränsade inkomsten.
Jag har väldigt svårt att definiera rik om man bortser från snorrika miljadärer.
 
Jag tycker det beror väldigt mycket på och att det är o lika i o lika samman hang och vad man jämför med. Så tycker inte att det går att bara säga: Dethär är att vara rik.
Tillexempel så min familj kanske kan räknas som "rik" för att vi har en gård och mamma har en ponny och jag ska få en ponny och den får kosta ganska "mycket" osv. Och vi har hundar och dom har bra bilar och vi kan liksom göra lite halv dyra saker om vi vill och så. Och JA det är ju på ett sätt "rikt" för väldigt många har inte i när heten så "bra" förut sättingar. Speciellt om man jäm för med hela världen!
Men vi är också absolut INTE rika för att vi har liksom inte en herr gård och jag kan få en lite "dyr" ponny för att vi har sparat pengar osv så det är inte liksom att vi har hurmycket pengar somhelst. Och våran gård har vi för att vi sålde ett ganska så stort hus i en stad och gården var billigare osv. Och det är ju ingen lyx gård som vissa har med jätte stort stall och ridhus osv.
Och somexempel om man handlar mat så kollar liksom inte vi på priserna utan vi köper det som vi vill ha heltenkelt. Och för vissa så är ju det kanske "rikt" men vi köper inte massa lyx saker som kanske vi skulle tänka att "rika" kanske gör.
Plus så kan man vara rik på o lika sätt och för o lika andledningar osv så heltenkelt tycker jag inte att det går att säga ett svar utan att det väldigt mycket beror på.
 
Jag ser framför mig Porschar/Ferrarris, helikoptrar och hästar i plural. Som någon annan tar o hand när man inte har tid :) och ett par hus.
Jag grejar hästarna och husen men inte vare sig bilarna eller helikoptrarna.
Jag åker i en gammal Volvo XC70 som inte ens är min.
 
Bara för att du klarade dig på en bussförarlön (har noll koll kokosboll på vad den "normal" busschaufför drar in per månad) behöver inte betyda att alla gör det. Din livssituation är inte standard för andra.
Det var mest som exempel på att yrket och utbildningen inte behöver vara av hög akademisk art för att ge förutsättningar.

Så, att säga att det bara krävs lite bra planering är otroligt verklighetsfrånvänt.
På vilket sätt då?
Vad är det ytterligare som måste till?
 
Bland i trådar uppfattar jag att folk syftar på människor som rika när de har en bättre standard och i deras ögon ”slösar” pengar. Det kan vara när folk tar en vecka fjällenresa, köper en fabriksny bil, går på restaurang, installera solpaneler eller något liknande som för personen inte är möjligt.
Såå. En stor del av buke borde vara "rika" med andra ord, iom att vi är ganska många hästägare här? 😁
 
Oj finns så många nivåer på vad som är rik, beror ju på vad man jämför med. Men det viktigaste att vara rik på är ändå att ha hälsan, det vet man när man inte har den.
 
Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna.
Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos användare.

Så nu undrar jag hur ni definierar vad som är "rika människor".

Jag tänkte vänta med min egen definition för att inte biasera svaren.

Definitionen av "rika människor" verkar sannerligen svår att synkronisera.
Och jag vet på något sätt ännu mindre vad en "rik människa" är.

För mig så har det varit att kunna leva bra utan att vända på slantarna.
När pengarna räcker till maten man vill äta, bostaden som man behöver och en trevlig hobby utan att pengarna tar slut på kontot.

Alltså något som de flesta kan uppnå med bra planering.

Ekonomisk oberoende är egentligen oerhört svårt att definiera.
Att leva på avkastningen av investeringar kan medföra mycket arbete så det är en glidande skala till "eget företagande".

Jag behöver inte vara anställd, jag lever på mina investeringar.
Men det betyder inte att jag inte arbetar.
Det är nog så att jag egentligen alltid arbetar.
Det beror säkert på sammanhanget. Jag känner mig som en fattiglapp på forumet rikatillsammans, men rik jämfört med en "vanlig" uteliggare. Åh andra sidan är flertalet i Sverige rikare än alla i många u-länder. Du behöver förmodligen en definition per frågeställning och sammanhang även om man många gånger är överens.

Här på bukefalos tror jag jag skulle säga att den som med lätthet har råd med flera hästar (2-3+), en fin transport- gärna lätt lastbil, bra boende och hyfsat ny bil, har råd med diverse mer eller mindre nödvändiga behandlingar och dyra tillskott utan att blinka och ändå har råd och spara, ha buffert och åka på fina semestrar utomlands. Man behöver inte vara mångmiljonär för det, men samtidigt krävs det ändå ordentlig ekonomisk kraft. Sen finns det det som lever som dessa men lever i ett korthus på lånade pengar och ser ut att vara rika, skenet kan bedra

Det fettade anser jag inte vara rik per automatik, det går utmärkt att leva bra, äta gott och bo bra och få pengarna att räcka till och blir över bara man anpassar sina önskemål till plånboken (och plånboken innehåller en hyfsad heltidsinkomst) - den som aldrig levt på kaviar och champagne längtar sällan efter det. Den som aldrig har något större överflöd drömmer om semestern en vecka på Mallis medan den som är lite mer van vid pengar drömmer om jordenruntresan eller kryssningen i karibien. JAg kommer aldrig att betrakta en familj på 4 personer (2 barn) som bor i en 3:a på rosengård där föräldrarna jobbar som vårdbiträde inom hemtjänsten som rika, de kan dock många gånger uppfylla dina vilkor för rikedom så länge deras krav är måttliga.
 
Såå. En stor del av buke borde vara "rika" med andra ord, iom att vi är ganska många hästägare här? 😁
Föreställer mig att rika hästägare inte är uppe 6 på morgonen och släpper ut andras ouppfostrade ponnies o packar höpåsar eller dyl :) (om de inte väldigt gärna vill ) (om man nu får föreställa sig fritt)
 
På vilket sätt då?
Vad är det ytterligare som måste till?
Återigen: "Det finns så många andra faktorer så som bakgrund, studievana föräldrar och vad de arbetar med, vart du växer upp etc. som påverkar om du har möjlighet att klara en utbildning. Rent krasst har "alla" möjligheten, vi har på pappret gratis utbildning och lika möjlighet för alla. Men det är inte verkligheten. En person som har akademiskt utbildade föräldrar och är ensambarn kommer ha otroligt mycket större chans att klara sin utbildning och skaffa bra jobb, jämfört med en person med fyra syskon som hen behöver hjälpa till med mer än vad hen har tid för läxor (räkna sen in trångboddhet osv)."

Du inleder med att säga att: "För mig så har det varit att kunna leva bra utan att vända på slantarna. När pengarna räcker till maten man vill äta, bostaden som man behöver och en trevlig hobby utan att pengarna tar slut på kontot. Alltså något som de flesta kan uppnå med bra planering."

Då svarar jag: Som svar på det fetade: OCH en bra och stabil inkomst och skyddsnät.

Känner att jag inte kan vara mer tydlig än så. Din attityd är lite "sluta vara deprimerad". Alla kan inte bara planera lite bättre så behöver de inte vända på slantarna och därmed ha råd med den bostad de vill ha. Det är liksom inte dålig planering som gör att man sitter som ensamstående sjuksköterska och sliter arslet ur sig för att barnen ska ha tak över huvudet. Det krävs ett skyddsnät i form av familj och kanske partner för att överhuvudtaget ha något att planera med i form av tid och pengar.
 
JAg kommer aldrig att betrakta en familj på 4 personer (2 barn) som bor i en 3:a på rosengård där föräldrarna jobbar som vårdbiträde inom hemtjänsten som rika, de kan dock många gånger uppfylla dina vilkor för rikedom så länge deras krav är måttliga.
Nej de uppfyller inte min definition.
De har en för liten bostad för det.
Minst 4 rok och 2 toaletter är vad man behöver även om man klarar sig i en 3:a.

den som aldrig levt på kaviar och champagne längtar sällan efter det.
Det är väldigt överreklamerat.
 
Föreställer mig att rika hästägare inte är uppe 6 på morgonen och släpper ut andras ouppfostrade ponnies o packar höpåsar eller dyl :) (om de inte väldigt gärna vill ) (om man nu får föreställa sig fritt)
Nja där är vi väl på definitionen igen. Att ha råd med en häst är ju ändå ett antal tusenlappar man hivar ut varje månad. Hade man istället valt att spara dem är jag övertygad om att man skulle kunna få en hygglig resa varje år. Sen finns det ju naturligtvis dyrare och billigare områden att ha hästen i, undantag hit och dit osv.
 
Återigen: "Det finns så många andra faktorer så som bakgrund, studievana föräldrar och vad de arbetar med, vart du växer upp etc. som påverkar om du har möjlighet att klara en utbildning. Rent krasst har "alla" möjligheten, vi har på pappret gratis utbildning och lika möjlighet för alla. Men det är inte verkligheten. En person som har akademiskt utbildade föräldrar och är ensambarn kommer ha otroligt mycket större chans att klara sin utbildning och skaffa bra jobb, jämfört med en person med fyra syskon som hen behöver hjälpa till med mer än vad hen har tid för läxor (räkna sen in trångboddhet osv)."

Du inleder med att säga att: "För mig så har det varit att kunna leva bra utan att vända på slantarna. När pengarna räcker till maten man vill äta, bostaden som man behöver och en trevlig hobby utan att pengarna tar slut på kontot. Alltså något som de flesta kan uppnå med bra planering."

Då svarar jag: Som svar på det fetade: OCH en bra och stabil inkomst och skyddsnät.

Känner att jag inte kan vara mer tydlig än så. Din attityd är lite "sluta vara deprimerad". Alla kan inte bara planera lite bättre så behöver de inte vända på slantarna och därmed ha råd med den bostad de vill ha. Det är liksom inte dålig planering som gör att man sitter som ensamstående sjuksköterska och sliter arslet ur sig för att barnen ska ha tak över huvudet. Det krävs ett skyddsnät i form av familj och kanske partner för att överhuvudtaget ha något att planera med i form av tid och pengar.

Håller med dig helt!

Vad gäller studier så är det fortfarande så att många från studieovan bakgrund tänker att studier är så oerhört komplicerat att det inte kan vara något för dem. När jag började universitetet 1996 var det flera i klassen som var de första i släkten som studerade på den nivån. Själv var jag tredje generationens kvinnor på universitetet men är medveten om hur ovanligt det var.

Utöver det behöver man ha möjlighet till stöd under studietiden, den som kommer från en studieovan miljö får kanske inte det stödet som vi med akademikerföräldrar kunde få, en del blev till och med hånade för att de var pretentiösa och ville ta sig upp. Jante är stark. Man behöver också ha möjlighet till försörjning. Studiemedel i all ära men om man inte kan få bo hos föräldrar gratis eller med reducerad hyra, så kan många behöva arbeta extra.
 
Jag har en person i min närhet som jag räknar som rik, eller som jag brukar tänka: "Tjänar lite väl mycket pengar" :p

Personen verkar inte behöva välja bort något som hen vill pga ekonomin. Det finns pengar till flertalet utlandsresor per år, dyr bil och trots att hen inte har sambo/barn/husdjur så bor hen i en villa som säkert skulle gå att sälja för någonstans mellan 5-10 miljoner. Det äts på restaurang flera gånger i veckan, köps nya (dyra) teknikprylar stup i kvarten enbart för skojs skull osv.

Även om jag själv ytterst sällan använder ordet rik som beskrivning av någon/något så är det väl ungefär sådant jag räknar till "rik" när jag funderar på det. Eller de som bor i sina hus och envist säger "Det är bara att spara lite" eller "Det är bara att planera lite bättre" när någon konstaterar att det inte går att ha råd med någonting mer än det absolut nödvändiga som ordentlig mat, bostad och resa till/från jobb. De är uppenbart tillräckligt rika för att inte veta hur det är att inte ha råd med saker.
 
Jag är medelinkomstagare
Nja där är vi väl på definitionen igen. Att ha råd med en häst är ju ändå ett antal tusenlappar man hivar ut varje månad. Hade man istället valt att spara dem är jag övertygad om att man skulle kunna få en hygglig resa varje år. Sen finns det ju naturligtvis dyrare och billigare områden att ha hästen i, undantag hit och dit osv.
Skulle jag välja att inte ha häst, jäklar vilken resa jag skulle kunna göra varje år! Då jag bara behöver betala för mig själv!
 
Håller med dig helt!

Vad gäller studier så är det fortfarande så att många från studieovan bakgrund tänker att studier är så oerhört komplicerat att det inte kan vara något för dem. När jag började universitetet 1996 var det flera i klassen som var de första i släkten som studerade på den nivån. Själv var jag tredje generationens kvinnor på universitetet men är medveten om hur ovanligt det var.

Utöver det behöver man ha möjlighet till stöd under studietiden, den som kommer från en studieovan miljö får kanske inte det stödet som vi med akademikerföräldrar kunde få, en del blev till och med hånade för att de var pretentiösa och ville ta sig upp. Jante är stark. Man behöver också ha möjlighet till försörjning. Studiemedel i all ära men om man inte kan få bo hos föräldrar gratis eller med reducerad hyra, så kan många behöva arbeta extra.
Som exempel kan väl nämnas att jag inte har något som helst minne av läxhjälp från föräldrarna från det att jag blev tonåring ungefär. Föräldrarna var med när jag lärde mig läsa, skriva och absolut basic matte. That's it. Någon direkt läxhjälp kunde de inte vara sedan, eftersom de inte hade någon som helst aning om vad jag höll på med. Inte för att det var outbildade som så, men min mor kommer inte från Sverige och för båda mina föräldrar hade tillräckligt mycket hunnit ändras och glömmas för att de skulle känna att det inte gick att hjälpa mig.

Jag hade lätt för mig i skolan ändå, just med lärandet, så till den grad att jag i vissa ämnen i lågstadiet gjorde uppgifter/läste böcker som var för de högre årskurserna. Tills lärarna tröttnade och sa att de inte kunde anpassa skolgången efter mig, vi var tvungna att "vänta in" de långsammare (där dog min motivation) Sedan lite (på den tiden odiagnostiserad) npf och allmänt trasslig skolgång. Det var inte ens tal om några eftergymnasiala studier. Inte en chans i universum. Det var svårt att alls komma in på något gymnasium.

Det är först nu, när jag är 34 år gammal och spendarar mycket tid med sambo och hans familj (där alla tar för givet att alla studerar på universitet) som jag ens börjat fundera på att ta upp det här med studier igen, försöka läsa upp betyg för fler behörigheter osv. Och OM jag gör det, då kommer jag definitivt behöva deras hjälp. Inte en chans att jag klarar det annars. Och då blir det distansstudier i kombination med mitt deltidsjobb, vilket skulle fungera just eftersom jag har sambo som (i mina ögon) tjänar bra med pengar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 072
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 056
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 640
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp