"Rika människor", vilka är de?

Jag tänker att det finns olika nivåer av rikedom. Om vi tar min svärmor som exempel. Hon har väldigt låg inkomst, men hon köpte ett hus i de centrala delarna av en hyffsat stor stad i Sverige på typ 80-talet. Hon har väldigt lite pengar att röra sig med - men om hon skulle sälja detta hus så skulle hon troligen få en vinst på 4 miljoner. Är hon rik? Allt är relativt. Jämfört med mig, ja. Jämfört med någon med högre inkomst och bostad i samma område, nej troligen inte. Hon har inte råd att resa utan varenda krona sitter i det där huset som egentligen skulle behöva renoveras lite. Men tack vare läget så behåller det sitt värde ganska bra ändå.

Pratar vi inte verkligen riktigt rika människor så tycker jag att det är svårt att göra någon gränsdragning.
 
Begreppet förväxlas tämligen ofta av både politiker och andra med begreppen kring inkomstnivå. Vilket är ett problem i ett samhälle där politiken skapat ett samhälle som beskattar inkomster stenhårt, men tillgångar (rikedom) inte alls - på ett nästan absurt skatteparadisiskt sätt.
Men tillgångar ju nästan alltid inköpta för stenhårt beskattade inkomster? Ärvda pengar har engång i tiden ochså (I alla fall ofta) varit hårt beskattade.
 
Vad är skillnad på överklass och medelklass? I praktiken tänker jag då, här på buke har jag mest hört om överklassen som de har ärvda pengar.
 
Definitionen av "rika människor" verkar sannerligen svår att synkronisera.
Och jag vet på något sätt ännu mindre vad en "rik människa" är.

För mig så har det varit att kunna leva bra utan att vända på slantarna.
När pengarna räcker till maten man vill äta, bostaden som man behöver och en trevlig hobby utan att pengarna tar slut på kontot.
Alltså något som de flesta kan uppnå med bra planering.

Ekonomisk oberoende är egentligen oerhört svårt att definiera.
Att leva på avkastningen av investeringar kan medföra mycket arbete så det är en glidande skala till "eget företagande".

Jag behöver inte vara anställd, jag lever på mina investeringar.
Men det betyder inte att jag inte arbetar.
Det är nog så att jag egentligen alltid arbetar.
 
Så upplever jag det också. Folk pratar om "rika människor" när de pratar om folk som har mer pengar än en själv, så mycket mer att det leder till andra levnadsvanor. Och att den rika har en (upplevd) dålig insikt om förutsättningarna för den "fattigare".
För mig är det också situationsberoende. I en diskussion om mat är en rik person (för mig) någon som aldrig behöver kolla på en prislapp eller jaga extrapriser. En rik person för mig kan också resa på semestern utan att det påverkar ekonomin nämnvärt (till skillnad mot personer som mig som sparar specifikt och därmed kan åka utan att det påverkar just den månadens inkomst).
Tänker också på uttrycket "DINK" - doubble income, no kids. Får man in 50-60k efter skatt så har man gott om pengar liksom, även om man självfallet kan skaffa sig dyrare vanor därefter.

När jag ser folk här skriva om "rika människor" tänker jag aldrig på miljonärer, utan snarare övre medelklass och uppåt.
 
Men tillgångar ju nästan alltid inköpta för stenhårt beskattade inkomster? Ärvda pengar har engång i tiden ochså (I alla fall ofta) varit hårt beskattade.

Spelar det roll för förmågan att betala skatt? Dessutom är jag lite tvek på din slutsats, eftersom det genom några generationer varit mest framgångsrikt att skapa pengar av pengar som också beskattas alldeles för lite.

Sen att skatt ska betalas efter förmåga; är såklart en åsikt. Men det är ett problem för ett samhälle när de med allra störst förmåga lämnas helt skattebefriade.
 
För mig är en rik människa en person som har ekonomiska möjligheter att med lätthet göra sånt som den genomsnittliga medborgaren inte har möjlighet till ens med hårt arbete.
Och vem är den genomsnittliga medborgaren?
Jag har arbetat och investerat mig till att bli min egen.
Från noll liksom.
 
Vad är skillnad på överklass och medelklass? I praktiken tänker jag då, här på buke har jag mest hört om överklassen som de har ärvda pengar.
Spontant tänker jag på personer med yrken som kräver högre utbildning, men inte uteslutande. Typ ingenjörer och läkare som har lön därefter, det är medelklass.
Överklass för mig är ärvda pengar, du är inte den första att läsa på högskola utan du utbildar dig typ inom samma sfär som dina föräldrar, alternativt har så mycket pengar att du inte ens behöver tänka strategiskt kring utbildning.
 
Definitionen av "rika människor" verkar sannerligen svår att synkronisera.
Och jag vet på något sätt ännu mindre vad en "rik människa" är.

För mig så har det varit att kunna leva bra utan att vända på slantarna.
När pengarna räcker till maten man vill äta, bostaden som man behöver och en trevlig hobby utan att pengarna tar slut på kontot.
Alltså något som de flesta kan uppnå med bra planering.

Ekonomisk oberoende är egentligen oerhört svårt att definiera.
Att leva på avkastningen av investeringar kan medföra mycket arbete så det är en glidande skala till "eget företagande".

Jag behöver inte vara anställd, jag lever på mina investeringar.
Men det betyder inte att jag inte arbetar.
Det är nog så att jag egentligen alltid arbetar.
Som svar på det fetade: OCH en bra och stabil inkomst och skyddsnät.
 
Sen att skatt ska betalas efter förmåga; är såklart en åsikt. Men det är ett problem för ett samhälle när de med allra störst förmåga lämnas helt skattebefriade.
Det är skillnad på skatt som att dela med sig av sina inkomster och skatt som fiskalskatt.
Fastighetsskatt är en ren fiskalskatt.

Och så handlar det även om rättvisa.
Skall den som är sparsam och på så vis kan ha pengar kvar behöva dela med sig till den som slösar och sprätter upp alla sina pengar?
 
Spontant tänker jag på personer med yrken som kräver högre utbildning, men inte uteslutande. Typ ingenjörer och läkare som har lön därefter, det är medelklass.
Överklass för mig är ärvda pengar, du är inte den första att läsa på högskola utan du utbildar dig typ inom samma sfär som dina föräldrar, alternativt har så mycket pengar att du inte ens behöver tänka strategiskt kring utbildning.
Jag tycker nog att även ärvda vanor definierar överklassen.
Att delta i Nobelmiddagen t.ex.
 
Jag tänker nog lite en person som är så ekonomiskt oberoende att hen inte behöver bry sig om vad saker och ting kostar. Ibland kan dessa personer också vara oförstående till att andra inte har samma möjlighet.
 
Det finns ju medianlöner och uträkningar gjorda för vad som är medel i levnadstandard mm och där hamnar merparten av medborgarna. Resan dit har kanske varit lite olika.
I den uträkningen hamnar jag långt under medel.
Men jag är ändå privilegierad.
Så frågan är ordentligt mer komplicerad än så.
 
Som svar på det fetade: OCH en bra och stabil inkomst och skyddsnät.
Men det ingår väl egentligen i bra planering?
Normalt friska människor har ju förmågan att skaffa sig en inkomst och ett skyddsnät genom utbildning och arbete.

Jag drog runt mitt på en bussförarlön på deltid.
 
Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna.
Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos användare.

Så nu undrar jag hur ni definierar vad som är "rika människor".

Jag tänkte vänta med min egen definition för att inte biasera svaren.
Jag ser framför mig Porschar/Ferrarris, helikoptrar och hästar i plural. Som någon annan tar o hand när man inte har tid :) och ett par hus.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 072
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 056
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 640
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp