"Rika människor", vilka är de?

Nja där är vi väl på definitionen igen. Att ha råd med en häst är ju ändå ett antal tusenlappar man hivar ut varje månad. Hade man istället valt att spara dem är jag övertygad om att man skulle kunna få en hygglig resa varje år. Sen finns det ju naturligtvis dyrare och billigare områden att ha hästen i, undantag hit och dit osv.
Jo men vi pratade väl reflektioner över att vara rik.

Att kunna hiva ut ett antal tusenlappar per månad om man verkligen vill kan många i medelklassen.

Och en hygglig resa till solen per år verkar alldeles för många göra, typ en majoritet av Sveriges befolkning? så det kan inte heller vara definitionen på rik.

För att vara rik tänker jag att du behöver kunna hiva ut betydligt mer, inte gå upp och fodra + åka på ett antal hyggliga resor per år även om "man" självklart inte skulle göra det eftersom "man" tänker på miljön. För att vara rik tänker jag att personen allra minst åker på fjällsemester i alperna i ganska lyxigt format (självklart med tåg) och sedan hade kunnat resa ned till medelhavet i lyxigt format på sommaren, men låter bli eftersom den tänker efter och istället åker till sitt hus i Österlen. Men oavsett spelar det ingen större roll för hen kan ju lika gärna rida sina hästar i Stockholm, eftersom hen behöver ju inte bevisa någonting.
 
Håller med dig helt!

Vad gäller studier så är det fortfarande så att många från studieovan bakgrund tänker att studier är så oerhört komplicerat att det inte kan vara något för dem. När jag började universitetet 1996 var det flera i klassen som var de första i släkten som studerade på den nivån. Själv var jag tredje generationens kvinnor på universitetet men är medveten om hur ovanligt det var.

Utöver det behöver man ha möjlighet till stöd under studietiden, den som kommer från en studieovan miljö får kanske inte det stödet som vi med akademikerföräldrar kunde få, en del blev till och med hånade för att de var pretentiösa och ville ta sig upp. Jante är stark. Man behöver också ha möjlighet till försörjning. Studiemedel i all ära men om man inte kan få bo hos föräldrar gratis eller med reducerad hyra, så kan många behöva arbeta extra.
Började på universitetet 2011, vet inte hur många gånger jag hört från framförallt professorer eller andra högt uppsatta individer "oj, trodde aldrig jag skulle träffa någon som dig här" (första i släkten som läser vid universitet)...
 
Så när politiker pratar om "de allra rikaste" så gäller det för dig de som är ekonomiskt oberoende? Hur tänker du att en sådan människa lever? Eget flygplan, helikopter? Flera bostäder? Flera dyra bilar. Exklusiv mat och dyra drycker?
Ja så tänker nog jag absolut att det är det de menar.
(flyga privatflygplan är tydligen rena rama trenden i Sverige trist nog)
 
Här var lite spridd och inkomplett kalibreringsfakta från rikatillsammans.se - alltså inriktat väldigt mycket på aktiesparande (har filtrerat bort lite som är väldigt inriktat på en aktörs data)

  • Endast ca 2 av 10 personer i Sverige direktäger en aktie
  • Av dessa 20 % äger ca 40 % bara en enda aktie.
  • Ungefär 60 % av Sveriges vuxna befolkning har inget ISK-konto
  • Endast 7 % av kunderna på Avanza har en miljon, dvs 1 % av Sveriges befolkning.
  • 87 % av Sveriges vuxna befolkning har under 100 000 SEK på sitt ISK
  • Median och genomsnitts-Avanzianen slår inte en indexfond
  • Den genomsnittlige aktieägaren äger 4,2 aktier
  • Om du har 10 Mkr i total förmögenhet (hus, pensioner etc) till hör du världens topp-1%
  • 27 % av svenskarna klarar inte en oförutsedd utgift på 3 000 SEK
  • Medianlönen i Sverige 2020 var 32 400 SEK/mån
  • Genomsnittslönen i Sverige 2020 var 37 900 SEK/mån
 
För mig är en rik människa en person som har ekonomiska möjligheter att med lätthet göra sånt som den genomsnittliga medborgaren inte har möjlighet till ens med hårt arbete.

Jag med. Köpa en stuga i Sälen, javisst? Lillgumsan vill ha tre tävlingsponnys, jamen det är väl roligt, se till att stallet har fullservice dock. 50-års fest på Maldiverna i tre veckor, vi betalar biljetterna, woo!

Den nivå av rikedom är extremt svår, nästan omöjlig, att jobba sig till. Det ska vara tur och timing inblandad om det ska hända, väl investerade pengar i fastigheter och fonder samtidigt som man jobbat.

Men en startplåt av ärvd rikedom + högavlönad brukar leda till de som kan hålla en livsstil som inte är tillgänglig för oss andra.
 
Jo men vi pratade väl reflektioner över att vara rik.

Att kunna hiva ut ett antal tusenlappar per månad om man verkligen vill kan många i medelklassen.

Och en hygglig resa till solen per år verkar alldeles för många göra, typ en majoritet av Sveriges befolkning? så det kan inte heller vara definitionen på rik.

För att vara rik tänker jag att du behöver kunna hiva ut betydligt mer, inte gå upp och fodra + åka på ett antal hyggliga resor per år även om "man" självklart inte skulle göra det eftersom "man" tänker på miljön. För att vara rik tänker jag att personen allra minst åker på fjällsemester i alperna i ganska lyxigt format (självklart med tåg) och sedan hade kunnat resa ned till medelhavet i lyxigt format på sommaren, men låter bli eftersom den tänker efter och istället åker till sitt hus i Österlen. Men oavsett spelar det ingen större roll för hen kan ju lika gärna rida sina hästar i Stockholm, eftersom hen behöver ju inte bevisa någonting.
Inlägget jag svarade på rörde ju möjligheten att resa, köpa dyra saker osv. Med tanke på mängden hästfolk här på forumet borde alltså många här kunna klassas som rika, enligt den definitionen.
 
Började på universitetet 2011, vet inte hur många gånger jag hört från framförallt professorer eller andra högt uppsatta individer "oj, trodde aldrig jag skulle träffa någon som dig här" (första i släkten som läser vid universitet)...
Började -03 och är dessutom första generationens invandrare med konstigt namn. Har aldrig hört detta, och då har jag pluggat på tre olika universitet längre än vad CSN räcker i perioder fram till -16. Varannan person i kursen hade ett -sson namn, hur skiljer man då ut sig som första generationen av -sson som läser vid universitet?
 
Vet inte riktigt vad efternamn har med saken att göra? Jag har heller inget -sson namn och det har inte på grund av mitt namn jag fått den kommentaren, utan i direkt anslutning till att jag nämnt att jag är den första.
I mitt fall har efternamnet med saken att göra eftersom mina föräldrar tillhörde en stor våg av arbetskraftsinvandrare. De var industriarbetare, nästan helt uteslutande. Så därför kan man liksom i princip anta, med visst fog, att jag tillhör första generationen. Därför spelar det roll, det framgår redan vid uppropet.
 
I den uträkningen hamnar jag långt under medel.
Men jag är ändå privilegierad.
Så frågan är ordentligt mer komplicerad än så.
Ja frågan är komplex.

Jag får ibland höra att ”vi” (sambo och jag) är rika och man menar i pengar. Man syftar på att vi bor i ett nyare hus, har var sin bil av nyare modell, vi reser till fjällen en gång per år, sambon har motorcykel och vi har en nyare husvagn.
Jag blir sjukt provocerad av det antagandet. Vi båda jobbar vad vi kan för att få in pengarna och vi prioriterar bort mycket för att ha det så. Vi handlar sällan kläder, jag klipper mig själv, vi tackar nästan alltid nej till att hänga med på bio, konserter osv. Gällande bilarna har vi haft tur. Sambons är företagsbil och jag fick ett väldigt förmånligt erbjudande på leasing. Huset har lån men tur nog ett lägre pga en lyckad fastighetsförsäljning innan. För att behålla det såhär så måste vi jobba och prioritera. Vi har absolut inte pengar att spendera utöver.
Men man får höra ibland saker i stil med ” ni har råd” och när man frågar varför de tror de så får man svar i stil med ”ni har ju ett så fint hus och så”.

Jag anser att vi har det medel. Våra inkomster är ganska medel (min är under) och huset har ett medelvärde.
Men vi har ett väldigt rikt liv på skratt, vänner, familj, varandra och upplevelser.
 
Vilket är ett problem i ett samhälle där politiken skapat ett samhälle som beskattar inkomster stenhårt, men tillgångar (rikedom) inte alls - på ett nästan absurt skatteparadisiskt sätt.
Men tillgångar ju nästan alltid inköpta för stenhårt beskattade inkomster? Ärvda pengar har engång i tiden ochså (I alla fall ofta) varit hårt beskattade.
Spelar det roll för förmågan att betala skatt?
Vill du att jag ska svara på frågan? Att spara redan skattade pengar för att köpa aktier genom att äta den billigaste maten, bo billigt och välja ett arbete som man kan gå /cykla till och välja bort all annan lyx. Sparpengar som ligger och gottar till sig tills börsen rasar och då handlar man. Jag förstår inte din fundering om det spelar roll för förmåga att betala skatt? Skapa pengar av pengar och det beskattas för lite? Jag förstår inte?

 
Det är skillnad på skatt som att dela med sig av sina inkomster och skatt som fiskalskatt.
Fastighetsskatt är en ren fiskalskatt.

Och så handlar det även om rättvisa.
Skall den som är sparsam och på så vis kan ha pengar kvar behöva dela med sig till den som slösar och sprätter upp alla sina pengar?
Det finns så många nivåer här.

Den som slösar och sprätter upp sina pengar kanske är en som ärvt sina pengar och lever i överföd, eller den som har en blygsam lön för hårt slit och unnar sig att använda hela pengen istället för att spara de 1000 kr som ev blir över och lever i sitt slöseri betydligt billigare än din tilltänkta sparare. Och sen en dag så går det inte längre för slösaren utan hen blir sjuk/förlorar jobbet eller något annat som går åt helvete som kunde underlättats om hen inte "slösat" en extra 1000-lapp i månaden i 10 år.

Rent generellt så förbrukar den mest sparsam rika person mer än en aldrig så slösaktig låginkomsttagare (och nu tänker jag på folk som slösar upp det de har, inte lyxfällan versionen).
 
Här var lite spridd och inkomplett kalibreringsfakta från rikatillsammans.se - alltså inriktat väldigt mycket på aktiesparande (har filtrerat bort lite som är väldigt inriktat på en aktörs data)

  • Endast ca 2 av 10 personer i Sverige direktäger en aktie
  • Av dessa 20 % äger ca 40 % bara en enda aktie.
  • Ungefär 60 % av Sveriges vuxna befolkning har inget ISK-konto
  • Endast 7 % av kunderna på Avanza har en miljon, dvs 1 % av Sveriges befolkning.
  • 87 % av Sveriges vuxna befolkning har under 100 000 SEK på sitt ISK
  • Median och genomsnitts-Avanzianen slår inte en indexfond
  • Den genomsnittlige aktieägaren äger 4,2 aktier
  • Om du har 10 Mkr i total förmögenhet (hus, pensioner etc) till hör du världens topp-1%
  • 27 % av svenskarna klarar inte en oförutsedd utgift på 3 000 SEK
  • Medianlönen i Sverige 2020 var 32 400 SEK/mån
  • Genomsnittslönen i Sverige 2020 var 37 900 SEK/mån
  • Om du har 10 Mkr i total förmögenhet (hus, pensioner etc) till hör du världens topp-1%
Räknar de bort lån på 10 miljonersvilla? För det är ju mängder som har sådana hus men som har lånat till dem?
 
Vill du att jag ska svara på frågan? Att spara redan skattade pengar för att köpa aktier genom att äta den billigaste maten, bo billigt och välja ett arbete som man kan gå /cykla till och välja bort all annan lyx. Sparpengar som ligger och gottar till sig tills börsen rasar och då handlar man. Jag förstår inte din fundering om det spelar roll för förmåga att betala skatt? Skapa pengar av pengar och det beskattas för lite? Jag förstår inte?

Att tjäna pengar på pengar (avkastning på pengar och tillgångar) har beskattats och beskattas mycket mindre än att tjäna pengar på arbete.

Vilken förmåga att betala skatt har en individ? Är det enkom bestämt av vilken inkomst denne har eller är det en funktion av både inkomst och ackumulerad tillgångar? Varför skulle bara derivatan av tillgångarna bestämma förmågan att betala skatt?
 
Nej de uppfyller inte min definition.
De har en för liten bostad för det.
Minst 4 rok och 2 toaletter är vad man behöver även om man klarar sig i en 3:a.


Det är väldigt överreklamerat.
Nu tycker jag mest att du missförstår med flit.

Champagne och kaviar syftar på lyxkonsumtion även om du föredrar andra rätter.

Och menar du att min exempelfamilj skulle vara rik om de bodde i en 4:a med två toaletter men samma inkomst?
en familj på 4 personer (2 barn) som bor i en 3:a på rosengård där föräldrarna jobbar som vårdbiträde inom hemtjänsten som rika, de kan dock många gånger uppfylla dina vilkor för rikedom så länge deras krav är måttliga.
 
Att tjäna pengar på pengar (avkastning på pengar och tillgångar) har beskattats och beskattas mycket mindre än att tjäna pengar på arbete.

Vilken förmåga att betala skatt har en individ? Är det enkom bestämt av vilken inkomst denne har eller är det en funktion av både inkomst och ackumulerad tillgångar? Varför skulle bara derivatan av tillgångarna bestämma förmågan att betala skatt?
De tog väl bort arvsskatten eftersom mycket pengar var låst i små företag som gick under och där personal då miste jobbet. Jordbruk bröts upp osv. Dvs det var inte pengar på banken utan tillgångar som måste säljas för att kunna betala den. Dock kan man hålla med om att det kanske borde funnits andra sätt att fånga upp den grejen.
 
Den som har råd att räkna det som jobb greja med sina egna, bilar, hus och hästar oavsett bilmärke är i mina ögon rika. De flesta behöver göra det + ett heltidsjobb för att få ihop det.
Du missuppfattade nog här.
Jag uppfyller kriterierna flera hus och flera hästar.

De flesta har inte hus och hästar som skall vara lönsamma.
Att få avkastning från sina investeringar kräver arbete t.ex. i form av bokföring, fakturering och annan ekonomisk administration.
Jag fungerar också som vaktmästare och fastighetsskötare.
Budgetarbete och plan för underhåll är också arbete.
En jordbruksfastighet är inte direkt som en villa.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 072
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 056
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 849
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 640
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp